Fråga: Funderar på en Transformer Prime

Diskussion i 'ASUS' startad av MrKindell, 29 mar 2012.

  1. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag funderar på en Transformer Prime.
    Skulle gärna ta i mot era åsikter om denna platta.

    Varför bör jag välja just denna när det finns andra plattor till nästan halva priset?
    Eller varför borde jag inte välja den?

    Jag hade egentligen tänkt att vänta med platta tills Google släpper en Nexus platta men nu när ryktena säger att den endast ska bli 7" så struntar jag i det.

    Min uppfattning om Prime är att den:
    Är rejält byggd och känns gedigen?
    Asus är snabba med uppdateringar?
    Android Vanilla?
    ICS?


    Tack på förhand!
     
  2. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Ska du inte se serier,film på plattan och inte bryr dig om tjockleken och vikten så kan du nog köpa en TF101 och bli nöjd.

    Ska du se mycket serier,film och vill ha en tunn och elegant platta så köp Prime. Ska då även se på diverse play kanaler med Flash så kan den extra kraften i Prime var bra att ha.

    Är rejält byggd och känns gedigen? -- Ja
    Asus är snabba med uppdateringar? -- Ja
    Android Vanilla? -- Så nära man kan komma.
    ICS? -- Ja

    En Samsung platta kan jag inte rekommendera då supporten och uppdateringar är något man får vänta länge på.
     
  3. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Det som kommer bli den huvudsakliga uppgiften för min platta kommer vara att streama film och serier ifrån mitt NAS och antingen spela direkt på plattan eller slänga över det till TV:n.
    Finns det någon smidig trådlös historia likt airplay eller måste man köra via HDMI kabel till TV:n?

    Utöver det så blir det vanlig surf... Köra lite svt play och allt vad dom heter.
    bankärenden. skriva lite dokument. spara filer på NAS:et osv...

    Är det en Prime jag ska ha då? :)

    Finns det ingen GPS i den?
     
    Last edited: 29 mar 2012
  4. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Helt klart en Prime du ska skaffa då man läser vad du ska använda den till.
    Prime tillsammans med appen Diceplayer spelar upp allt och du behöver inte konvertera om filmer,serier för att det ska fungera.

    De äldre plattorna har Tegra 2 och den är helt kass då det kommer till att klara olika video format mm. Sitter inte i spelaren utan i själva hårdvaran.
    Hade själv en Galaxy Tab 10.1 tidigare och största anledningen till bytet till Prime var just pga att Prime klarar video uppspelningen så mycket bättre.

    Asus skickar med en egen DLNA app med namnet "mynet" som borde fungera om du du har en TV som fixar DLNA.
    Kan inte själva testa denna mot en TV. Annars får du nog köra med HDMI kabel.

    Vet inte om den senaste uppdateringen fixade detta men har du en mkv video med lös undertext och ansluter Prime till TVn så visas inte undertexten. Vet inte om det är Prime som är problemet eller video spelaren.

    Den har GPS. Men den har dålig mottagare så den har svårt att hitta satelliterna. Asus har då valt att inte belysa denna funktionen och även sagt att Prime inte är en navigator. Ska du navigera så finns det bättre produkter. Har du tur kan du få ett examplar som fungerar helt ok medans andra fungerar sämre och kräver klar blå himmel och fri sikt

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  5. mmm... martin

    mmm... martin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående GPSen så kommer väl den antagligen fungera bättre i den uppdaterade versionen av Primen som ska släppas Q2. Den har ju ett s k antennfönster i plast längst upp om jag förstått det hela rätt.

    Samt en full HD-display med en DPI på typ 225 om det spelar någon roll för dig.
     
  6. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag satt länge och funderade på om jag skulle vänta eller köpa denna. Tills sist insåg jag att ska man vänta på något nytt och spännande så köper man inget. Jag köpe TP och det fungerar underbart bra. Ska testa att uppdatera när jag kommer hem!
     
  7. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har läst om problem med wifi mottagning. Hur är det med det? Skulle vara sjukt störande om den hade problem med just den biten. Annars verkar det ju som ett bra val :-) även fast man är sugen på den uppdaterade skärmen som skulle komma i Q2.... ska man vänta? :-) hummmm

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  8. mmm... martin

    mmm... martin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet, jag har väntat sen jag läste att Tegra 2 inte klarade högprofils HD :) Jag vill åt HD-skärmen då jag ska försöka ersätta min 3.5-kilos / 17-tums laptop så långt som möjligt.
     
  9. mmm... martin

    mmm... martin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För det första var det väl inte alla enheter som hade det problemet tror jag. Men sen borde ju eventuella wifi-problem också lindras av antennfönstret i den uppdaterade Primen kan jag tycka.
     
  10. gnidde

    gnidde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag först fick min Prime (slutet av januari) så var wifi lite instabilt. Asus kom dock med täta uppdateringar i början och efter det så snurrar det på bra. Jag bor i ett betonghus med routern i en skrubb i undervångingen och det fungerar bra. I vissa delar av huset har vi lite sämre mottagning men det är ingen skillnad på vilken enhet man då har, d.v.s. alla datorer, telefoner och plattan fungerar då lika bra/dåligt.
    Sen kan det säkert skilja mellan olika exemplar. Jag är supernöjd med min platta och skulle inte vilja byta den mot något annat.
    Precis i denna stund kom Asus med ytterligare en uppdatering!