Diskussion: Freja eID alternativ till BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 27 sept 2019.

  1. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Precis, det är en av anledningarna till att körkortsbehörighet och id-kort bör separeras, lägger man till den dåliga säkerheten och långa giltighetstiden så blir det uppenbart att körkorten som id är förlegat.
     
    Asawi och Heleg gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

  3. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  4. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Tyvärr vanligt och man har förlitar sig på investeringar. De har ju också expanderat till fler länder vilket kostar.
    Men frågan är när det "måste" vända, då man inte kan blöda hur länge som helst
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 19 jul 2023
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  7. PeterHaber

    PeterHaber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Tror starkt att Freja-id kommer att bli lika stort som BankID
     
  8. LiteForce

    LiteForce Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Freja-id Bank-id digitalt körkort digital plånböcker mm Faran jag ser med det är att det kan komma att missbrukas användas för kontroll och så kallad micro styrning som ett verktyg att styra befolkning. Det blir oerhört enkelt när folket väl tagit till sig allt detta och man skapat ett beroende av dessa tjänster man kommer inte att kunna göra något utan dessa tjänster när folket väl accepterat dem eftersom man fått majoriteten att acceptera och de ursprungliga systemen stängs ner. Att det är enkelt och säkert mm är argumenten för att locka folket att nappa på kroken eftersom det också krävs att det accepteras och att tillräckligt många övervägande går in i tjänsterna. Det kommer som sagts att bli väldigt lätt för olika instanser att kräva det ena med det andra och accepterar man inte så får man inte tillgång till tjänsten tjänsterna. Digitala körkort kan stängas med en knapptryckning, digitala plånboken kan frysas kontrolleras på samma sätt. Bank id kan stängas enkelt om man inte accepterar. Det som oroar är att majoriteten av folket hamnar i en situation vi inte kan ångra och vi tvingas acceptera allt även om det är fel.
    Detta är hur jag ser på det i vart fall
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Mikrostyrning är ju en term som används när en chef eller anställd styr en medarbetares arbete på en detaljnivå vilket kan vara frustrerande och ett tecken på bristande förtroende eller kontrollbehov.
    Definiera gärna vad du menar med "mikrostyrning" och "kontroll" i detta sammanhanget. Hur skulle ett framtida samhälle se ut, där dina farhågor slagit in?
    BankID och Freja äga ju av privata företag. Din invändning om "kontroll" hade jag förstått mer om såna tjänster varit statliga.
    I olika lagstiftningsarbeten från riksdag/regering som behandlar bl.a. digitala tjänster och teknikutveckling så brukar det anges vilka möjligheter som finns för användare som inte gått över till det digitala, och hur man tar tillvara på deras intressen när lagstiftningen ändras på ett visst område. Så man tar en viss sån hänsyn, även om det såklart redan idag är svårt att leva sitt liv icke-digitalt pga diverse inlåsningseffekter till olika tjänster.

    Jag förstår din poäng någorlunda, men jag tror inte det är någon större risk i nuläget, åtminstone inte i ett demokratiskt land som Sverige, och den digitala utvecklingen kommer fortsätta oavsett vad man tycker. Man har haft såna farhågor du beskriver gällande många tekniker men det har visat sig grundlöst i många fall. Men den digitala utvecklingen förenklar och innebär så stora fördelar i människors liv, det vore ju t.ex. helt idiotiskt att börja använda papperspost för en mängd grejer som vi idag kan göra digitalt, varför skulle vi vrida tillbaka samhället så.

    Om BankID-appen skulle börja övervaka mig på ett sätt som inte känns okej, typ om staten hade påtvingat någon slags kartläggning eller platsrapportering via en sån app som en stor grupp av befolkningen använder, så hade jag antagligen skaffat en extratelefon, där jag installerat såna "statliga appar". Och den telefonen skulle då enbart användas för sånt, och inte följa med i mitt dagliga liv.
     
    fraxion gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Fick en notis i postnord-appen nyss om att jag har ett rekommenderat brev från Freja eid på väg till mig. Har inte beställt något från freja, har inte använt freja-appen på ett tag ens. Någon som vet vad det kan vara, fler som fått samma notis?
     
  11. Bebbe

    Bebbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Haft Freja några år och aldrig fått något fysiskt utskick. Berätta gärna vad budskapet var.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag öppnade brevet från Freja och där i låg... *trumvirvel* .. min digipass från SEB som jag beställt några dagar innan.
    På utsidan av kuvertet står det Freja eid och dess postadress, så en del verkar ju tyda på att utskicket kommer därifrån. På insidan är det bara material från SEB, inklusive SEB:s logga på något papper.
    Några dagar senare kommer ett kuvert som jag misstänker innehåller aktiveringskoden till digipassen - vilket visar sig stämma. Även detta kuvert har namnet Freja eid på utsidan. På insidan är det väldigt anonymt, ingenting om SEB nämns så den oinvigde skulle inte veta vad det är för kod.

    Hmm, har det blivit någon miss hos företaget som gör utskicken, så de råkat använda kuvert där det är tryckt Freja istället för SEB?
    Eller har SEB anlitat Freja för att göra såna här utskick?
    Jag gissar nog på det sistnämnda.
     
    Bebbe gillar detta.