Tips: Frågor & Svar - Ställ dom här! :)

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av LeBron, 9 okt 2012.

  1. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tänkte att vi kanske slipper 1000 trådar men en ny/gammal fråga i varje (a la LeBron). Ställ dina frågor angående den nya S3:an här!! :)

    Enligt traditionen så börjar TS:

    Vilken version ska man satsa på? Telias eller Tele2s? :)
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telias skulle jag säga. Den har stöd för både 3s, Telias och om ett tag även Tele2s/Telenors. Men om du tänkte låsa dig med 24 månaders bindningstid och det blir märkbart billigare med Tele2 så skulle jag rekommendera att du kör på det istället.

    Hoppas att det kanske blev något tips där och inte samma tankegång som du redan fört :P

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. Paykan

    Paykan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Funderar på att skaffa denna underbara lur, men har några funderingar som jag hoppas få svar på, då de kan argumentera mer eller mindre för/mot inköp av denna telefon.

    1. Tar telefonen emot samtal när den använder 4G hastigheten? Alltså växlar den direkt automatiskt till 3g/gsm vid inkommande samtal/sms, eller har den samma problem som sgs2 lte har?

    2. Hur är inställningarna när det kommer till det mobila nätverket? Finns möjligheten att stänga av 4g-nätverket helt och köra på gsm+3g endast?

    3. Batteritiden? Relaterar lite till förra frågan men hur ser det ut mellan 4g alt. 3g?

    4. Har för mig att jag läst någonstans att de bytt ut "3g-nätverket" på i9300 och lagt in något annat tillsammans med 4g, alltså att både 3g och 4g-nätverkskorten (om man kallar de så???) är utbytta och att detta leder till ökad strömförbrukning även i 3g jämfört med S3 orginal. Stämmer detta?

    Tacksam för svar! :D
     
  4. Velgro77

    Velgro77 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Jag är ingen expert i ämnet men kan berätta att batteritiden verkar riktigt usel. Jag köpte denna telefon i fredags och har försökt med alla möjliga inställningar för att få bättre batteritid, utan framgång dessvärre. Jag har stängt av synkningar, program uppdateringar, wifi och allt som man i princip kan stänga av för att spara ström men det blir ingen märkbar skillnad.

    Jag testade idag att ställa in så att den enbart går på gsmnätet/edge men redan vid 20 tiden ikväll var batteriet nere på 15%, den hade då varit i standbyläge i 13 timmar och en aktiv skärmtid på 14 minuter. Samtalstid under dagen var 5 minuter, inget surfande eller något annat gjort med den under denna tid, skickat ett par sms dock.

    Telefonen verkar ha problem när man tar emot samtal och telefonen befinner sig i 4g nätet. Den växlar då till annat nät, 3G eller gsm, och ibland så bryts det direkt när man svarar. Beror kanske på att 4g har bättre täckning just där man befinner sig än vad 3G och gsm har.

    Man kan i inställningar välja mellan 3 olika läget. Antingen allihop i ett (lte/umts/gsm), endast umts eller endast gsm.

    Kör med BetterBatteryStats programmet för att se vad som sker i viloläge men har svårt att tyda all info man får, men den går i alla fall ner i deep sleep av det jag kan uttyda. Batteriet är en besvikelse och ett mysterium men kanske är som du skriver ett 3G/4G-kort som kräver mos. Polaren köpte samma lur samtidigt och har precis samma bekymmer så verkar dessvärre inte vara ett måndagsex man fått heller.

    Jag kommer från iPhone som jag kört med sedan 1 gen och min i4 ligger bredvid, har inte laddat den sedan i fredags då jag köpte s3:an, visserligen bara standby sedan dess, wifi igång och med kontantkort i, 49% kvar på batteriet fortfarande. Kommer man upp i över ett dygn med s3:an ska man vara glad.

    Sista saken jag ska testa är att sätta den i flight mode och se se hur batteriet klarar det, gör den inte ens det så lär det inte bero på 4g kortet utan något annat. Förhoppningsvis är det en mjukvarugrej som kommer uppdateras så småningom.

    I övrigt en riktigt trevlig telefon med bra prestanda, fick 34 Mbit ner och 9,7 Mbit upp på 4G, Telia Max abb, allt flyter på bra vid surf och i menyer. Tyvärr är den i plastigaste laget men det kan man ha översikt med, dock ej batteritiden.
     
    Paykan gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Återkom gärna med resultat :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. Paykan

    Paykan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det där lät ju inget vidare direkt. Batteritiden (kunna hålla åtminstone dagen ut) och att kunna prata i telefon är ju bland det viktigaste tycker jag ju. Hoppas verkligen att det bara är mjukvarurelaterat, då man hört mycket gott om "orginal"-versionen.

    Håll gärna detta uppdaterat, skulle uppskatta det väldigt mycket.

    Just nu lutar det då istället mot att skaffa den vanliga S3:an, då jag inte prioriterar 4g:n speciellt mycket, men den extra 1gb RAM man får med lockar ju något extremt. Men som sagt det faller ju en del på batteriet där :cry:
     
  7. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Rätta mig om jag har fel men är det inte helt normalt att batteriet inte är speciellt bra första laddningarna? Vid någon test av 4g-versionen hade den 4.5 resp 5h batteritid ren surf vid 4 resp 3G påslaget, lite mer drar den alltså med 4G påslaget (hur den rena 3G presterade framgick inte) men att den skulle vara så mycket sämre låter märkligt.. Följer dock med spänning, en 4G version ska antagligen beställas i dagarna :)

    Edit: Du är inte ensam om dina erfarenheter, cnet har samma upplevelse av batteritiden: http://www.cnet.com.au/samsung-galaxy-s3-4g-339341879.htm. Lutar mer och mer åt 3G i så fall, 100% mer batteritid väger absolut högre än 4G.
     
    Last edited: 10 okt 2012
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Posta en dump från betterbatterystats efter den har legat orörd i flera timmar från fulladdad

    meny - dump to file
     
  9. Dajsman

    Dajsman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lagring

    Nån som märkt att det är mindre disk på LTE än 3G'n?
    10,94 GB istället för 11,35 GB som det är på 3G varianten.
    Kanske inte är nåt att gråta över men ändå.
     
  10. depeo

    depeo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Verkar inte som det finns någon FM radio :(

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tips: TuneIn Radio :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  12. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Viktig fråga just nu: Är det värt ~700kr för att få LTE-versionen istället för 3G-versionen? :money:
     
  13. c70t5

    c70t5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fungerar MMS för er? Jag har Telia och har försökt med APN inställningarna härifrån http://www.telia.se/privat/support/android/installningarformmsochsurf
    och har pratat med Telia kundtjänst tre gånger idag, där jag har fått tips om att ändra mms-port, proxyserver mm. Jag har också blivit kopplad vidare till Samsung, men fortfarande utan att jag fått igång det.

    Edit: Problemet löst efter ett besök i Teliabutiken, där konstaterades att det var någon inställning som fick göras i deras system angående mitt abonnemang
     
    Last edited: 11 okt 2012
  14. Fjollboll

    Fjollboll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skickar Telia med Posten? Jag har fått ett konstigt kolli-id som inte funkar att söka på...

    EDIT: Fick paketet med Posten idag, lyckades dock inte söka på kolli-ID.
     
    Last edited: 11 okt 2012
  15. Hanneskaka

    Hanneskaka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Batteritiden kommer att bli bättre, jag gick ifrån iPhone 4s till S3 LTE och tyckte att batteriet va sjukt kasst direkt när jag köpt S3an, men nu efter en vecka tycker jag att batteriet blir bättre. Kör inte på 4g nätet, stänger av mobildata om jag är hemma och när jag drar iväg stänger jag av Wifi.
     
  16. Mr eastman

    Mr eastman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma för mig, fick maila Telia för att få rätt kollinummer. Dock kom telen samma dag som de svarade.. De är inte den snabbaste supporten direkt..

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  17. knobe

    knobe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som kan slänga upp några bilder på den svarta 4G versionen? Tycker mej inte hitta nå riktigt bra bilder för att få en uppfattning om hur den ser ut..
     
  18. Merdon

    Merdon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa Tele2 varianten då jag är bunden ett bra tag till. Någon som lyckats köpa den med kontantkort från Tele2? Via deras hemsida så verkar det bara som om det går att köpa med abonnemang och de verkar inte ha fått in dom i butik än iaf (Kollade Tele2 butikerna vid kungsgatan Stockholm i fredags men de visste inte om de skulle säljas med kontantkort)

    En annan fråga medan jag ändå skriver här. På Tele2´s hemsida står det att det kommer komma LTE 800Mhz med dom också. Något som har hittat någon information om ungefär när det skulle kunna komma. Om det kommer inom hyffsad snar framtid (typ ett halvår eller nått) så skulle man ju kunna köpa Telias Galaxy S III 4g istället. Det borde väl funka?

    Tackar för alla svar.
     
  19. rörmokarn

    rörmokarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag beställde min från comviqs webbutik, https://www.comviq.se/webbutik/samsung-galaxy-s3-4g 5795kr :)

    ang 800 mhz-bandet så har jag hört att utbyggnad ska påbörjas sent 2012/tidigt 2013 men det dröjer nog ett bra tag innan det når samma täckning som 900mhz.
     
  20. Merdon

    Merdon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar
    Ok, jo, e nog sant, blir bäst med 900mhz,

    Antar att mobilen är låst till Tele2 även när man köper med kontantkort (inte så van att köpa via operatörer, men nu e man ju lite tvungen) Går det att låsa upp direkt och vet du vad det skulle kosta i så fall?

    *Uppdatering, ringde Comviq nu på morgonen och mobilerna är olåsta om det är någon annan som undrar
     
    Last edited: 15 okt 2012