Funderar på att skapa ett försäkringsärende

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skånsk kraft, 3 apr 2019.

  1. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Hej. 4 oktober 2018 köpte jag en Huawei P20 Pro som jag verkligen gillar. En dag hade jag otur för mobilen ramlade ut ur min ficka och trots att jag hade skydd på (mobilplånbok) fick jag ett jack i glaset. I många stunder märker jag knappt av att glaset är sönder men det känns ändå inte roligt att ha en sån skärm. Dessutom är jag rädd att glasets skick ska förvärras (det har redan blivit värre längst upp mellan ramen och glaset).

    Mitt försäkringsbolag ersätter med nypris de första sex månaderna. Alltså tills imorgon eller idag. Jag vill ju helst inte betala 1500 kr i självrisk, försämra mitt rykte där (har aldrig haft ett ärende innan dock) eller att försäkringsbolaget ska slösa många tusen på detta men samtidigt känns det trist att ha en defekt skärm.

    Vad tycker ni ska göra? Tror ni man får kontant ersättning eller en likadan mobil? Jag hade kanske köpt någon annan mobil i så fall.

    Annars får jag helt enkelt bara ignorera sprickan. Jag ser ju folk ha skärmar i mycket värre skick. De 1500 kr m.m. kanske gör bättre nytta någon annanstans. Samtidigt gillar jag ändå produkter i fint skick och det är därför jag alltid är rädd om mina prylar, t.ex. använder jag skydd från dag ett.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är extremt vanligt att mobiler går sönder. Vi har dem med oss överallt och med glas på både framsida och baksida är det helt givet att de spricker i samband med fall osv.


    Din ställning hos försäkringsbolaget kommer knappast försämras för att du använder tjänsten du betalar för. Rutinen är dock lite olika mellan försäkringsbolag, så du gör kanske enklast i att fråga hur försäkringsbolaget gör vid ärenden som ditt. Dvs där displayglaset har en skada.


    För bolagen blir det ofta billigare att reparera telefonen än att ge ersättning för en ny, men fråga handläggaren :)

    I regel får du en utbetalning till ditt konto, eller en utbetalningsavi där du kan hämta ut pengarna på en bank eller växlingskontor.
     
    Last edited: 3 apr 2019
    Kristy, arcspin och Skånsk kraft gillar detta.
  3. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Det är nog väldig olika från person till person om man tycker det är värt pengarna eller för den delen om man ens bryr sig. Själv har jag en spricka som sakta vandrat rakt över min telefon, sprickan är dock i skyddsglaset och inte på själva telefonen. Så det är lätt att åtgärda, men det spelar mig ingen roll så det får vara som det är.
     
    Skånsk kraft gillar detta.
  4. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag ringde dit nu och de säger att eftersom jag ringde in måste jag nu lämna in den så det inte blir värre.
     
  5. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag hade kanske också gjort det själv annars men det går inte på dessa skärmar. Allt måste bytas ut tyvärr.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag antar att de föreslog att du skulle laga den, framför att betala ut värdet för den enligt deras tabell för mobiltelefoner?

    De kan inte tvinga dig till något så klart, så vill du inte använda försäkringsbolaget för att laga den är det inga konstigheter. Det är bara det att du vid ett senare tillfälle, om samma fel är kvar på telefonen och du vill använda försäkringen, så kommer det förmodligen inte godtas. Man har enligt avtalet skyldighet att anmäla fel inom skälig tid.

    Du kan ju bara säga att du fick ett kostnadsförslag som var lägre än självrisken, och därför inte vill använda försäkringen, om du vill slippa.
     
    Kristy, eastbound och arcspin gillar detta.
  7. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Precis, de vill laga den.

    Smart förslag men det är okej att betala för reparationen. Jag vill ju ha den komplett förr eller senare.
     
    Kristy, eastbound och bernard gillar detta.
  8. Fredex

    Fredex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    13

    Nu vet jag faktiskt inte om du är ärlig eller bara driver med oss.
    Om du har en försäkring så kommer den att bekosta en reparation, om reparationen överstiger kostnaden för en ny mobil, så bekostar de den som är lägst, reparation eller en ny mobil. Byta glas är troligen billigare än en ny mobil.
    Att inte nyttja en försäkring vid skada är lika dumt som att inte teckna en försäkring.
     
  9. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Samtidigt kan 1500 kr göra större skillnad i andra sammanhang. Bland annat därför jag avvaktat men nu kommer det att bli fixat.

    En reparation av glas kostar (skärmbyte) ungefär 2700 kr enligt Mobylifes hemsida. Nu vet jag inte om det blir de som kommer reparera telefonen.
     
  10. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Nu är min telefon äntligen hiiiimma. :):oDet tog verkligen tid. Om ICA Försäkring hade haft ett avtal med Mobylife direkt hade det varit klart på någon dag.

    Jag hade gärna velat kunnat följa mitt ärende/fått veta vad exakt är gjort (har inte kontakt med Mobylife, annars hade jag kunnat). Jag tror ramen också är utbytt. Jag hör nog av mig till Mobylife och frågar. Nu är jag glad (förutom de 1500 kr jag fick betala :P).
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Ah, så du lämnade inte in den till Mobylife och lade ute med pengarna själv, utan fick vänta på att Ica skapade ett.ärende hos Mobylife åt dig?
     
  12. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    ICA använder sig utav Timrå Data & Service AB. Allt måste gå genom dem. TDS i sig har gjort ett snabbt jobb vad jag kan se men det har ju dröjt så länge ändå.

    Jag betalade 1500 kronor genom postförskott. Detta måste ha kostat ICA mycket pengar. Först till Timrå, sen till Malmö igen, sen till Timrå igen, sen till mig igen. Sen går reparationen hos Mobylife på 2700 kr. TDS, frakt och postförskottsavgift kostar dem också. Om de hade haft avtal med Mobylife hade det tagit någon dag och säkert kostat dem mindre.

    Jag ska lämna in en Honor 8 där imorgon eller nästa vecka. Det blir ett garantiärende på batteriet.

    På tal om batteri tror och hoppas jag att min P20 Pro fått ett nytt batteri. Den var jättebra men om man ändå öppnar upp tror jag de måste/vill själv göra ett batteribyte.
     
    bernard gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 231

    MINA ENHETER

    Då borde det väl stå att dom bytt batteri?
     
  14. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag fick inget papper med. Jag ska maila och fråga vad de gjort. :)
     
  15. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag har fått serviceloggen. Det är ett nytt batteri. :) Dessutom kan jag konstatera utifrån loggen att Mobylife är snabba medan TDS är den sega mellanhanden.

    Fixed price Charlotte-L29 Display exchange
    1 Front Cover Assembly Twilight for Service,Deler for Assembly,Charlotte-L09C,With Battery,TPLCD+Fingerprint+Li Battery,Twilight,Oversea General
    1 RF Connector,RF Cable,50ohm,Plug,Mating with 14240433,Mating Cable,Length 116,5mm,diameter 0,64mm,without groud ring
    1 RF Connector,RF Cable,50ohm,Plug,Mating with 14240433,Mating Cable,Length 147mm, diameter
    0,64mm, With two groud rings​