Funderingar kring digitalt Covid-19 vaccinationsbevis.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 19 jun 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle bli förvånad om det blir krav på det på bussen eller i livsmedelsaffärer. Däremot skulle jag inte bli förvånad om det börjar bli krav på det på evenemang, på t.ex. Friends Arena / Avicii Arena
     
    Kristy gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det ser ut för att smittspridningen i Europa är i färd med att blåsa nytt liv i krav om covidbevis, (eller vad man nu väljer att kalla det). I tillägg är det en hel hög med annan smitta som lägger extra belastning på sjukhus/vård kapasiteten i olika...

    Smittspridnigen ökar, julen närmar sig, och folk över det meste var inställd på ett normalt liv igen, mer eller mindre. En kombination där det inte är så enkelt att få "matematiken" att stämma helt. Därför är det en del länder som märkbart skärper kraven till skydd på olika vis. (Mitt eget levnadsmönster har det ingen stor betydelse för, men man är ju lite nyfiken på vad som händer i "covidvärlden").
    Med undantag av generelle nyheter, är det situation i Norge som upptar mig mest. Förra gränsstängningen gick, efter min mening, något över styr med restriktioner mellan Sverige och Norge som skapade onödiga problem. Ska bli interessant och se om man klarar att hålla det på en rimlig nivå den här gången.
    Norge är redan i färd med att införa en rätt så sträng skärpning från 26. november. Covidbevis, eller vaccinbevis, ser ut att bli ganska centralt i skärpningen. Jag gissar att det är det minsta problemet för svenskar som planerar någon sorts julfirande i Norge, dock kan det nog löna sig att hålla koll på utvecklingen om man planerar att åka till Norge, eller iofs hela Europa för den delen.
     
    Kristy gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det ser ut för att den nya Covid 19 mutationen, SARS-CoV-2 variant: B.1.1.529, eller "Omicron" som den kallas, sätter ny fart på aktualiteten av vaccinbevis i hela EU, och också i Sverige från 1.december vad jag förstår.
    Såg på nyheterna att det är ett visst brkymmer blant t ex studerande från andra länder utan svenskt personnummer som inte kan få vaccinbevis.

    Jag fick själv min tredje dos förra veckan, dock har den inte registreats på 1177 än. Jag är lite nyfiken på om tredje dos kommer att framgå på v.beviset...?
    Någon som har fått tredje dos och uppdaterat Covidbevis?

    Beslut om vaccinationsbevis för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar gäller från 1 december 2021
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har tagit Dos 3 och det ser ut så här på vaccinbeviset:

    upload_2021-11-29_8-40-53.png
     
    Gorgeous, namkrad, bernard och 3 andra gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    bernard, Leo83, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    I Lettland är det f.n. krav på Covid-bevis för att komma in i mallar och större livsmedelsbutiker.

    Det har alltid funnits vakter i alla mallar och större livsmedelsbutiker, så det fanns folk redan som kunde sköta kontrollerna.

    Masktvång i alla lokaler för alla, även vaccinerade, dock inte utomhus.

    Ovaccinerade får bara komma in i mindre livsmedelsbutiker, apotek, butiker som säljer djurmat, samt något mer - inga kläd-, möbel- butiker eller annat onödvändigt.

    Min fru tycker det är bekvämt, nästan halvtomt i den större mallen som ligger närmast.

    Det är tydligen problem för många pensionärer m.fl. som saknar smartfånar att kunna fixa ett Covid-bevis, det var det ingen som hade tänkt på.

    Lite annekdotiskt.

    Restauranger m.fl. onödvändigheter är stängda utomför avhämtning.
     
    Last edited: 30 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Kom över en app för Covidbeviset som faktiskt funkar rätt så bra, "MittVaccin". En fördel med den, den kan visa vaccsinationsbeviset offline, så man har den som ett digitalt vaccinationskort på mobilen.

    MittVaccin - Mittvaccin
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Även Kivra visar den offline.
    Freja not so much av uppenbara skäl, även om jag inte förstår varför man inte skulle kunna göra det även där.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kanske kan vara bra att veta att det är Cambio som står bakom. Och den verkar kosta 39:-/år efter första månaden.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Behöver man en app? Kan man inte bara visa det som det är när man laddat ned det, eller måste man kunna koppla det till Bank-ID också?
     
    Gorgeous gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, du behöver ingen app. När du beställer det så får du en pdf fil som du kan spara på datorn/mobilen och även skriva ut. Du kan också få den i Kivra automatiskt om du har ett konto där
     
    katho, Kristy och Klurre gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer, men jag tycker formatet på visningen i MittVaccin är smidigare att använda än pdf-formatet man får i Kivra, som inte är anpassad mobilskärmen på samma vis.

    Freja har definitivt det bästa alternativet med Covidbevis och ID i samma ruta. Dom har i något sammanhang, (på fb tror jag det var), lovat komma med en uppdatering för offline visning, men så har inte skett än, tyvärr...!

    39:- /år gäller bara om man vill ha tillgång till sin vaccin historik. Visa upp Covidbeviset kostar inget.

    Nej man behöver ingen app, men jag tycker formatet på visningen i MittVaccin är smidigare att använda än pdf-formatet man får i Kivra som inte är anpassad mobilskärmen på samma vis. Behöver inte koppla till BankID, dock måste man kunde identifiera sig som man måste med alla andra format också.
    Självklart, med relativt begränsade krav på att uppvisa vaccinbevis som det är i Sverige i dagsläget, så räcker det mer än väl med pdf varianten. Annat är det i en del EU-länder dock.

    Btw, synd man inte får html-varianten i Kivra längre, den var perfekt!
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  14. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag använder den schweiziska appen för att visa mitt vaccinbevis. Startar så gott som omedelbart (till skillnad från Kivra/Freja), beviset är där så fort appen är öppen - inga fler klick, ett tryck till för att få QR koden något större och max ljusstyrka.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.admin.bag.covidcertificate.wallet
    Enda man bör hålla koll på är att den har "Valid in Switzerland" tid - vilket inte är samma som giltighetstiden från e hälsomyndigheten på PDFen. Så man får själv komma ihåg att fylla i en ny när det gått ut.
     
    Kristy gillar detta.
  15. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    För er med iOS kan jag rekommendera sidan covidpass.eu där kan du lägga in ditt bevis i Apple wallet.
    IMG-0089.jpg
     
    bernard, namkrad, Kristy och 2 andra gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Nu får ni väl ge er och börja diskutera vaccinationsbevis i tråden. Covid vaccinets vara eller inte vara får ni diskutera någon annanstans!
    Admin kan väl rensa i tråden,eller?
     
    Lias08, Das Erdbeerkuchen och geobjork gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråden ska handla om digitalt vaccinationsbevis. Tråd rensad på OFT.
     
    Kristy, svenix, Klurre och 1 annan gillar detta.
  18. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jo då, problemet är bara att dels muterar viruset så att vaccinet ger ett sämre skydd mot de nya typerna och dels har man ännu inte riktigt koll på hur länge immuniteten varar. Alla med medicinsk utbildning har redan från början varit fullt på det klara med att den immunitet som uppnåddes efter de första två sprutorna var tidsbegränsad, men vad man inte har vetat var hur snabbt immuniteten skulle avta och hur snabbt viruset skulle mutera. De flesta räknade nog med ett års immunitet eftersom det är det vanligaste när det gäller den typen av virus, men nu har det ju visat sig att så inte är fallet - i alla fall inte efter de två inledande sprutorna.

    Problemet just nu är att ett covidbevis utfärdas för sex månader i taget räknat efter utfärdandedatum (i alla fall var det vad jag fick) när det kanske i själva verket bara skulle haft en giltighet på 5-6 månader efter vaccinationsdatum, och det gör att många av dem som idag räknas som fullvaccinerade i själva verket har en utgången vaccination och inte borde räknas som adekvat vaccinerade längre. Det är vare sig vaccinets fel eller personernas fel utan ett systemfel vid utfärdande av covidbevis som dels beror på att man inte har vetat vad som är lämplig giltighetstid och dels att man inte utgår från faktiskt vaccinationsdatum.
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om ni ska rensa så borde ni även rensa inlägget som startade samtalet.

    Tycker annars att svaren var befogade. Om man ska diskutera värdet av vaccinationsbeviset så måste man diskutera skydd, effekt och smittspridning. Beviset i sig är lika lite värt som pengar till pappret det är skrivet på, värdet ligger i det andra sakerna.
     
    eastbound gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har redan varit uppe och rensats. Man får inte ge direkt svar på frågor i denna tråden.
     
    eastbound gillar detta.