Frågor som inte kräver en egen tråd

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av znapie, 11 jan 2011.

1. ndrangheta

ndrangheta Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Lägg in uppdateringen manuellt.
    Guide hittar du här:
    https://swedroid.se/google-publicerar-ota-uppdatering-for-nexus-serien-android-2-3-3/

2. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hur gör jag för att kunna se roten på telefonen när jag kopplar in den till datorn? När jag kopplar in den så kommer jag direkt in på SD-card och det går inte att komma till själva roten på sd-cardet om ni förstår vad jag menar.

Kommer in i roten på telefonen, men i datorn via utforskaren så ser jag inte roten.

3. eway

eway Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan man göra något åt att skärmen släcks vid samtal med speaker eller headset

för man kan nämligen inte trycka på nått för att starta den igen, efter att screen timeout kickat in. powerknapp avslutar samtalet..

4. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Koppla in usb-kabeln i telefonen och datorn.
    Välj montera på notifikationen som kommer upp.
    Sen ska sd-kortet dyka upp som en enhet i din dator.

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

SD-kortet dyker upp som en enhet på datorn, men jag kommer inte så långt ner i systemet som ner i roten. Enheten dyker upp som t.ex. G:. Klickar jag på denna då så kommer jag inte in i roten på sd-kortet utan i mappen sd-card som är en av mapparna som ligger i roten på luren. I telefonen så kan jag komma en nivå längre ner dock så jag kommer in i roten, men inte via datorn.

Vart rörigt det där märker jag men hoppas det går att förstå.

6. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Roten av sd-kortet är /mnt/sd och /sdcard
    Vart hamnar du?

7. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Med roten menas att man lägger den på ditt SD kort utan någon mapp emellan.

~Larss00n80~

8. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hello!

Har haft min Nexus S i en veckas tid nu, och jag gillar den mer o mer för varje dag, men nu har jag märkt att glaset (eller plasten?) på displayen har släppt på hela vänstra sidan.

Ingen katastrof, men det känns inte så bra. Den fungerar fortfarande, men det är inte snyggt och det känns "mjukt" när man trycker på displayen.

På Bilden så är det på höger sida.

Någon annan som har varit med om detta? Hjälper det att skruva in skruvarna på baksidan av mobilen?

9. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag vet att roten menas att den ligger på sd-card utan någon mapp emellan.

Men när jag i datorn ansluter telefonen så kommer det upp en enhet som heter USB-storage. Klickar jag på den så kommer det upp en radda mappar. Men mapparna som kommer upp är mapparna jag ser när jag i telefonen, från roten, öppnar en mapp som heter sd-card.

Det jag är ute efter är ju när man ska t.ex. lägga in en ny rom så ska man ju lägga den filen direkt i roten.
    Men när jag från datorn drar och släpper filen på USB-storage, så läggs den inte i roten i telefonen utan i en mapp som heter sd-card.

Men alltså om jag i datorn går in i sökvägen /mnt/sd och /sdcard, så är det alltså roten?

Ni behöver inte grotta för mycket egentligen. När telefonen är rootad så är det ju bara att jag i telefonen flyttar filen till roten. Så problemet går ju att lösas ändå.

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ja, rooten för SD-kortet.

För att snurra till det: :) det hela blir mer logiskt om du hade ett riktigt SD-kort, men nu är ju samma minne partionerat i två, en root för internminnet, en root för sd-minnet, men båda är på samma minne i Nexus S eftersom vi saknar fysiskt sd-kort :)

11. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du kan inte komma åt "/" genom att montera "/sdcard" i datorn.
    Du får använda Root Explorer eller någon annan app om du vill komma åt "/".

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tack, det var väl det jag ville åt egentligen. det går alltså inte komma åt "/". Inte ens om jag kör sökvägen via /mnt/sd/sdcard?

Ja ja, spelar ingen roll. Kommer att rootas och då är det ju löst med root explorer.

Tack för ert tålamod:)

13. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

14. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hade lämnat in den så fort som möjligt på garanti eller reparation INNAN du får damm där bakom, gissar att man inte vill ha det på en touch telefon.

15. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Yes, jag hitta ett företag i Malmö som hade kostnadsfri felsökning/prisförslag, så jag drar dit på måndag.

16. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Min Nexus S verkar inte laddas via USB i laptopen. Tillsynes iaf. Batteriikonen i aktivitetsfältet är fast och laddningsanimationen lyser med sin frånvaro.

Är det inte meningen att den ska laddas via USB?

17. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Vad är grejen med CM7? Hade som kanske bekant problem med SMSC och efter en hel del försök i stock ge upp och nollställde telefonen, för att se om det löste problemet. Passade då också på att öppna bootloadern och roota, samt la in CM7, men hade bara kvar det i ett dygn innan jag gick tillbaka. Varför använder nästan alla som flashar CM7?

En fråga som kanske står i någon wiki, men varför använder CM7 ADW-launcher?

Efter en dags testande flashade jag tillbaka till stock 2.3.3 och la in voodoo-kernel som fixade ljud+färgtemp. Ser inte riktigt grejen med CM7 jämfört med stock + valfri kernel + valfri launcher. Kan någon förklara?

18. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jo. Har du testat en annan USB-port? De har olika portnummer och ibland kan det räcka att byta för att datorn ska "förstå" att det är någonting i görningen.

miloudot gillar detta.
  19. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Inställningsmöjligheterna i CM7 utan att behöva byta ut apk-filer.
    Bara att gå in i Inställningar -> CyanogenMod och sen trixxa.

20. Dalarna

Dalarna Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upptäckte precis vid skrivandet av ett sms att när jag håller ner för att få upp fler alternativ (?, !, ;-) etc) så blir det bara lite mörkare på hela tangentbordet som att det öppnas, men inga tecken visas?! Alltså så får man dra lite på måfå där man har för sig att det man sökte efter var. Har man tur så kommer man ihåg rätt men kan ta ett par försök.

Provade att installera Scandinavian keyboard men gillar inte layouten, så bytte tillbaka och problemet är fortfarande kvar. Vill inte återställa den.....