Frågor om Ray

Diskussion i 'Xperia ray' startad av BruceTheDwarf, 17 dec 2011.

  1. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag överväger verkligen att skaffa en Ray. Det finns dock en del saker som jag oroar mig över:

    * Skärmen, har en fin upplösning och så men det är själva storleken på 3,3" som gör att den kanske känns för liten?

    * Tangentbordet, pga skärmens storlek har jag förstått att tangentbordet är litet. Hur fungerar det att skriva i upprätt/landscape mode? Tillägger att jag inte har så stora händer och fingrar.

    * Surfa, jag vill kunna surfa utan problem, men hur gör sig surfande på den lilla skärmen? Är det jobbigt att surfa ett längre tag och läsa texter? Får man en bra surfing-upplevelse?

    Annars kanske Arc S är något för mig. Problemet är att jag har fastnat för Ray´s design och Arcen verkar vara lite "billigare" på något sätt. Känns som att Rayen är mer gedigen och välkonstruerad.
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag är mycket nöjd med storleken på min ray, har inga problem med att skriva med den i upprätt läge. Jag använder min ray till att ringa, läsa mail och lite strösurf. Det som jag är mest nöjd med är skärpan i skärmen och att den har en storlek som gör att slinker ner i fickan utan problem. Iofs ett problem att den är liten, ibland känner man inte direkt vilken ficka man har den i, så man får leta lite efter den.
     
  3. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Pappa har en ray och jag en arc.
    Frågan är vad du är van för mobbe just nu?
    Jag som är van arc tycker ray är väldigt liten och pappa som är 50+ måste hålla den på sidan för annars kan han inte skriva och han ångra att han inte köpte en arc.
    När man surfar är det svårt att hitta rätt i menyer på sidor om man inte zoomar in mkt.
    Men är det första touch mobben så handlar det bara om vana.
    Men jag som har arc bror har neo å pappa ray så är min personliga åsikt att arc vinner på många punkter och den känns mindre i fickan än brors neo :-)
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Min pappa har en Arc, mamma har en Neo och syster har en Xperia Play. Jag har en Ray. Ingen av dom tycker det är svårt att skriva på en Ray och både mamma och systern ångrar att dom inte köpte sig en Ray iom den mycket finare surfkänslan som den höga pixeldensiteten ger.

    Att skriva funkar utmärkt och skärmen är skarpare än Arc S vilket ger en behagligare upplevelse, även om skärmen är mindre. :)

    Jag surfar ungefär 2 timmar i sängen varje natt innan jag somnar och har inte haft några problem med det. Dock har jag ökat storleken på texten med ett steg.
     
    BruceTheDwarf gillar detta.
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Tycker skärmen är lite liten och det blir lite "jobbigt" ibland.
    Dock sitter jag med en arc normalt så kanske inte så konstigt.

    Eftersom du inte har så stora händer så är det inget problem. Visst kommer det bli något feltryck då och då men frugan tycker det funkar fint med sina små fingrar

    Mycket handlar ju om vad du har sedan tidigare.
    Men personligen så gillar jag inte att surfa med frugans ray utan blir min arc just för att den är större och mer behaglig.

    Båda telefonerna är riktigt bra utan tvekan.
    Fördelen med ray är ju framför allt formatet.
    Fördelen med arc är den större skärmen och att du har blixt och inte fotolampa vilket man märker VÄLDIGT tydligt i lite mörkare miljöer eller utomhus lite senare på dagen när det börjat mörkna.

    Men bege dig till närmaste butik och be att få prova dom och se hur du upplever dom när det gäller att surfa m.m
     
    BruceTheDwarf gillar detta.
  6. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för att ni delade med er av era tankar!

    Har en fråga angående tangentbordet på Ray. Jag har förstått att det finns en swype-funktion som kan underlätta när man skriver i porträttläge. Min fråga är om man kan ha swype-inställningen på bara porträtt och sedan kunna skriva vanligt i landscape, dvs kunna slippa att byta manuellt om man känner för att skriva i landscape?

    Har varit i butiker och känt på både Rayen och Arcen. Tycker verkligen att Rayen är 100x snyggare och mer stilren än Arcen. Dessutom har jag inga problem med skärmstorleken på Rayen. Tyvärr har jag inte kunnat testa hur det är att surfa med den, då telefonerna i butiker oftast inte är anslutna till trådlösa nätverk.

    Ska nog testa lite till, känner jag att det går bra att skriva på tangentbordet och surfa slår jag till :)
     
  7. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du kan själv välja om du vill använda swype eller inte för varje ord du skriver. Swype fixar inte allt, speciellt facktermer.


    Sent from my Xperia ray using Tapatalk
     
    BruceTheDwarf gillar detta.
  8. Symbiandroid

    Symbiandroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    S9+
    Telefon 3:
    Moto Z2 Force
    Platta:
    Galaxy Tab S4 64GB
    Platta 2:
    iPad Air Pro 9,7 4G 256GB
    Vet någon hur man tar bort hemskärmar? standard på ray verkar vara 5st, hur går man tillväga för att få 3st eller tom bara 1??
     
  9. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tror inte det går med original launchern, du måste nog installera en alternativ launcher!
     
  10. Graffen

    Graffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Och vad spelar det för roll hur många hemskärmar man har???......