Problem: Fucked upp good (kommer inte in i recovery) :(

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av scsi, 18 aug 2013.

  1. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ok, köpte en ny S4 idag, och fruktar att jag kan ha brickat den ordentligt :(

    Jag rootade och ville installera en GPE-rom, och efter flashning med TWRP är nu telefonen fast i en bootloop - och jag kan inte ens boota in i recovery. Försöker jag starta recovery (home + vol up + power) så hänger sig telefonen vid Samsung Galaxy-loggan, men en blå text högst upp som säger "recovery booting".

    Jag har testat att flasha en stock rom (I9505XXUBMF8_I9505VDSBMF1_I9505XXUBMF8_HOME.tar.md5) via odin, men det hjälper inte, beteendet är detsamma. Har även testat att flasha in både CWM och "philz_touch", men trots att flashningen enligt odin går bra, så kommer jag inte in i recovery.

    Jag är smått desperat nu :( Vad kan jag göra? Jag även testat att flasha en pit-fil, men det gjorde ingen skillnad...


    Edit: testade att flasha stock-rom, men bocka ur "auto reboot" i odin. När flashningen är klar tog jag ut bateriet och satte i det igen, och bootade direkt in i "download mode" och flashade "CF-Auto-Root", startade om och försökte direkt att boota in i recovery (alltså utan att låta telefonen komma in i bootloopen eller hänga sig en enda gång) men samma skit :(
     
    Last edited: 18 aug 2013
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Går det inte att låta kies ominstallera hela telefonen?
     
  3. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att Kies kan få kontakt med telefonen när den är i Download Mode. Och det är ju det enda läget jag kan boota till.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Aaa jag förstår. Du har säkert rätt men testa ändå bara för att vara säker.

    Kommer du åt telefonen via adb om den är i download mode?
     
  5. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Testade, Kies kan tyvärr inte ansluta till telefonen.

    Vad är adb? Försökte googla men kommer inte fram till nått vettigt =/
     
  6. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Håller på att ladda ner en annan stock-rom nu, I9505XXUBMGA_I9505OXXBMG3_NEE.
    Tänkte försöka flasha den med odin. Är skeptisk, men har helt slut på idéer.. =/
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Android Debug Bridge. Det är ett verktyg för utvecklare som gör att du kan ge kommandon från din pc till din telefon. I stora drag.

    Jag tänkte att du kanske kan använda adb för att flasha en annan recovery eller flasha om twrp
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag skulle ha testat att flashat om recoveryn med adb. Det är verkligen inte svårt . Vill du ha hjälp så är jag vaken ett par timmar till.
     
  10. nickss

    nickss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ajdå... Jag var med om snarlikt på min, men jag lyckades efter mycket om och men komma in i recoverymode (CWM). Så fort du ser den blå texten så ska du släppa knapparna, och jag menar PRECIS. Håller du lite för länge när den blå texten "Recovery..." visas uppe i hörnet så kommer telefonen att boota om och så hänger den sig på nytt i booten.

    När du är inne i recovery så gjorde jag så att jag rensade all cache, all data och körde en "Fix permissions...".

    När telefonen fortfarande var i recovery (CWM i mitt fall) så körde jag en adb sideload och fick på så vis in senaste nightlyn av CyanogenMod 10.1, vilket var den ROM jag ville få in.

    Det fungerade inte... Jag testade igen och igen och igen... Av någon anledning så fungerade det på kanske 4e försöket.


    Lycka till!
     
  11. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tack för erbjudandet, jag var tyvärr helt slut efter att ha stirrat in i den där lilla skärmen heela kvällen! Nya försök ikväll!

    Btw, finns det nån chans att det faktiskt kommer att gå bättre att flasha in en ny recovery med adb , när det inte funkar med odin? Är flashmetoderna olika? Vad jag egentligen undrar är om det är nån mening att få upp förhoppningarna :(

    Imorse satte jag i batteriet och telefonen bootade faktiskt upp till min förvåning! Den kom till Androids språkvalsskärm, men rebootade automatiskt om, och hängde sig sedan vid Galaxy-loggan som vanligt.
     
    Last edited: 19 aug 2013
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Så länge telefonen går att flasha så finns det ju hopp. Jag tänkte föreslå en wipe och flash via adb. Det är ju lätt värt att testa iallafall. Jag antar att Odin är nästan samma grej som adb fast med ett ui som är lite enklare. Med adb kör du genom kommandotolken på datorn. Hursomhelst har jag ingen koll på Odin då jag aldrig använt det till min Samsung.
     
  13. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Orkar du ge mig lite starthjälp med adb? En grov guide?

    Jag har Android SDK installerat sedan förut så har även adk.

    Och ska jag försöka flasha in en stock-rom (är I9505XXUBMGA_I9505OXXBMG3_NEE ok?) som jag också antar flashar in en stock recovery, eller försöka flasha in en custom recovery, och om jag väl lyckas boota in i recovery, flasha romen från recoveryn?
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jadå kan fixa ihop något
     
  15. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Skulle uppskatta den som fan!

    Känns så sjukt uppgivet att ha kastat 5000kr i sjön om man inte lyckas unbricka den. Men det värsta är att jag kommer att vara tvungen att försöka roota och flasha in en GPE-rom även om jag nu skulle lyckas återställa den till slut. Står verkligen inte ut med TouchWiz :P

    Men på nåt sätt känns det som att det finns hopp, så länge jag faktiskt kommer in i Download Mode utan problem.
     
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Precis så länge du gör det så lever hoppet!
     
  17. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    När det väl fungerade så var det inga problem att komma in i recoveryn, jag höll knapparna intryckta tills man såg custom recovery-skärmen, alltså TWRP-loggan.

    Nu när recoveryn inte vill starta så jag har testat alla möjliga metoder, släppa precis när den lilla blåa texten dyker upp, släppa bara powerknappen men fortsätta hålla in vol-up+home osv, men det blir samma resultat, telefonen visar den blå "recovery booting"-texten några sekunder, vibrerar till och startar om sig.
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Okej jag drar en kort liten guide med bara de kommandon jag tror är de som behövs.
    Sen kom jag på när jag skulle göra detta åt dig att fastboot antagligen bara funkar på samsungs nexustelefoner men det är lugnt för vi har Heimdall också som är ett alternativ till Odin :) Hur som helst smällde jag ihop instruktioner för båda metoderna så du kan testa allt.

    Jag rekommenderar att du döper om dina recoveryfiler till något kort som är enkelt att skriva på tangentbordet. I exemplen nedan har jag själv utgått från att recoveryfilerna är döpta till "recovery.img"

    Vi kör i punktform så det blir enklare med ev felsökning osv.

    //HEIMDALL

    Börja med att:
    Ladda ned Windows Visual C++ Redist. för ditt operativsystem http://www.microsoft.com/en-au/download/details.aspx?id=30679
    Ladda ned Heimdall 1.4RC2 http://d-h.st/CyD
    Ladda ned CWM http://www.clockworkmod.com/rommanager
    eller
    Ladda ned TWRP http://teamw.in/twrp_view_all_devices

    Innan du börjar, installera Windows Visual C++ Redist.

    1. Sätt telefonen i download mode och plugga sedan in usbkabeln.

    2. Packa upp Heimdall till tex c:\heimdall\ och dubbelklicka på filen zadig.exe som ligger i driversmappen.

    3. I Heimdall ska din telefon hittas om du klickar på rullisten i toppen, välj din telefon/enhet.

    4. På den stora knappen nere i högra hörnet finns en till rullist, tryck på den och välj "Installed driver" Sen trycker du på den stora knappen där det ska stå "Replace driver". Det kommer att komma en del varningar om att detta kan vara farligt osv osv. Det ska du trycka förbi om du vill fortsätta.

    5. Kopiera eller flytta recovery.img till c:\heimdall Öppna kommandotolken och navigera till Heimdallmappen genom att skriva "cd c:\heimdall" i kommandotolken. (För att navigera i kommandotolken skriver man annars "cd.." för att gå upp en nivå eller "cd mappnamn" för att gå in i en mapp. Med kommandot "dir" ser du en lista över mappar som ligger i mappen du redan befinner dig i.)

    6. I kommandotolken när du befinner dig i c:\heimdall skriver du "heimdall flash --recovery recovery.img --no-reboot" och trycker på enter.

    7. En överföringsindikator ska dyka upp på skärmen på telefonen och när det är klart ska du starta om telefonen till recovery manuellt. Om du inte kommer in i recovery pga att du slarvade med knapparna så kan du behöva flasha om det i fall du kör med stock-rom.
    \\

    //FASTBOOT ADB

    1. Ladda ner och extrahera Android SDK. Jag föredrar att ha allting på C:\ADB\
    http://developer.android.com/sdk/index.html

    2. I rot mappen i Android SDK ligger SDK Manager.exe. Starta den och vänta tills listan fylls i. Kolla att du har kryssat i "Show: Updates / Installed" och "Sort by: API" så ser du och jag samma saker.

    3. Du kommer att ha vissa paket förinstallerade men de viktiga att installera/uppdatera är
    Rubrik:__________Paketnamn:
    Tools__________Android SDK Tools
    Tools__________Android SDK Platform-Tools
    Extras_________Google USB Driver
    När du är klar med detta kan du stänga ner SDK Manager.

    4. Nu ska vi kopiera ett par filer. Filnamnen är Adb.exe , AdbWinApi.dll och fastboot.exe.
    De ligger i antingen SDK/Tools/ eller i SDK/Platform-Tools mapparna. Ta och kopiera dessa och lägg dem i roten för installationen. I mitt fall har jag lagt dem i C:\ADB\ alltså samma mapp som SDK Manager.exe ligger i.

    5. De filer som du vill flasha in i telefonen ska du nu lägga i samma mapp som fastboot.exe. Flytta alltså din recovery.img till samma mapp. Samma gäller alla andra filer du eventuellt kan tänkas flasha in på telefonen i framtiden.

    6. Dags att plugga in luren. Sätt den i download mode och öppna kommandotolken i windows. Start/Kör cmd

    7. Navigera till ADB mappen genom att skriva "cd c:\adb" i kommandotolken. (För att navigera i kommandotolken skriver man annars "cd.." för att gå upp en nivå eller "cd mappnamn" för att gå in i en mapp. Med kommandot "dir" ser du en lista över mappar som ligger i mappen du redan befinner dig i.)

    8. för att flasha in din recovery skriv "fastboot flash recovery recovery.img"
    Sen föreslår jag att du lägger till parametern -w vilket kommer att utföra en wipe på telefonen. "fastboot -w". Du kan sedan starta om telefonen till recovery med kommandot "fastboot reboot recovery" så du slipper hålla ner knappar tills fingrarna blir vita.



    En lista över vanliga kommandon finns här om du vill förkovra dig mer:
    ADB http://android-dls.com/wiki/index.php?title=ADB
    Fastboot http://android-dls.com/wiki/?title=Fastboot#Fastboot_Commands
    \\

    Hoppas att detta hjälper dig!
     
    Sleepwalk och scsi gillar detta.
  19. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag kan inte tacka dig nog för detta! Ska testa det så fort jag kommer hem ikväll.
     
    Last edited: 19 aug 2013
  20. scsi

    scsi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag sätter telefonen i Download Mode och startar zadig.exe, men den hittar inte telefonen. Står "0 devices found". Den hittas dock av Odin =/

    Jag försöker med fastboot så länge.


    Och försöker jag flasha via fastboot så säger den "< waiting for device >". :(


    Så kanske något ändå är fel på telefonens Download Mode? Högst upp på skärmen står följande;
    Men hur kommer det sig att Odin kan flasha till synes utan problem?
     
    Last edited: 19 aug 2013