Diskussion: Funderar på att gå från PC och Android till Apple/Ios och Iphone?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Salvion, 12 aug 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Säljs faktiskt på Inetdata.se
    Betydligt billigare telefon än en iphone också.
    Men nu ska jag inte tipsa om Android när jag själv ska gå till ios och dessutom förespråkar ios :)
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har funderat lite så att det kunde vara intressant att köra iPhone parallellt med android.

    Kör nu MIUI världen på några parallellt med närmast stock android på en (Razer Phone).

    Vissa saker fungerar bara inte likadant, men så besvärligt är det inte.

    Kan det vara värre med iOS?
     
  3. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Har själv bytt från att ha kört IOS i många år till att gå över till android, delvis för att integrera med jobbet. Det jag saknar mest på android är enkelheten, främst då jag är en flitig användare av SMS. I IOS värld får jag ett SMS och kan svara på telefonen, datorn (MacBook) eller på iPad:en - i android svarar jag på ... telefonen...visst, det finns 3:dje partsprogram men ingen som har enkelheten som är hos IOS.
    Visst, iTunes har alltid varit en bromskloss när man vill lägga in egna mp3-filer i telefonen men det blir det tydligen ändring på i.o.m nya Catalina som sjösätts snart, då försvinner iTunes.
    Vad det gäller spel på mac så kan jag inte säga mycket, tröttnade att spela -95...
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tycker att mycket som sägs här är jättebra just för att det är åsikter från olika användare och olika synsätt!

    Sedan måste man ställa en bra fråga för att få möjligheten att få ett bra svar!

    Själv har jag svårt för påståenden som "X är bättre" eller "Y har överlägset UI"
    Alltså argument som inte ställs i någon jämförelse men något annat, för mig är det mycket lättare att förstå någon som säger att "jag uppskattar Android för att jag kan på detaljnivå styra min kamera inne ifrån appen"

    Det är också lite orättvist att ha en tvärsäker åsikt om Android eller IOS om man inte har använt och kan jämföra, om man bara har hörsägen från andra har det ju ett mindre värde...imo.
    Min egen erfarenhet av IOS är ungefär 5 år gammal så den är ganska föråldrad, därav min fråga till er.

    Ett exempel som är bra är hur @Kalven@Kalven där han talar om MP3 or han vill lägga in och att det är struligt för honom och ett minus, när jag läser det och vet att jag inte alls har det behovet med MP3or så får jag ändå bra info om var den åsikten kommer ifrån och kan ställa den mot mitt eget behov.

    Sedan håller ni en god ton vilket jag gillar på forumet :)
     
    P.F, kissidor, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag blev själv sugen på att helt byta sida och köra Apple 100% när jag har läst den här tråden, och som @jajo@jajo skrev, vill man byta och testa något annat så är det bara att göra så. I värsta fall om Apples prylar och iOS/Mac inte funkar för dig så är det ju inte värre än att du byter tillbaka :)
     
    Droid96 gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    R3b0rn och joström gillar detta.
  7. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Nu kör vi! MBA beställd. iPhone och klocka i September då! Lika bra att ta en Mac så man får alla trevliga funktioner med handoff, imessage och liknande.

    Har inte använt Mac sedan Leopard så detta blir spännande.
     
    R3b0rn, BrearedsDea, RuffyMan och 2 andra gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Grymt. Spännande. Hoppas du blir nöjd. Vad blev det för Macbook?
    Skriv när du fått den så vi får höra flesta intrycken
     
  9. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Blev en Space Gray Air 2019, ska nog räcka för mina behov utan problem. Blir nog en omställning efter att ha kört Windows i så många år, men det ska nog gå bra.
     
    Salvion gillar detta.
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Dock lockar Tails OS pga dess säkerhet. Får se hur jag gör.
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Lagrings kapasiteten vore intressant. För 128 är för lite.
     
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Priset för yttre ssd var orsaken till mitt förslag.
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Är Catalina bättre med iPhone får se. Kan ej lägga till musik till telefonen. Skulle vara bra att ha en USB sticka i fall Catalina är flopp. Vilket är fixat. Så det är ara att vänta.
     
  14. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    256, har även 4tb NAS hemma. Ska bara kolla hur den lirar med Mac.
     
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har bara googlat o kollat youtube videos när det e någonting jag undrar. Frågat min vän oxo en massssaaa :D

    Men 256gb med en dångel som har ett 512gb Micro-SD räcker gott o väl. Har oxo 4Tb på routern och 2tb på icloud :)
     
    Droid96 och pjm1891 gillar detta.
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Vi har kört Macbooks i ett antal år nu, och har haft 4-5 olika ipads. Min andra hälft kör iPhone i jobbet. Nuvarande Macbook Pro är dualbootad med windows, värdelös för spel dock då den överhettas av väldigt enkla spel (och ändå är detta inte en modell som har kända överhettningsproblem). Jag gillar både Macs och iPads även om det sistnämnda nu tillhör en produktkategori som jag inte riktigt fastnat för. Men glöm det där med "it just works" på den magiska nivå som en del apple-fans påstår att det fungerar. Ja det är ett smidigt ekosystem, men buggar och hårdvaruproblem finns även på apple-sidan. Jag har haft problem med extrem överhettning (hårdvarufel på macbook air, känt fel på den modellen), och en lång rad mjukvarubuggar. Kolla förresten det senaste batteriproblemet med explosionsrisk och förbud av FAA att ta med på flyget, gäller enheter sålda 2015-2017. Om jag inte minns fel så är det uppemot en halv miljon enheter som nu är återkallade (jag tror att den siffran bara gällde USA men minns inte säkert, den globala siffran ligger i så fall betydligt högre). Jag läste för några år sedan en rapport från försäkringsbolag i USA vad gäller felprocenten på laptops av olika märken, apple låg någonstans i mitten på listan, jag har för mig att ASUS då var bäst. Och då ska man tänka på att många av de sålda laptopsen från ASUS ligger i en betydligt lägre priskategori.

    "The FAA just banned a model of MacBook Pro from all flights — here's how to check if your laptop is included"

    The FAA just banned a model of MacBook Pro from all flights — here's how to check if your laptop is included

    2015 15" MacBook Pro Recall Applies to About 432,000 Units, Apple Received 26 Reports of Batteries Overheating

    Vad gäller spel så är det helt fel väg att gå att köpa en Mac av många anledningar. Prestande/krona, tillgängliga spel osv. Om man är en vanlig användare och inte spelintresserad så tror jag dock att man, om man inte bryr sig om att komma billigt undan, generellt sett kommer att få svårt att bli lika nöjd med en ultrabook med windows som med en macbook. En fördel windows-datorerna har är dock att en del har touchscreen vilket vissa personer verkligen uppskattar. Men synkronisering mellan telefon och dator och surfplatta är bättre på apple-sidan utan tweakning och det kan även diskuteras att det är det med all tweakning som nu finns. Du kommer att behöva byta till apples olika program och tjänster istället för googles program och tjänster för att dra nytta av all den goda synkroniseringen, apple gör vad de kan för att "låsa in" folk i deras ekosystem, på gott och ont. Självklart mest på gott vad gäller synkroniseringen. Brydde jag mig inte om prisläget så skulle jag nog gå och plocka ut en topp-speccad mac idag. Nu bryr jag mig om prisläget så det blir nog en windows-dator nästa gång då jag ändå inte använder datorn så mycket längre.
     
    Last edited by a moderator: 20 aug 2019
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, jag har en 10" Win10 surfplatta Alldocube iWork11 stylus, med touchscreen förstås men även Wacom stylus, som jag är väldigt nöjd med, även om den är i klenaste laget prestandamässigt.

    Svårt att tänka mig en "dator" utan touchscreen numera.

    Synkronisering får man fixa själv för det mesta, förstås, allt efter behov.
     
    Droid82 gillar detta.
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Min TamiCapsule funkar inte helt med WINDOWS 10. Har dock inte kollat med senaste version av WINDOWS 10. Dumt av APPLE att Time Capsule inte funkade som NAS med VPN påslaget. Så min dator är osäker om TimeCapsule är till nätet samtidigt.
     
  19. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Såg just denna post apropå min fråga

    "How to Switch from a Windows PC to a Mac"
    https://www.howtogeek.com/437168/how-to-switch-from-a-windows-pc-to-a-mac/

    Kan tycka att det låter lite "för positiv" men det är ju en åsikt hur bra och enkelt det är, för att inte tala om prisvärdheten.

    En annan sak som sakta börjar sjunka in är att det verkar göra rätt stor skillnad om man gör över helt till apple program och produkter eller om man bara hakar på hårdvaran, vet inte om jag är beredd att ta klivet...
     
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det tar en liten stund att vänja sig vid det mesta men är du tekniskt kunnig så går det snabbt.
    Jag tycker inte att det krävs att gå över helt på apple program och produkter. Jag personligen blandar rätt friskt mellan Google, Microsoft och annat. Fast jag gissar på att detta beror helt på vad man brukar göra på datorn :)

    Jag måste däremot säga att jag personligen har inte upplevt några buggar eller hårdvaru problem... än kanske bör tilläggas för MacBook Pro tangentbordet ska tydligen vara achilles hälen samt överhettning om man har gått på Core i9 varianterna och tok redigerar 8k videos...
    För min användning så har verkligen allt bara flutit på riktigt bra. Har även kopplat en 27" 4k skärm till när jag kör dockat.

    Däremot känner jag mig väldigt trygg med att mitt tangentbord är automatiskt "försäkrat" från start i upp till 4 år ifall jag skulle få problem med det och dom laptopsen som har problem med batteriet får den utbytt gratis relativt snabbt och smidigt.

    Tvekar på att jag kommer ha denna dator i över 2år innan jag uppgraderar igen.