Fråga: Frigöra minne - hur?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av peterhjalmarsson, 3 mar 2012.

  1. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Min Arc har börjat lagga en hel del i takt med att den fyllts med appar, främst visar det sig i att launchern stängs ned och tar ett bra tag att starta upp när man går till hemsidan.

    Den givna åtgärden är förstås att avinstallera program, men det har nåt vägs ände. Likaså att flytta appar med App2SD.

    Vad är det bästa sättet att få mer minne på en Arc? På min ZTE Light var det bästa sättet att partitionera om minnet, men jag är inte ens säker på att minnet är partitionerat på Arc.
    * Kan man roota och ta bort alla idiot-appar och -tjänster från S-E som jag inte vill ha, och på så sätt återvinna deras minne?
    * Kan man hindra idiot-apparna och tjänsterna från att starta, kanske utan root t.o.m.?
    * Kan man partitionera om?
    * Nån som vet om problemet kommer att bli större eller mindre med ICS? 3D-grafiken skall visst kräva mer minne, men å andra sidan kanske minneshanteringen är bättre?

    Lite sorgligt egentligen - jag ser *inget* som helst behov av snabbare processor, fler kärnor, etc. som de stoppar in i alla nya mobiler. Men skulle utan vidare ge en tusenlapp för en GB extra minne...
     
  2. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Roota och ta bort appar
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  4. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Roota verkar inte gå på Arc längre. Är CM7 ett realistiskt alternativ på Arc i stället? Jag trivs med CM7 på Light:en, men fungerar det bra på Arc?

    Angående inställningtricket så har jag ju redan flyttat det som går manuellt med App2SD, kan det där tricket flytta mer menar du?

    På min ZTE Light med CM7 kan jag flytta t.ex. Gmail och andra stora program; varför går det inte på Arc?

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  5. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, det där tricket gör att i princip alla appar tillåts flyttas till minneskort. Plus att man på nya appar istället manuellt får flytta dom till telefonminnet om man vill ha dom där. Tvärtom mot nu alltså.

    Efter det tricket kan man tex flytta, har jag för mig, maps och facebook och andra stora appar till minneskortet.

    Låt dock widgetar ligga kvar på telefonen!

    På min sambos Wildfire S avinstallerade jag en del uppdateringar på tex maps och facebook, och uppdaterade dem sen igen. Jag tror att uppdateringsstorleken gick ner rejält då (maps).

    Facebook ville hon iofs ha kvar den gamla, eftersom nya är så sjukt seg...
     
  6. lljungberg

    lljungberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om man rootar och kör Titanium Backup så går det att flytta in uppdaterade systemappar (market, maps etc) i systemminnet. Finns under batch-programmen.
     
  7. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det där fungerade alldeles utmärkt - tack så mycket. Och jag som trodde att det var precis det där som App2SD gjorde...

    Vad gäller de andra råden: tack så mycket, men det går ju inte att roota telefonen längre verkar det som. Jag nöjer mig med ovanstående lösning så länge, och inväntar att ICS blir klart.
     
  8. masterfb

    masterfb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, detta blir mitt första inlägg här på denna sida som verkar vara den bästa sidan om Android! :)

    Jag har haft detta problem också, och jag undrar om den länken som AtEase länkar är den som löser följande problem:

    -Att när man laddar ner en app så sparas den automatiskt i minneskortet och inte i det interna minnet.

    Trodde först App2SD var den som löste det, men det är ju en app som man själv ska föra över till minneskortet som man redan kan göra på mobilen? Sedan kan man tydligen inte föra över alla appar till minneskortet, tråkigt....
     
  9. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, följer du guiden i länken så blir det precis så. Appar installeras på minneskortet, sen får man istället flytta de man vill ha på telefonen dit. Det blir också många fler appar man får tillåtelse att flytta till minneskortet.

    Edit:

    När man följt guiden dyker det alltså upp fler appar i App2SD som man kan flytta! :)