Tips: Från iPhone till One

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av xtal, 15 maj 2013.

1. xtal

xtal Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Delar min erfarenhet för dem som (liksom jag gjorde) besöker forumet och funderar på One utifrån att bara ha använt iOS (i mitt fall sen 2008).

Fick min Svarta One i måndags efter veckor av väntan. Efter att ha lagt några timmar på att ställa in den, ladda ner appar osv inser jag tyvärr att den inte är för mig. Finns nu till salu på Blocket. : (

Det handlar om att jag har använt iphones väldigt länge och att Android känns väldigt väldigt mer annorlunda, obekant och knöligt än vad jag hade väntat mig.
    Jag har ingen absolut ingen åsikt om att android är sämre, bara annorlunda och därför inte lika bekvämt för mig.

Man kan fråga sig om jag inte borde ge det en vecka. Tänkte på det men inser att jag inte ens tycker det är värt att försöka. Det känns orimligt att ta med sig en mobil till jobbet, på resa och inte ha koll på vad den gör, och hur den funkar. Och så är jag väl inte intresserad av att lära om.

Det jag helt enkelt inte förutsåg var att de vanor som jag lagt till mig var bra mycket starkare än jag trodde. Hemskärmar, widgets, andra appar är ett väldigt annorlunda tänkande mot ios och det är värt att fundera på om man vill lägga tid på att göra saker annorlunda när det ringer i fickan eller när man vill få fram nån info lite fort.
    Inte för att det är långsammare på Android för en van användare. Det kan mycket väl vara snabbare.

För dem som är i liknande situation (vana med iOS men funderar på HTC One) skulle jag starkt rekommendera att låna någons androidmobil över en dag eller en helg och testa ordentligt innan ni slår till.

Själva HTC One är verkligen mycket fin. Hårdvaran, designen, skärmen, hötalarna osv. Allt det som gjorde att jag första gången tänkte mig testa android och en större skärm.
    Om jag hade kunnat ha iOS på One så hade jag lätt behållit den.

---
    PS. Skrev det här efter att en person på blocket mailade och undrade om mina motiv.
    PS2. Upprepar åter igen inte att det här inte handlar om att iphones eller ios är bättre. Har fö både pc och mac hemma och på jobbet. Där tycker jag inte skillnaden där alls är lika stor.

2. 181wolf

181wolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Väntar själv på min första android, också en One hoppas verkligen inte jag kommer känna som dig. Dock förstår jag absolut ditt problem.

3. alterswede

alterswede Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Gick från iOS. Kört med iPhone sedan 3G.
    Nu hade jag min bara drygt en vecka innan den skickades tillbaka pga pixelfel, men nu suktar jag efter min utbyteslur som kommer idag.
    Jag kan väll medge att första dagarna är lite svåra, men sen är det lugnt :)

4. snej81

snej81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    OnePlus Pad 2
    Platta 2:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Man får väl förstå problematiken. Jag tänker omvänt, hade jag gått från Android till iOS så hade jag blivit understimulerad och undrat vad f*n är det här för barnleksak? Tjejen har en Iphone4, och hon är tekniskt efterbliven om man får uttrycka sig så. Hon ska precis skaffa ny telefon och jag försöker faktiskt inte övertala henne att gå till Android för jag är tveksam till att hon fixar det (+ att jag kommer få utbilda henne och ta en miljon frågor...).

Men rätt och slätt, för någon som kan Android och då menar jag som verkligen förstår operativet så är inte iOS något alternativ. Iphone är en instegs-smartphone, smartphone for dumbies etc etc.. Man kan säga vad man vill men så är det, t.om Apple själva erkänner ju det..

5. kafferast

kafferast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Samma för mig. Återgick till min iPhone 5 efter 8 dagar och har inte ångrat det för en sekund. Ångrade visserligen inte heller att jag testade HTC One och Android. Nu har jag fått det bekräftat att iOS är ett operativsystem som är mognare på alla tänkbara planer (dock är android roligare).

Håller med trådskaparen till punkt och pricka.

6. NideX

NideX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan faktiskt inte komma på ett bättre utryck än "lol" när jag läser ditt inlägg. Skulle ett OS med endast basic funktioner vara "mognare" på alla tänkbara vis? Visst kan man jailbreaka och låsa upp funktionen att ladda ner widgets etc, men alla iPhones blir lämnade med 54mb i ram kvar med t.ex Auxo(ett tweak) installerat samt några få apps igång. Detta medför ju då att bara basic funktioner kan användas felfritt. Medan Vanilla/CM android slår iOS med hästlängder.

Förstår inte varför man skulle välja en iPhone framför en HTC One eller SGS 4.

7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är väl en smaksak?

8. snej81

Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    OnePlus Pad 2
    Platta 2:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Det är definitivt en smaksak, och framförallt intresse skulle jag säga. Är man genuint teknikintresserad så framstår en Iphone idag år 2013 som ljusår efter i utvecklingen mot en S4 och One. Men som sagt förstår absolut min flickvän, min mamma, min syster som vill ha det simpla i en Iphone.

Men att iOS skulle vara mognare, vad betyder ens det? Det är enklare, simplare, inramat. Thats it. Om du gillar det eller inte är som sagt en smaksak.

9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag skulle nog säga att skillnaden är minimal om man vill, dvs. om man vill så går det att använda en telefon med Android på nästan exakt samma sätt som en iPhone.
    Nu kör jag iofs en Nexus 4 och den är mycket mer avskalad än en de med Sense, Touchwiz eller annat "bloatware". iOS är också avskalat. Med det i åtanke så kan det säkert vara lättare för iPhone-folket att gå över till en telefon som kör en oförändrad version av Android.

Jag kör en iPhone 4 parallellt med min Nexus 4 och har sett till att de är nästan identiska när det gäller placering av appar och vilka appar jag använder.
    På min Nexus 4 har jag till och med valt att lägga ut en ikon för settings bara för att min iPhone har det så att jag alltid hittar det jag vill på samma plats oberoende av vilken telefon jag kör.

"Problemet" med Android är nog att det ger för mycket frihet och valmöjligheter, men man behöver faktiskt inte ändra allt och trycka ut widgets för alla appar bara för att det går. Ta det lugnt och använd bara det du behöver. Med tiden dyker det kanske upp ett behov av någon widget eller liknande och då kan man testa det.

10. kafferast

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag är själv en "heavy user" och har inget intresse i att skapa ytterliggare en diskussion som pågår i oändlighet. Jag tyckte också iOS var förbannat tråkigt fram tills jag bytte till HTC One. fick en annan syn på själva användandet, där det avskalade och tråkiga om du så vill i iOS är mer effektiv till det jag använder den dagligen till. dvs, android i min uppfattning är snyggare och mer byggbart men iOS får saker och ting gjort snabbare och effektivare i mitt vardagliga användande.

11. biffenl

biffenl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Då har vi fått ta del av din åsikt gällande hur du använder din telefon. Tack för det. Här kan vi väl låsa tråden då den är meningslös.

12. Puttepysen

Puttepysen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tråden behöver inte låsas... Jag vill veta vad denna person tycker går snabbare med iOS i sitt vardagliga användande. Eller om det bara är en vanesak det handlar om. Man lär sig ju använda sina produkter enklare och enklsre, precis som en fjärrkontroll till en tv, först kanske du får kolla vårt knapparna sitter och därefter trycka... Tillslut så behöver du inte titta längre när du lärt dig vart allt sitter. Android ger en så många möjligheter till genvägar. Allt går ju att sätta på sin startskärm.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

13. snej81

Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    OnePlus Pad 2
    Platta 2:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Jag är oxå nyfiken på vad som går snabbare att använda i det vardagliga på iOS. Jag använder dagligen 3st i mitt tyckte fantastiska widgets på min One;

Google Keep (bland annat checklista som jag använder som inköpslista i mataffären, sjukt användbart)
    Bankdroid (alltid stenkoll på transaktioner direkt på hemskärmen, världens bästa app tillsammans med Swiftkey enligt mig)
    Android Pro widgets almanacka (fantastiskt funktionell almanacka-widget ökar effektiviteten dramatiskt för någon som mig som har sjuttioelva kalendrar att hålla reda på, får alla här samlade på ett ställe direkt på hemskärmen)

Det här är effektivt användande i vardagen för mig.

Går ju inte att utlämna Swiftkey när det kommer till effektivitet förresten! Herregud vet inte hur mycket tid jag har sparat på mitt sms:ande sen jag i allmänhet skaffade Swiftkey och i synnerhet Flow..

Last edited: 15 maj 2013
  14. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

det råder ingen tvivel om att iOS är till för att vara enkelt och snabbt. Alla androidanvändare som säger motsatsen har ju uppenbarligen inte förstått varför folk lägger 5-6000 på en iPhone.

Med det sagt, så kan jag garantera att jag kan utföra samma handling lika snabbt i Android.

Det är helt enkelt en vanesak. Vissa känner att det är kul att utmana sig och lära sig nåt nytt, andra känner sig obekväma med att behöva börja om från början. Båda är lika rätt (fast den sistnämnda är lite veklingsfasoner). :P

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 252

MINA ENHETER

Jag har båda os, en Iphone 5 och en N4.

Gillar verkligen båda systemen fast på olika sätt. Iphonen för enkelheten, stabiliteten och att den bara fungerar. Androiden använder jag i jobbet bara för att jag har bättre översikt med widgets typ kalender och mail. Dessa 2 har jag direkt på startskärmen för att få en överblick så fort jag låst upp telefonen, hur bra som helst då jag inte behöver öppna något program för att se det jag vill se.

Ser egentligen ingen negativ skillnad på systemen mer än att dom är annorlunda från varann.

Jag förstår dock att man har svårt att byta system då det är en tröskel att ta sig över. Dessutom låser man sig ju på andra sätt i systemen idag som gör det svårare att byta.
    Tex med gmail med kontakter, kalender och mail i Android.

Ska man byta system måste man ha ett intresse som jag ser det, kanske spec om man byter från Ios till Android. Android har ju oändligt mycket fler inställningsmöjligheter som inte är helt lätt att ta till sig. Man måste inte men för att få till en Android efter eget tycke o smak måste man nästan ge sig in där. Byta Launcher, hitta bra passande widgets osv.

Jag har full förståelse för att man inte orkar helt enkelt.

Jag kan dock inte säga att det ena systemet är bättre än det andra. Jag tycker dom är lika bra men på olika sätt

Skickat med Tapatalk

Timpppa och -WR- gillar detta.
  16. kafferast

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Naturligtvis är det en vanesak från min sida, ber om ursäkt för att jag inte nämnde att jag i grund och botten antagligen är för bekväm med iOS. Så givetvis spelar det en väldigt stor roll. Men jag trodde å andra sidan att hela tråden handlade om just det för att flagga för eventuella "svårigheter" för folk som byter från iPhone till HTC.

Så naturligtvis hittar jag snabbare i en iPhone, men när jag fixat och laddat ner en massa tweaks från google play så retade jag mig på att allt var så inkonsekvent. Det fanns liksom ingen röd tråd från applikation till applikation. Varje utvecklare valde att köra sitt eget race vilket gjorde att när man väl hittat inställningar på ett användningsområde så hade nästa app/tweak den på ett helt annat ställe. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Sen så var också applikationerna (en del) otroligt fula och inte alls maxade HTC:s skärmupplösningen, vilket för mig är en klar nackdel. Varför kunna göra något när användarupplevelsen störs av layouten/upplösningen?

Till sist så var lagg i scrollande av webbsidor, facebook eller aftonbladet droppen för mig. Knappt märkbart men ändå helt tydligt där när man letade sig neråt på sidorna. Väldigt väldigt, väldigt irriterande.

Som sagt, vill inte reta upp någon med mina åsikter, jag var mer spänd på att få min HTC One än jag var när jag väntade på min iPhone 5 i höstas. Hårdvaran är förbannat läcker och bra på HTC samt ZOE-funktionen diggade jag stenhårt. Allt det andra inte så mycket.