Funkar fortfarande backup av personlig ordlista i Android? (Gboard)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 29 dec 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 386
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    I någon tidig Android-version för ett antal år sedan infördes backup av den personliga ordlistan som hör till tangentbordet i Android, på engelska "personal wordlist" eller "user dictionary". Kollar man i Google Drive (appen) --> Backups (återfinns i sidomenyn uppe till vänster) --> Apps, så ser jag fortfarande denna post i listan, längst ner, det står "com.android.providers.userdictionary", men datumet har inte rört på sig på länge så min uppfattning är att den filen inte uppdateras i backupen alls. 0,2 KB är min fil på, vilket känns något för litet för att innehålla en stor mängd ord, vilket jag har sparat.

    Jag vill minnas att när Gboard släpptes, dvs Googles "nya" och rebrandade tangentbord, så hände något med denna säkerhetskopiering nämnd ovan, kanske att det jag minns var att datumet för backupen slutade uppdateras och stod stilla ungefär från den tidpunkten.
    Någon som vet, finns det fortfarande säkerhetskopiering av den personliga ordlistan eller är funktionen försvunnen? Jag tänker att antingen Android-systemet ("Drive backups", också kallat Device backups) ELLER Gboard-appen i sig skulle kunna sköta en sådan funktion. Google kan ju ha lyft ut funktionen från systemet och bakat in den direkt i Gboard, men jag vet inte.
    Det var länge sedan jag återställde en telefon senast, och senast jag gjorde det så blev det från grunden utan säkerhetskopia, jag fick därför importera min ordlista manuellt den gången. Någon som använder Gboard-appen i sin telefon och nyligen gjort en återställning och noterat om personlig ordlista följde med till den nya telefonen?
    Helt oacceptabelt om Google tar bort en grundläggande och väl fungerande funktion.. Men jag skulle inte vara särskilt förvånad.