FroYo 2.2... om 2 veckor.. oväntat..NOT!!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zeke.one, 30 sept 2010.

1. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det finns ingen Android mobil som är perfekt, man får helt enkelt välja mellan pest eller kolera. Jag har haft Hero, Desire och Galaxy så jag vet av egen erfarenhet.

Galaxy´n s fördelar är displayen, internminnet och batteritiden. Nackdelar är GPS´en.

Om man tycker det är ok att ha med sig en laddare vart man än går och dessutom inte använder så mycket appar och tycker GPS är viktigt så är Desire ett självklart val speciellt då man spar ca 1000kr.

Om man nu måste byta från Galaxy till något annat så skulle jag hellre vänta ett halvår då tex Desire HD fortfarande har dåligt internminne(1GB) och dessutom ryktas det om att batteritiden inte är bättre utan snarare sämre.

Galaxy + Super Amoled + 8Gb är mest attraktivt idag såvida man inte behöver högprestanda GPS.

2. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Man kan lätt tycka att Samsung borde ha släppt uppgraderingar lite pö om pö, men allt handlar inte bara om vad tillverkaren själv vill göra, utan att mjukvarorna faktiskt måste godkännas via en massa olika länder/regioners testcenter, och ett sådant godkännande kan ta lång tid att få pga byråkrati.

Vore tråkigt om Samsung slösade bort ett sådant regionstest som kanske var bokat månader innan pga en småfix. Tror att det var därför dom läkte ut möjligheten att via KIES testmode uppdatera sin mobil.

HTC hade släppt Desire någon månad innan och då även haft någon månads försprång med att få tid till sin 2.2 mjukvaru test.

Det handlar om mycket byråkrati, och alla operatörer/myndigheter vill att alla mobiler skall fungera i alla nät.

Last edited: 30 sept 2010
  3. Pederp

Pederp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, det här är min första android mobil och ny på forumet. Så vad gör egentligen 2.2 för skillnad mot 2.1 ? är de nå andra upplägg på allt? Att gps:en är helt värdelös de har man ju redan märkt. Men utöver de så har jag inte märkt några direkta buggar kanske lite seg men jävligt mycket snabbare än min jet jag hade innan som inte gjorde annat än racklade. Varav det blev ett återköp och en sgs istället.

4. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad har du för version i din? inställningar - Om telefonen - Basebandversion..

Ja du..Min telefon flyter på bättre med FroYo tycker jag har DrTs "superslim" alla samsung saker e borttagna :D Men det stora med 2.2 e ju flashen som du får med 2.2 Sedan finns de ju massa smått o gott :D Jag är tillräckligt nöjd med min JPK att jag inte vill nedgradera till JM8 :D
    Men som sagt kolla vilken version du har sen kan du ju pilla med din mobil en hel del o förbättra prestandan ;)

5. Pederp

Pederp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jm1 står de på basbandversionen. Jo flashen har jag faktiskt stört mig på. För kollade på tuben innan jag tog ut mobilen och den skulle ju läsa flash men när man går in på nå så går de ju inte och när man ska ta ner de så står de ju på adobe att det kommer snart eller nå sånt. Lätt irriterande. Men när det fungerar borde väl alla playsidor online som tv6play och sånt fungera eller?

6. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hehe..Har faktiskt inte testat play sidorna men har live streamat fotboll UTAN problem..Bilden är klockren och det funkar perfekt :D Så om du vill ha flash i mobilen installera froyo på "vårat" sätt elle vänta på oficiell :)

Edit:
    Ja det går att kolla på play grejjer :) Jag testade det nu :D

Last edited: 1 okt 2010
  7. Pederp

Pederp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har funderat på de, men kollat snabbt och verkar ganska invecklat faktiskt :) De mest avancerat man pysslade med var på skoltiden när man tillverkade pascalprogram i miniräknaren inför matteproven och det är några år sen. Annars så är de nerladdning av filmer och musik som är de mest komplicerade haha :D

8. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Problemet med utveckling av mjukvara är att det är svårt att säga exakt när något är klart. Om den är försenad ett par veckor beror det förmodligen på att man upptäckt buggar i sin releasekandidat som resulterar i att man måste fixa dem och sedan gå igenom en till vända med tester.

Det är inte av ren illvilja som exempelvis Samsung, HTC, SE och Google har för vana att skjuta fram uppdateringar, utan det är en "damned if you do, damned if you don't" situation. Då det gäller mjukvaruprojekt är snarare en regel än undantag med förseningar. Ger de ett riktigt pessimistiskt datum kommer folk klaga på det, släpper de mjukvara med buggar klagar folk och håller de inte datum klagar folk.

Personligen tycker jag förseningen verkar vara positiva nyheter. De har froyo versioner som de skulle kunna släppa även om det fortfarande inte är perfekta. Jag kör själv froyo och har inte mycket att klaga på. Att få en nästan identisk version via Kies hade jag inte haft mycket glädje av. Om de spenderar mer tid på mjukvaran är det bara goda nyheter.
    Det får gärna dröja till nyår för min del så länge de fortsätter ständigt läcka versioner med förbättringar.

9. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha det är inte så svårt om man sätter sig in I det och vill lyckas.

Om du e sugen så kan jag fixa lite länkar som kommer att hjälpa dig väldigt mycket :)

10. Pederp

Pederp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo hade vart riktigt nice :D

11. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det bevisar ju vad jag tidigare sagt. Samsung har tagit beslut om att inte släppa några uppdateringar i norden eftersom vi är en så liten marknad.

Det är ju också tydligt att Samsung Nordic inte har den blekaste aning om/när nya FWs kommer. Om man säljer nya nallar med JM1 så kan det rimligen inte vara mer än några klick på datorn bort (för rätt person) att göra samma version tillgänglig via Kies.

"Senare i sommar" var enbart en gissning från Samsung Nordics sida. Om man själv hade haft möjlighet att besluta om huruvida JM1 skulle läggas upp eller inte så är jag övertygad om att det gjorts sedan länge.

12. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Lite off topic, men efter att Tele2 fixade sitt fel i nätet nu i veckan så är jag också nöjd! :teeth:

13. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det kan lika gärna "bevisa" att folk i tyskland inte gnällt som fan och sagt att de ska lämna tillbaka sina telefoner om det kommer en uppdatering som inte löser gps-problemet.

Sent from my personal Dis-organizer GT-i9000

14. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    får du betalat per antal gnällinlägg du skriver?!

15. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nej, det bevisar ingenting för vi har inte nog med information om skillnader i godkännandet av uppdateringar i olika länder, eller hur mycket inflytande de regionala avdelningarna har i sin region. Det kan stödja din tes men du använder ordet 'bevisa' alldeles för lättvindigt.

Vi vet att det krävs godkännande av operatörer osv så din teori att det bara handlar om några klick på datorn kan vi emellertid förkasta.

Senare i sommar är nog heller inte sannolikt en ren gissning utan förmodligen den preliminära målsättningen som av okända skäl inte hölls.

Det är viktigt att vara korrekt när man klagar, annars blir det bara rent gnäll som inte tillför något.

16. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Adis Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic. Galaxy S 2.2 Froyo version för XEE/NEE och Telenor Norge är framflyttad. Uppdateringen kommer finnas tillgänglig i mitten av oktober. Galaxy S 2.2 Froyo version för TDC och ODK (Telia Danmark) kommer finnas tillgänglig i mitten av november. Anledningen att uppdateringen flyttats fram ä att det krävdes lite mera tid än beräknad att implementera Froyo versionen på vår sjä lvuppgraderingstjänst för Galaxy S. Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
    Sandra
    Samsung support

17. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag fick exakt samma svar nu precis, ordagrant. Mina frågor kring svensk swype svarade de inte på, trots att den faktiskt släpptes idag. Jag hade inte frågat något kring FroYo alls.

Är de överbelastade och blev tvungna att gå ut med något av den anledningen tro? Det här sättet att svara med en mall oberoende av vad man har frågat om tyder på det tycker jag.

18. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Med tanke på hur illa SGS fungerat med Tele2 fram tills nu så betvivlar jag att de kan ha fått uttala sig om dess FW alls...

Även om det nu skulle behövas någon form av godkännande så hade ju alla med något att säga till om uppenbarligen godkänt JM1 redan i juli eftersom det fick säljas nya SGS med denna FW. Ändå tog det någon person 2 månader extra att få tummen ur röven då uppdateringen kom först idag...

19. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Du är inte från Örebro trakten?

20. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nej, hur så?