Fråga: Frågor om Root, S-OFF, flasha in en ny ROM mm.

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av Hackerlacka, 22 jul 2012.

  1. Hackerlacka

    Hackerlacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag kör senaste versionen på min HTC Sensation (4.0.3, 3.33.401.6) och jag har nu på sista tiden blivit mer och mer intresserad av att byta ROM. Anledningen till att jag vill byta ROM är för jag vill bland annat testa Sense 4.0, kunna installera appar som kräver root och andra roliga saker :). Har tidigare haft en HTC Hero som jag har root på men har då fått jag av brosan med det hela(root, byta rom mm.).

    Så jag har börjat att snoka runt på XDA efter en bra rom och jag fann att jag ville skaffa OrDroid 9.0.0. Det är en Sense 4.0 ROM och har stora möjligheter till customisering av gränssnittet. Jag tror att den passar mig utmärkt :).

    Jag lade märke till en sak och det är att dess kernel heter "Bricked Kernel", tyckte att namnet bricked låter konstigt och opassande då en brickad telefon är något som är förstört och inte går att använda. Men det är säkert inte så dom tänker :P. Är det någon som har haft den kernelen förut och vet att den är bra/kan rekommendera den? Har hört att en kernel är något som gör att Mjukvaran och apparna kan kommunicera med hårdvaran, stämmer detta? Flashas kernelen in samtidigt som du flashar ROMen? Är det något mer som jag bör veta om en kernel?

    Nu kommer en fråga om root och S-OFF. Är detta guiden man bör följa då man vill få permanent root och S-OFF med tanke på att mobilen inte brickas, garantin inte försvinner och att det är rätt för min mjukvara(är det bara HBOOTen man behöver se till att den stämmer överens)? Finns det andra sätt att få root och S-OFF utan att sabba sin garanti?
    Jag tyckte att guiden var rätt svårt att förstå då han först säger att man bör ta bort HTC Sync som kan "störa" då han sedan säger att man ska sätta mobilen i HTC Sync-läge. Han skriver och att man behöver "adb/fastboot". Jag har adb installerat och undrar vad fastboot är och ifall man behöver det.
    Läste på den här sidan om S-OFF och root stämmer det som står där?

    Bör man göra någon sorts backup på sin mobil? Hur?

    Finns det någon video som visar hur man skaffar root och S-OFF till HTC Sensation? Har ni några övriga tips? Hur gjorde ni första gången ni skulle roota, S-OFF och hela rubbet?
    Tacksam för alla svar!
     
    Last edited: 22 jul 2012
    NickenA och bia gillar detta.
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Har bara S-OFF:at en HTC Incredible S med Revolutionary. Inte vågat riktigt på min Sensation än.. Och eftersom jag nu sitter på ICS och fw 3.33 så fungerar bara Juounutbear S-OFF men tycker det låter.. för komplicerat:( Finns iförsig en video av teamet bakom Juonutbear men det visar bara wire-tricket. Sen finns det en trevlig person som har använt juounutbear på sin Evo 3D.

    Efter lite letande hittade jag detta: http://www.youtube.com/watch?v=qcNqxsW3P-E
     
    NickenA gillar detta.
  3. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    har inte svar på alla frågorna, men du verkar vara rätt ute med länkarna. själv gjorde jag s-off med den "gamla" metoden, men den funkar inte när du kör nyare hboot och det lär du göra eftersom du kör ics.

    reagerade oxå i början på namnet bricked för kärnan, men den är väldigt etablerad och ingår som standard i många rommar. kör själv bricked, men det finns fler, finns en tråd om kärnor här i forumet.

    ordroid är utmärkt, men shnizlon som ligger bakom den ingår numera i team venom som utvecklat rommen viperS. har lite svårt att länka just nu, men det finns en tråd i detta forumet med länkar till den oxå.

    Edit: vet inte hur det funkar i Windows, men med ubuntu funkar allt om.man kör i läget "bara ladda". borde väl funka så i Windows oxå. fastboot är ett av kommandon man kan använda för att tex kolla cid eller köra in supercid
     
    Last edited: 22 jul 2012