Framtidsäker backup av bilder mm.

Diskussion i 'Off Topic' startad av charta77, 7 nov 2011.

  1. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Letar efter någonting som dropbox. (Fast just dropbox känd Inter som rätt lösning.)

    Jag har bilder framförallt som behövs lagras och vara tillgängliga, smidigt och enkelt. De man tar på mobilens kamera och de som överförs till datorn från annan kamera.

    Vill att det det ska ske med automatik, både till lokal nätverksdisk och till internet.

    Just nu så sitter jag med ungefär 4GB med data, känns inte som om att jag orkar pröva pröva delen enda lösningen efter det andra.

    Dvd skiva skulle fungera om så vore att man regelbundet tokig backup... men jag har inte den karaktären så det skulle fungera.

    Dropbox vet jag inte om jag kan lita på i längden jag vill ha något som man vet finns även om fem, kanske tio, år. Och även ger den känslan.

    Så en automatiskt backup från Android telefon och från lokal dator till internetserver inkl till lokal nätverksdisk.

    Eller hoppas jag på för mycket. Tar gärna alla möjliga förslag.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
    Last edited: 7 nov 2011
  2. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Wall of text... tack vare Tapatalk.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Tror inte det finns någon onlinebackup som går att lita helt på. I bästa fall går det att lita på dem så länge företaget finns kvar och inte går i konkurs. Läs det finstilta *väldigt* noga!

    En del rekommenderar https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Crashplan, dvs att göra backup till en dator hos en vän eller släkting.
     
  4. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack, crashcourse såg intressant ut. Har inte testat än.

    Skydrive från MS testar jag iaf, google+ sync använder jag på bilderna på telefon men ja den känns lite knepig. Förra veckan så såg det ut som alla bilder var där, men sedan när jag hade raderat sdkortet så saknades det två veckor.

    Skulle varit någonting som då gör att allt hamnar på samma plats, där kanske crascourse funkar bra att installera på alla aktuella ställen.


    Edit: crascourse skall då vara crashplan.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  5. Droid113

    Droid113 Guest

  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har du en NAS, jag har själv en QNAP i mitt företag så kan man konfigurera dessa så att de antingen backuppar sin egna information till en server eller hämtar information från en server om jag inte missminner mig.
    QNAP har en jäkla massa paket man kan installera för att göra den till webserver och andra liknande fina grejer.
    En liten länk till en applikation som skulle hjälpa:
    http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=615

    Så två diskar i RAID 1 som sedan backupar till en som också har RAID (ej 0) så blir det awesome! Jag kör något i stil med det fast inte just nu då min server ligger nere.

    Edit:

    QNAP har tydligen även speciell app för att synca med Amazon S3 fast amazon s3 verkar lite dyrt för bara hosta backuper på.
    http://www.crashplan.com/ hörde jag skulle vara billigare än dropbox, inte haft tid att kolla själv dock.
     
    Last edited: 8 nov 2011