funderar på denna telefon men har lite frågor!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av aka_the_barf, 14 jul 2010.

1. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

har nu en jailbreakad iphone 3g som fungerar hyfsat och blev sugen på en iphone 4 MEN blev avskräckt av antenn problemet.

lyckligtvis hittade jag denna lur och har läst mycket om den men har fortfarande ett par frågor som jag inte riktigt fått besvarade känner jag.

1. jag har aldrig tappat någon telefon jag ägt i marken(en gång från 30 cm på sängen) därimot brukar jag ha den i fickan så därför undrar jag hur reptålig skärmen är. jag är väldigt nöjd med 3G'n och har endast hittat 1 repa som är värd att tala om som är från förra ägaren som hade den i sin väska med nyklar och annat och skärmen verkar riktigt reptålig. läste en tråd här där folk verkade få repor lätt men såg en film på youtube där dom försökte repa den med massor av saker utan större framgång. är den i klass med 3G'n tro?

2. har aldrig haft stora problem med iphonen när det gäller mjukvaran även om den varit jailbreakad, dessvärre känns det som det är en annan historia med samsungen. så vad kan jag förvänta mig och fungerar det att göra en faktory reset när jag fått den för att fixa till wifi och 3g problem? GPS´ens mjukvara är skit om jag förstått det rätt men där får man väll hoppas på android 2.2.

3. vad för typ av appar finns det till den, den bästa jag har till iphonen är utan tvekan min bank app(swedbank) finns den till android eller liknande?

4. vad för fördelar ger S.K "rooting", är det som en form av jailbreak?

5. vissa säger att svensk tangentbord finns medan andra inte, så vad gäller?

6. vad känner ni att ni kan göra med galaxyn som ni inte kunde med iphonen?(gäller mest er som bytt som jag tänkt göra)

7. är android snabbt och rappt? har hört att operativet inte stänger av program trots att man går ur dem så att allt blir segare och segare, går det att fixa utan att ladda ned en task killer eller vad det heter, vore ju bra om systemet kunde "rensa" lite själv ibland.

8. är HELT ny inom android och var inte speciellt intresserad utav smartphones innan jag fick 3G'n för ca ett halvår sen så alla små tips&trix mottages tacksamt!

sannolikheten att jag köper den är mkt stor!

Last edited: 14 jul 2010
  2. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    3. Ja, swedbank app finns
    5. Scandinavian keyboard app finns

3. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tack för svaret!

känns som en bra telefon, har läst om lite om att orginal firmwaren är lite dålig att telefonen segar ned sig snabbt, någon som vet när en ny officiell firmware släpps av samsung efter som det verkar redan finnas mängder av inofficiella men tyvärr ryker garantin då.

4. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    vad jag har läst är att de skall släppa en i juli och sedan 2.2 i augusti i sydkorea.
    Rätta mig om jag har fel :)

5. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På 3 kan du ju kolla http://www.androidzoom.com/ ,men kom ihåg inga betal-appar alls om du inte väljer att roota.
    Gps:en fungerar inte bra ( för många)

Jag tycker inte du ska lita på att det kommer uppdateringar tills sånt du stör dig på, läs istället recensioner och sånt som folk klagar på i forumen.

Själv tycker jag den är min bästa telefon hittills.

6. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

4: https://swedroid.se/wiki/index.php/Ordlista
    7: Ja, Android låter processer ligga kvar i bakgrunden. Det positiva med detta är att apps. du ofta öppnar behöver inte startas på nytt hela tiden = snabbare.
    Det negativa är som sagt att det kan bli segare ibland. Dock så stänger Android själv ner processer som den anser är onödiga att ha igång, t.ex. apps. som inte varit använda på ett långt tag. Enligt många så är det inte bra att använda task killers för att tvinga bort apps. Själv kör jag på att låta systemet göra allt själv, förutom när jag känner att det verkligen segat ner. Inget som jag anser vara ett problem!

Ett tips är dock att bakåt-knappen fungerar som Back/Cancel/Exit, så med denna kan du stänga ner apps. när du är klar. Använder du "Home" så kommer de ligga kvar i bakgrunden.

7. Elinsa

Elinsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5: Ja, det finns svenskt tangentbord direkt som finns på direkt från butik.
    Handlar bara om att hitta samt sätta på det. Kan endast svara för svensk sålda telefoner.

8. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

1. Svårt att ge något exakt besked men det närmsta jag kan ge dig är ett scratch and fall test.
    <object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6xASJobjD68&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6xASJobjD68&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

7. Det Miklan sade stämmer bra. Den egentliga risken med att bevara apparna i minnet (de körs dock inte) är om en app är dåligt skriven och inte kommer i ett bra viloläge. Har inte upplevt det själv och kör därför inte med någon task killer men risken finns iaf.

Vad gäller task killers kan de avsluta program i fel lägen och därmed göra att väl fungerande program skapar problem. Jag ser ingen anledning till att köra med en task killer förrän man börjat ha problem.

9. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. Tror inte du behöver oroa dig för Wifi eller 3g. Har aldrig hört att det skulle vara något problem med 3g, men jag kan ha missat något. Wifi fungerar bra, förutsatt att du har routern i huset där du bor... GPS fixas säkert i en update av samsung, verkar vara ett allmänt problem.

10. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. Jag och min kollega har både köpt denna telefon och har haft dem i ca 2 veckor nu(han lite kortare). hur som helst HAr han fått en lite skitrepa på displayen och han har den alltid i jeans, med displayen inåt. Vet inte vad som har gjort detta, men det som framgår bland annat på videon här över är att inga telefoner är superhjältar! Han måste blivt repad av något supervasst. Skaffa ett displayskydd eller någon schysst väska, alt. vårda den som din egen bebis.

2. finns firmwares som rättar till problemet med gps:en någorlunda men som flera skrivit redan, det kommer uppdateringar! frågan är om du använder gps:en så mycket så du inte orkar att vänta!

3.swedbank!finns!

4. roota och kör googles orörda system istället för touchwiz!! men du som haft äpplet borde tycka TW ät skitsnyggt! du kan även göra så systemet agerar som du vill , ta bort onödigt och lägg till annt kul. Du kan även få tillgång till fullständig appstore, oj förlåt, Market

5.har du redan svaret på
    6.har aldrig ägt en Iphone.

7.Android är ju inte uppbyggt på somma sätt som tex. windows. Programen "idlar" istället och finns "sparade" för snabbare start nästa gång du använder dem. Jag är inte helt haj på hur detta fungerar men det gör det. Ofta är det inte program som segar ner utan all jävla catch som sparas efter surf och liknande...

8. Trix och fix har du ju hela forumet till. Lättare att du postar om saker du vill ha tips på när du köpt den!!!

11. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tack för alla bra svar. nu gäller det bara att välja en bra operatör. DVS bra och billig där man kan ringa upp beloppet man betalar + fri surf. sneglar lite mot 3 då deras telefoner ska vara olåsta...

12. edsbyn

edsbyn Guest

Tänk på att alla på detta forum bara har och haft android. Frågar du på ett macforum får du ju såklart råd att köpa en iphone. Känner många som blivit besvikna efter att ha köpt android efter iphone. Så som jag. Iphone är helt enkelt en klass för sig. Har man inte haft iphone förstår man förstås inte detta.

Ville bara säga detta, men resten är ju upp till dig.

13. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

förstår vad du menar, fördelen med iphone är ju att det funkar hela tiden men nackdelen är ju att den är "låst" på ett helt annat sätt.

tror android är något för mig eftersom jag gillar att pula lite med system och dylikt sen gillar jag att man kan ändra på det mesta, det är en sak jag inte gillar med iphonen. visst funkar det med jailbreak men den blir så jävla seg då.

funderade faktiskt på iphone 4 men den har ju en del problem, mest med mottagningen så där tappade apple sin "grej" vilken va att det alltid funkar...och även mig som kund. sen känns det som android växt på sig lite på stabilitet såväl som appar på appst...ups market ska det vara :P

14. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om alla här bara haft android är det ju tur att du, som inte har en SGS, hittat hit och kan upplysa folk som funderar att android är underlägset. För bara du i hela Sverige har förmågan att göra en objektiv bedömning. Och där är iPhone är bättre på allt. :)

15. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

finns för och nackdelar med båda telefonerna både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt.

jag sitter själv på en iphone 3g men funderar starkt på en galaxy.

lätt att man talar lite för gott om en produkt som man köpt.

det enda som bekymmrar mig med galaxyn är låsningar/frysningar samt att fixarna till telefonen verkar dröja lite, iallafall från samsung själva. sen att den är så plastig, tänk om den går av i fickan när man tex sätter sig på huk?

16. tidelipop

tidelipop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De saker som stör mig med SGS är:

1. GPS'en är dålig. Jag hoppas och tror att Samsung fixar detta i nästa firmware.
    2. Den laggar lite då och då när man öppnar/stänger program. Även detta tror jag kommer att bli bättre i en ny firmware. De som provat nya inofficiella firmware påstår detta iaf.
    3. Man kan inte sortera upp sina kontakter i grupper i GMail och få dessa grupper att visas i mobilen.
    4. Vid inspelning av video så distar ljudet ganska lätt om det är lite högre ljudvolym. T ex om jag är ute på sjön i båten och filmar så låter ljudet illa p g a att det blåser.
    5. Ingen blixt till kameran (detta är iofs inget jag stör mig så mycket på, men det är en nackdel)
    6. Markera text är lite knepigt tycker jag, borde gå att göra enklare.
    7. Flytta markören när man skrivit fel borde också vara smidigare.
    8. Jag laddar den två gånger om dan, kan iofs bero på att jag använder den mycket.

Trots dessa nackdelar så är jag supernöjd med den.

Last edited: 14 jul 2010
  17. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

hur är det med batteritiden igentligen? har hört allt från 3 dagar mellan laddning till 2-3 laddningar om dagen, beror ju på hur mkt man använder den.

jag har tänkt ha den som MP3 spelare och surfa på, från och till jobb samt på raster och dylikt men mp3 spelaren kan nog rulla hela dagen, skulle den klara det tro? sen givetvis kommer jag leka med appar och android i allmänhet, speciellt i början eftersom jag kommer vara nybörjare i android.

18. Pazzo

Pazzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

iPhone är inte en klass för sig, och alla här är inte rena android-användare. Jag har en iPhone 3GS som jag knappt använder alls sedan jag införskaffade mig min SGS.

19. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Pratade med en på tre. Och de sa att deras sgs är låst, men inte modifierad i systemet (brandad?).

20. hAmpzter

hAmpzter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så vitt jag vet så är Tre's mobiler operatörslåsta. Det är bara Tele2 som säljer olåsta telefoner tror jag, men dom subventionerar då inte lika generöst!