Jag efterlyser också detta med virtuella nummer. Modellen idag med att ha ett nummer som är bundet till ett fysiskt SIM-kort är totalt utdaterad. En ny lösning behövs där kunden kan ta med sig sitt nummer oberoende av SIM-kort/eSIM.
Under 2017 kommer exempelvis en stor andel av smartklockorna som säljs vara uppkopplade, och då vill jag ha möjlighet att enkelt ta emot samtal och SMS på min klocka om jag lämnar telefonen hemma, eller vice versa.
Har jag en surfplatta vill jag naturligtvis kunna ta emot SMS och ringa/ta emot samtal på den utan att böka med att flytta ett fysiskt SIM-kort.
Även en stor andel av bilarna är uppkopplade under 2017. Har jag av någon anledning vare sig klocka eller telefon med mig vill jag fortfarande ha möjlighet att ta emot både samtal och SMS i bilen.
Om jag blivit av med min telefon vill jag bara kunna byta till en annan enhet, och sedan fortsätta som om inget hänt. Det vill säga ta emot samtal och SMS på ett och samma nummer.
Jag vill helt enkelt kunna ringa och ta emot samtal/SMS från ett och samma nummer på samtliga av mina enheter som är uppkopplade samtidigt.
Ja, det går naturligtvis att ordna ett SIP-nummer, men då fungerar inte heller tjänster som Whatsapp eller Allo. Vidare går det inte att ta emot SMS via SIP idag; i alla fall inte om man önskar ha ett svenskt nummer och inte vill böka med rätt avancerade lösningar (...för en privatperson i alla fall).
Last edited: 21 oktober 2016