Fungerar Cerberus med Lollipop?

Diskussion i 'Applikationer' startad av donaldduck, 28 mar 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kör Android 5.1 på en icke rootad Nexus 5. Har tidigare haft en kommunikation med Cerberus support där jag trodde problemet var löst. Hade fel.

    - Går inte att kontakta telefonen från Cerberus hemsida för att ge kommando. Kan gå om man väntar ett bra tag.

    Använder wifi men det skall gå bra. Har följt Cerberus råd att installera appen Push Notifications Fixer men det hjälper inte.

    - Bytte simkort. Skulle ha fått larm via SMS till två angivna nummer. Fullt synligt i telefonens SMS log fanns meddelandena som skulle ha sänts, med all information i. Det skickades dock aldrig några SMS.

    TEKNISKT

    Cerberus kommunicerar via Google Play tjänster, port 5228 används. Porten måste öppnas inifrån brandväggen och är sedan öppen ett antal minuter. Hur länge kan skilja mellan olika routers. Appen Push Notifications Fixer skall hjälpa till att hålla kanalen genom brandväggen öppen genom att skicka ett kommando med jämna mellanrum, default är 5 minuter. Enbart om porten är öppen så kan man utifrån kontakta telefonen. Ni kan kolla läget genom att i telefonen ge kommandot *#*#426#*#*. Observera att ”knappen” längst till höger har två lägen. Default där man ser om telefonen har kontakt, och i andra läget en log över kontaktförsöken. Push Notifications Fixer skall starta automatisk men gör det inte. Om man kickstartar den så fungerar det. Får be tjuven snällt att starta den.

    Efter ett antal minuter kontaktar Android Google play tjänster och därefter verkar Push Notifications Fixer fungera. SLUTSATS: Om man väntar tillräckligt länge kan det alltså fungera. Vet dock inte hur länge den fortsätter att fungera.

    SLUTSATS

    Att det är svårt att kontakta telefonen är illa. Värst är dock tvivlet på om SMS kommandona fungerar. Viktigast för mig är att via SMS kunna radera allt på telefonen. För stökigt att återställa så jag har inte provat.