FroYo, riktiga versionen, var fan är du? (AKA hjälpa Söder att roota)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 8 jun 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ok, men när kom den för de som helt köpt med OTA? De gick ju direkt från ERExx till FRF85b och sedan FRF91? Fanns då radion med i FRF85b?

Tycker bara det är _lite_ konstigt att det inte finns en FRF91 (som ju ska vara en hel rom, på denna sida:http://htcpedia.com/forum/showthread.php?t=3033

FRF91 är ju ändå den senaste nu, efter några veckor med ständiga nya versioner.

FRF91 som gick ut OTA var ju ändå inkremental? och måste ju ha innehållt Radio. När han nu packat om? FRF91 som en hel rom, borde det väl även finnas en med Radio för de som helt vill lägga in bara FRF91 direkt på en nyköpt Nexus One?

/Söder

2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Lite letande på nätet leder mig till slutsatsen att radion även skulle ha ingått i ERE27->FRF85B, ja.

Tja, snubben är ju frilansare och släpper det han tycker verkar lämpligt. Inte så mycket att göra åt och jag vet inte riktigt hur det påverkar dig just i det här fallet, om det inte är för att du måste ha precis just den här snubbens FRF91-release.

Att FRF91 måste ha innehållit radio vet jag inte om jag håller med om. Det kan mycket väl vara så att uppdateringen drog hem två, tre paket utan att man själv vet om det, tex FRF85B+Radio+FRF91, men det är jag inte rätt person att svara på, så jag lämnar det till de som vet.
    Men om man ser till det logiska, om FRF91 nu bara är och finns som en inkrementell uppdatering från Google, då ska den ju rimligtvis inte innehålla en radiouppdatering om det inte skett någon ändring i den mellan versionerna.

Däremot har jag tagit hem en FRF91, orootad, som påstås vara ett helt komplett ROM-paket och i denna ligger det en "radio.img"-fil som då rimligtvis är den nya radion.

Men, varför är just _när_ radion rellades viktig för dig i det här fallet? Det verkar ju som om många hemmasnickrare inkluderar radion i sina paket, så det lär ju inte vara några problem att då få tag på en ROM som innehåller radion, som mig veterligen inte rörts sen åtminstonde FRF85B, sen mecka in en ROM som man vill ha ovanpå det.

Last edited: 9 jul 2010
  3. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tack, det låter ju logiskt ja.

Att jag vill ha just hans release, är för att den är "ren", med bara det nödvändigaste. Det kanske finns andra som gjort samma sak, och som även gjort en komplett FRF91 MED Radio.

Ok, är detta något som Google själva släppt också eller hur funkar det? Vad släpper de egentligen? Fanns det EN version som skulle kunna uppdatera olika versioner, utan att vara en HEL rom? Någon som i så fall vet hur det såg ut i den filen? Fanns det i så fall en inkrementell för varje version I den?

Nej, det är väl egentligen inte så viktigt NÄR den kom, men det gjorde mig lite mer förstående om varför de som gjorde hemmasnickrade versioner hade med en radio i bara vissa versioner.

Jag vet inte ens vad dessa hemmasnickrare gör med de updates som google släpper?

Tack.

/Söder

4. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Ja, det får bli att hoppas på det i det här fallet, eller att man tar det i två steg. Först hans FRF85B (med en radiouppdatering eftersom den saknas i FRF91:an) om han har en, sen uppdatering i ett andra steg till FRF91.

Ja, den filen jag laddade ner kommer fron android.clients.google.com, så jag förutsätter att det är en officiellt släppt release. Vad de släpper kan jag bara drömma om, det verkar som om det dyker upp flera olika varianter av olika uppdateringar ibland. Kan tänkas att Android Developers får reda på när dessa paket läggs upp och att vi användare i sin tur får reda på det genom utvecklarna.
    Om det skulle finnas en rom som uppdaterar äldre versioner utan att vara hel kan jag inte svara på, men det låter lite risky. Om det tex saknas radio från ERE27 och man uppdaterar till FRF91 så kan det nog lätt bli konstigheter och då lär ju det säkraste alternativet vara att även ta med radion.
    Utifrån de filer jag lyckats ta hem har jag;

* ERE27-FRF50 (46MB)
    * FRF50-FRF72 (1,9MB)
    * FRF50-FRF83 (1,8MB)
    * FRF72-FRF83 (638KB)
    * FRF91, helt paket (85MB)

Jag kan inte tänka mig att de uppdateringar som släpptes från FRF50 tom FRF83 som jag fick tag på innehåller någon radio. Jag har inte riktigt tillgång att kika i arkiven just nu, men radio-imagen i FRF91:an är på ca 25MB, så det får vara en sjutusan till komprimeringsalgoritm för att pressa ner den till ca en MB. :teeth:

Tja, de räknar nog ofta med att folk läser på vilka förkrav som ställs på deras releaser, vilket ger dem möjligheten att göra mindre releaser. Vem vet, i det här fallet kanske Lox helt enkelt bara glömde, eller inte pallade att trycka in radion en gång till, men det kan jag ju bara spekulera i.
    Jag kan bland annat tänka mig att hemmasnickrarna i övrigt kan sitta och analysera vad som finns i uppdateringarna för att se om det är något de kan använda sig av i sina egna.

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Verkar som den FRF85b han gjort också saknar Radio. Får väl bli att lägga in hand FRF50 först då, för att få Radion, och sedan direkt lägga in FRF91 när man sedan ändå redan är i recoveryn. Det ska väl bli perfekt i så fall?

Skulle kan inte kunna "göra" en vanlig update.zip som bara fixar Radion?

Jo, de gissar väl att vi vet vad vi gör. :)

Men skulle det vara möjligt att fixa in standard FRF91 via Googles OTA eller manuellt med ny radio och allt, och SEDAN låsa upp bootloadern och bara köra Lox root-fil för att få root?

Eller skiljer något annat i hans version av FRF91 tror du, förutom att den funkar med custom recoverys?

/Söder

6. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Ja, det är väl så jag skulle gå tillväga om radion inte ingår i de senaste releaserna. På det viset så kommer du ju till slut att hamna i FRF91 med de grejerna du vill ha.

Det skulle han säkert kunna. Jag tror tom att vi dödliga skulle kunna göra det om vi sätter oss in lite i det, men jag tror inte att han sett någon direkt anledning till det helt enkelt. Fast det skadar ju aldrig att fråga honom eller leta lite på nätet för att se om inte någon redan har en sådan update.

Tja, det är ju en intressant tanke och jag ser inte att det skulle vara några stora hinder. Det _kan_ ju tänkas att Lox varit tvungen att gå in i system-filerna för att förbereda rootningen, vilket då isåfall kräver att man kör en ROM gjord av honom. Det som är rätt skönt med att köra Custom Recoverys är ju att man enkelt kan testa, se vad resultatet blir och sen börja om om skiten, mot stor förmodan, skulle träffa fläkten.

7. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Snackade med han som jag eventuellt ska hjälpa roota nu.

Han hade samma BASEBAND, Kernel och buildversion FRF91 som jag. Antar han då även fått radion. (eller det är samma sak som baseband?)

Så jag antar det bara är att låsa upp bootloadern, lägga in RA recovery, och sedan lägga in hans root-fil (alt. först hans FRF91 och sedan root-filen).

Tack.

/Söder

8. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Baseband och Radio är detsamma i det här sammanhanget. Tuta och kör och se vad som händer, säger jag.

9. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Man brukar skippa radion då det bara är onödigt att flasha den flera gånger. En misslyckad radio-flashning är sällan roligt och det är så enkelt att flasha den separat.

Känns onödigt med en update.zip när man lika gärna kan flasha den med fastboot (dvs. fastboot flash radio radio.img). Detta är troligen teoretiskt något säkrare också då det inte görs under drift.

Ja, det lär fungera fint. Den stora filen är bara ett sätt för oss som redan körde en rootad build att slippa nedgradera för att kunna köra den uppdateringen som kom först av incremental-typ. Det är helt enkelt en omsignerad full uppdatering utan radion. Möjligen har han ändrat något i build.prop en det är tveksamt. Är ju i så fall lätt att titta efter och ändra själv när man har root sedan i så fall. :)

10. Haraldinho

Haraldinho Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag känner mig helt efterbliven, men den riktiga uppdateringen android 2.2 froyo har väll inte kommit än??

11. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo. FRF91.

/Söder

12. Haraldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men hur får jag ner den då, jag orkar inte hålla på o ladda ner massa grejor. Jag har EPF30, men jag är inte så insatt och orkar inte hålla på kan man inte bara få den jävla uppdateringen vanligt??

13. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Här kommer inget gratis, speciellt inte kunskap.

Det finns många trådar där du kan läsa och få svar på detta. Jag vet inte vad EPF30 är för version, men antagligen får du hitta några olika filer för att uppgradera i steg.

Varför du inte fått den Over The Air vet jag inte.

Att uppgradera manuellt är verkligen inget svårt.

/Söder

14. Haraldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men hur gör man då? Det är säkert inte svårt men jag tycker det verkar bra mycket krångligare att göra det manuellt än att bara klicka på en knapp som man gjorde förr.

15. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Gjorde förr? Hur många OTA till din N1 har du varit med om?

Du behöver har hem update-filer(erna) till ditt SD, boota in till recovery, och välja att uppdatera från fil (kanske görs automatiskt när det heter update.zip)

Du behöver antagligen en fil för att ta sig från din version till en annan, sen en annan för att skaffa ytterligare en ny version. 2-3 filer kanske. Som man kör i turordning.

Har du gjort någon manuell uppdatering för att sitta på den version du sitter på nu?

/Söder

16. Haraldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nej det har jag inte gjort, fick telefonen i går.

17. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Begnad eller vad?

Tycker bara det var roligt att du sa "som man gjorde förr"?

/Söder

18. Haraldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dumt sagt av mig innnan. Nej den är helt ny, köpte den i Italien

19. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag läste någonstans här innan att det verkar som att vissa telefoner som är sålda i EU av operatörer, inte får uppdateringen OTA pga att just operatörerna inte vill det.

Vet inte om det finns några versioner av updates för dig (er) som har en sådan telefon.

Annars får du låsa upp bootloadern och root:a och sedan lägga in den FRF91 eller vilken ROM du vill.

EDIT: Såg nu att det var din tråd jag hade läst.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=15663

Ta alla problem du har där istället.

/Söder

Last edited: 14 jul 2010
  20. Haraldinho

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Annars får du låsa upp bootloadern och root:a och sedan lägga in den FRF91 eller vilken ROM du vill"
    Jag vet inte om du har upfattat min tidigare inlägg, det som du skriver där är inte uppenbart för mig.