FroYo, riktiga versionen, var fan är du? (AKA hjälpa Söder att roota)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 8 jun 2010.

  1. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    woot, äntligen lite CM6 action på horisonten :D

    /airguitar
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Last edited: 24 jun 2010
  3. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att det är "FRF83 stock rooted + insecure + ChainsDD's Superuser app update zip" (den andra ovanifrån)

    Jepp.
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nu tog visst DrLaban bort sin post?

    Iaf, jag kommer ta backup med Nandroid Backup ja, samt även med Titanium Backup. Dock önskar jag ju att slippa återställa saker, utan hoppas att de fungerar som det ska..

    Den enda SuperUser app jag verkar ha, är en som "heter" SuperUser Permissions och som har en liten ninja som ikon?

    Är det då den andra uppifrån jag ska välja?
    Vad säger vi om den tredja uppifrån då? Med deodexed? Är det något bra, eller kan man lägga in det efteråt eller något? Kanske inget viktigt? Bara att byta färg eller vad är det?

    /Söder
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jo, jag tog bort den eftersom firetech svarade precis så som jag gjort, tom bättre eftersom han verkar ha koll på om dina inställningar behålls. :)

    Min blev iaf en "back to square one", men det beror på att jag gick hela vägen från ERE27->FRF83 (stock), tog en Nandroid-backup och la in den rootade+deodex varianten.

    Och om du väljer den deodexade varianten eller inte beror på om du tycker dig ha behovet av de extrafunktionerna som kommer med det. Jag vet själv inte om jag behöver/inte behöver det i framtiden så jag tog den deodexade eftersom den ger lite extra funktioner än icke-varianten (odex). "Hängslen och livrem" ungefär. Jag tror dock inte det är något viktigt, nej. Inte utifrån det lilla jag lyckats läsa om det.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    OK. Jag ska ju bara "gå" från hans rootade FRF50 till FRF83, så jag hade inte tänkt wipe:a, och då antar jag allt ligger kvar ändå?

    Fast det inte är den update man gör? För man lägger väl in ett helt nytt system?

    /Söder
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Såvitt jag fattat Modaoco och den releasen han gjort så är det ett helt nytt system som skickas in och inte en uppdatering. Den är iaf ca 70MB stor, så det får vara en sjutusan till inkrementell uppdatering isåfall. :)

    Den har stöd för Custom recovery (tex genom Amon RA) så det är inte några problem om du har det installerat i nallen redan.
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo, att det var en riktig ROM, och inte bara en update, det var jag införstått med. Dock så undrade jag lite hur det fungerar när man lägger in en hel sådan. Sist så körde jag en wipe, och började helt om, men det hade jag inte tänkt göra nu.

    Hur som helst. Efter en Nandroid backup så installerade jag FRF83, och det funkar.

    Jag verkar ha allt kvar. Settings och allt, så det verkar ha fungerat som en "update" ändå.

    /Söder
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  10. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Här har du: http://htcpedia.com/forum/showthread.php?t=3017 :)
    Välj den mittersta av länkarna, under rubriken "Update.zip to flash with custom recovery", och valfritt även den sista (under rubriken "Root") för att få root.

    Jag kör med den, funkar finfint.
     
    Last edited: 30 jun 2010
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Och det funkar fint att bara lägga ovanpå den jag har från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=709566
    ?

    FRF83 stock rooted + insecure + ChainsDD's Superuser app update zip

    ?

    Blir det samma som det jag har nu då? Samma root?

    /Söder
     
  12. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jepp.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Låter bra.
    Skulle du vilja ge dig på en kort beskrivning av vad insecure boot innebär också, samt ChainsDD's Superuser? Är det sista bara vilken "app" man använder för att ge program root access?

    Den rom jag har nu hade även ett val att kunna ha något som möjliggjorde modning av färger och så? Är det ett annat ingrepp?

    edit: Någon kanske kan förklara BusyBox också. Tack.

    /Söder
     
    Last edited: 30 jun 2010
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hugger denna fråga istället. :)

    Insecure boot syftar på att man packat om boot.img och ändrat ro.secure till 0. Effekten av detta blir att ADB alltid har root.

    ChainsDD's Superuser är den app som hanterar vilka program som får root och inte. Det är den som poppar upp en ruta när ett program frågar om root och låter dig tillåta eller avböja detta.
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack tack. :)
    Busybox, klarar du den också? :)

    /Söder
     
  16. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  17. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Här finns lite info om BusyBox: http://www.busybox.net/about.html
    Och en screenshot på de kommandon man kommer åt med BusyBox: http://www.busybox.net/screenshot.html

    Du får alltså tillgång till en hel drös med extra verktyg som inte finns på din telefon när du "bara rootat". vi (texteditor), tex.

    [EDIT] Vad urbanlarsson sa [/EDIT]
     
    Last edited: 30 jun 2010
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack för förklaringarna..

    Tack. Funkade fint. Jag börjar bli lite varm i kläderna nu och svettas inte lika mycket när jag är i recoveryn nu. :)

    Finns det någon möjlighet att lägga in en hel ROM med FRF91 OCH Radio samt sedan en update för root direkt? Eller man måste gå via en tidigare update för att få den nya radion?

    Själv la jag ju först in
    http://android.modaco.com/content/g...ed-update-zip-no-radio-option-online-kitchen/

    som hade den nya radion, och sedan har jag bara kört den för FRF85b tror jag, och nu
    http://htcpedia.com/forum/showthread.php?t=3033

    för att få FRF91. Den sista står det ju uttryckligen att man redan ska vara på 85b och ha den nya radion.

    Jag ska hjälpa en polare att roota in N1 nu när han får den, och vet inte vad det är för version inne nu.

    Finns det "samma" som jag lagt in, fast med hela ROM:en och med radio och allt sånt som behövs?

    Ska vara så standard som möjligt, samt få root sedan.

    Sen nästa fråga. De som uppdaterade via OTA, NÄR fick de nya radion? 85b eller 91 eller när?

    /Söder
     
    Last edited: 8 jul 2010
  19. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Du vet att man kan editera inlägg? man behöver inte skriva 2 i rad.... Ja, jag vet att de var några dagar mellan dom, men det spelar ingen roll.
     
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om jag förstår den här rätt: http://android.modaco.com/content/g...ed-update-zip-no-radio-option-online-kitchen/ så inkluderades den nya radion runt FRF50, sen har det inte tillkommit några radioändringar utöver det. Jag har för mig att om du plockar det paketet MED radio, så ligger radion som en egen img-fil vid sidan av resten av ROM:en, men att krångla ut den och sen få den att fungera som en update.zip tex vet jag inte hur man går vidare med.

    Däremot bör det ju inte vara några problem för dig att mecka in den här FRF50:n och sen bara dra in vilken för-rootad FRF91:a som helst.