Frågor om Netflix och VPN (2018)

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 16 sept 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Några kortar frågor om Netflix.

    Jag har ett svenskt netflix-konto och betalar med ett svenskt kreditkort. Om jag skulle ansluta med VPN till ett annat land och loggar in på samma konto, så antar jag att det fortfarande bara kommer vara det svenska utbudet som syns, eftersom kontot är svenskt? Stämmer det?

    Anledningen till frågan är för att flera år sedan läste jag om folk som anslöt till USA med VPN för att få det amerikanska utbudet. Jag gissar dock att de skapade ett amerikanskt konto med hjälp av VPN, vilket skulle vara en viktig skillnad mot det ovan sagda.

    Någon som fortfarande kör amerikanskt konto, och av vilken anledning i så fall? Tycker ni utbudet skiljer sig markant mot det svenska utbudet?
    Vet att det svenska utbudet i vissa fall är bättre, t.ex. finns serien The Americans (spionserie) tillgänglig på svenska Netflix men inte på amerikanska, då den streamas av FX eller vad nätverket heter där.

    Om man har ett utländskt Netflix-konto, t.ex. amerikanskt, kan man öppna det i Sverige och kolla på innehållet här hur som helst? Eller behöver man vid varje givet ögonblick vara uppkopplad över VPN för att det ska gå att spela upp innehåll i "fel" land?
    Funkar Chromecast om man streamar med ett utländskt konto eller med hjälp av VPN?

    Frågan gäller väl främst USA. När det gäller EU-länder så finns nya EU-regler som säger att ett svenskt konto ska man kunna få tillgång till även i utlandet, när man är på semester och liknande. Och samma motsatsvis. Om du skapar ett tyskt konto (med VPN antar jag) så ska du kunna spela upp innehållet här i Sverige utan VPN, enligt EU-regleringen.

    Tacksam för svar
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag har svenskt konto men kan komma åt det amerikanska utbudet via vpn. Använder det oerhört sällan dock, med mobilt bredband som utgångspunkt är det måttligt roligt att gå genom en hårt belastad vpn- server :P. Men det finns andra tjänster som funkar som du säger, att de kräver ett amerikanskt konto också, Hulu tex
     
    bernard gillar detta.
  3. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Utbudet har inget att göra med var kontot är skapat. Du kommer åt det utbud som det landet har som din VPN-uppkoppling kopplar upp sig mot. Jag har NordVPN och det fungerar ibland men inte alltid. Netflix jobbar hårt på att motverka den här typen av workaround med VPN. Skulle du åka på semester till USA och köra igång Netflix på din telefon där så skulle du få upp USAs utbud.

    Du behöver vid varje tillfälle som du ska kolla på något som bara finns i t.ex. USA koppla upp din VPN mot USA. Annars får man ett felmeddelande typ "inte tillgängligt i ditt land".

    Tyvärr funkar det inte att Casta till Chromecast när din telefon är uppkopplad mot VPN. Det enda sättet jag kan komma på för att få det fungera med Chromecast är om både din telefon och din chromecast är uppkopplad mot VPN, exempelvis om du har en router där du kan koppla upp själva routern mot VPN och sedan koppla upp din telefon och din chromecast mot den routern.

    Jag har en AndroidTV-box kopplad mot min TV där jag lagt in NordVPN och kan på så vis koppla upp mig mot USA och kolla på deras utbud.

    Jag använder dock det inte så ofta då det fungerar sådär, det går långsamt och segt. Flertalet ggr när jag kommer åt utbudet och kan starta en film eller serie så visas streamen i dålig kvalitét, typ som att jag har dålig uppkoppling. Andra gånger kan det gå jättebra och jag får bra kvalitet. Testar jag sen uppkopplingen kan jag ändå ha bra hastighet, brukar ligga runt 25 megabit. Det är inte riktigt värt strulet tycker jag inte :) Lyckades ändå kolla på The Last Kingdom säsong 2 innan jag gav upp det där :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Flesta VPNtjänsterna jag testat så är det blockerat från Netflix håll.
    Torguard.net däremot erbjuder en IP-adress som inte är blockerad för $8 per månad utöver vanliga subscription feen. (Minns inte om man får halva priset på även denna).

    Om du använder koden TORGUARD50OFF så har du 50% rabatt permanent.
    $5 / Månad om du kör månadsvis fakturering, eller $30 per år ($2.5 / månad) för VPN.

    Jag får ut ~600/600 Mbit/s inom Sverige och runt 200/200 när jag kör via USA, så helt godkända hastigheter.

    Fungerar finnemang. 3x större utbud i Amerikat.
    Ändrade om till familjenetflix som jag delar med familjen för att få ned kostnaden på netflix, så det kostar mig ~30:- mer i månaden för netflix + VPN jämfört med ett vanligt netflixkonto.
     
    kissidor, bernard och milky81 gillar detta.