FS-data har bytt till exchange

Diskussion i 'Off Topic' startad av henca, 15 sept 2010.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Totalt off topic, men någonstans måste jag få skriva av mig min ilska...

    Idag kom det mail om att FS-data har bytt mail-server, min bror har sitt företags domän där. I sina epost-program måste man nu ändra server för inkommande och utgående, andändarnamn samt även lösenord som blivit bytt. Detta är naturligtvis inga svårigheter för mig, men min gamla mor blir minst sagt förvirrad när hon får ett email med sådana instruktioner. Jag ser nu fram emot support-besök inte bara hos min mor utan även min bror för att lösa upp problemen för honom, frugan och de två äldsta barnen som har sina email där.

    Efter att jag ändrat inställningarna i min egen epost-klient rasar det in 14 spam som kommit under de timmar som gått sen de bytte server. Normalt har jag tidigare fått ungefär 1-2 spam om dagen. Det anmärkningsvärda med dessa spam är inte mängden utan att flera av dem skickats till en intern adress som normalt sett inte syns utåt. Då man mailar till [email protected] forwardas det till ett konto typ [email protected] som epostprogrammet använder för inloggning, men som normalt sett aldrig syns utåt. Nu har uppenbarligen FS-datas Wirus-server skvallrat för spammare om denna interna adress.

    Tidigare körde FS-data SpamAssasin, jag inser att jag inte har något spam-filter alls på grund av spam-anstormningen och loggar in på deras kontrollpanel för att slå på filtret. Där kan man nu slå på ett exchange-filter mot spam, men det räcker inte att slå på det i kontrollpanelen. Varje användare måste logga in med en webläsare för att slå på spam-filtret till sitt eget konto. Ytterligare lite support att se fram emot... Jag är verkligen glad att antalet email-konton på den domänen går att räkna på fingrarna, jag skulle inte vilja vara support-ansvarig på ett företag med hundratals anställda som har sin email där...

    Precis som tidigare har FS-data valt ett spam-filter som förpassar allt som ser ut som spam till /dev/null. Exchange-filtret har dessutom möjlighet att placera spam-lika mail i en särskild korg, vad det nu skulle vara för nytta med det. Varför kan de inte få det rätt och använda ett vettigt antispamsystem som assp?

    En vis man sade en gång att problemen med windows-servrar inte främst förklaras av operativsystemets brist på stabilitet och säkerhet. De största problemen kommer från bristen på kompetens hos de som tenderar att välja Windows på sina servrar. Nu har även FS-data vandrat den vägen och jag märker en tydlig kvalitetskillnad direkt.

    m v h Henrik
     
  2. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Usch och fy. Jag känner så väl igen biten med "support för nära och kära". Så fort det händer det minsta lilla på någon dator i landet där användaren kan ha det minsta med mig att göra så kan man ge sig fan på att telefonen lyfts och mitt nummer knappas in.

    Det är det värsta. Alla hade fått göra vilka ändringar som helst om det inte innebar att de ringer mig så fort de har problem...
     
  3. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan ju bara rekommendera att låta Google Apps sköta domänens mail. Jag använder det både privat och för företag och organisationer. Helt fantastisk tjänst, och lirar tokbra med Android dessutom! :)

    Detta tillsammans med Loopias gratis DNS-tjänst gör det väldigt billigt för fattiga organisationer t.ex..
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nu vet jag inte hur Exchangeservern är uppsatt just där, men som gammal postmaster på Ericsson så låter det som den inte är riktigt slipad.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Säkerligen handlar det om problem med konfigurationen. Just nu verkar det som om de håller på och experimenterar med systemet som de har satt i drift för sina kunder. Efter att jag slagit på spam-filtret på mitt epost-konto slapp jag spam i några dagar, men igår eftermiddag ramlade det plötsligt in 12 spam igen.

    m v h Henrik