Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Droid112

    Droid112 Guest

    Same here, alltid top notch. Bring däremot, deras chaffis kan inte ett ord svenska eller engelska.
     
    aleahcim och Droid_269 gillar detta.
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Känns som att UPS i Stockholm levererar, värre ute på landsbygden där det kanske inte är UPS själva som kör ut.
     
    stelex gillar detta.
  3. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Malmö lyckas dom inte med..

     
  4. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Malmö är landsbygd. ;)
     
    Ibocan76 och Droid112 gillar detta.
  5. Droid112

    Droid112 Guest

    Det kallas väl ort?
     
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Bygd, ort whatever. Danmark!
     
  7. Droid112

    Droid112 Guest

    Tänkte mest att den ofta vaktas. Man säger ju inte vakta landsbygden.
     
    Droid_269 gillar detta.
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    min såg oxå ut så
    känns som billig kartong från Kina
    tur att dom använder vävtejp iaf så den håller ihop
     
  9. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    UPS har tappat det helt.

    De på sin höjd försöker leverera en gång. Kan inte bevisa om så är fallet eller de siter i det också.

    Hade hur som helst en leverans på gång. Tänkte det hade tagit lite väl lång tid så jag kikar spårningen. Då har det gått i retur till Tyskland. Inget sms, inget mail, inget samtal, ingen lapp i brevlådan...

    Nåja, jag ser till att företaget skickar igen. UPS gör exakt samma sak så man får sitta och refresh sitt spårningsnummer. Men det är lättare sagt än gjort om det inte är ett paket man förväntar sig...

    Pratade med killen på ombudet och han sa att hon framför mig hade samma problem... Hur stort är inte problemet då tro?

    Sa detta till min far och då visar det sig att han haft samma problem på en helt annan ort. Han bor dessutom i hus så finns ingen ursäkt att inte lämna en lapp i brevlådan då det inte finns något låst trapphus... Han hade också pratat med ombudet och de hade sagt att de haft 30+ paket (i sin ganska lilla butik) som gått tillbaka bara på någon dag.

    UPS kan gott lägga ner sin svenska verksamhet. Oftast får man åka 7km till någon skomakare för att hämta paketen också, om man vet att de kommit fram dådå...

    Göteborg här, så nej. De verkar skita I allt även i de städer de inte hyr in taxibud.

    Samtal ändå? Gratulerar!

    DHL > Postnord > bring/schenker >>>>>>>>>>>>> UPS
     
    Last edited: 17 jul 2021
    stelex, Kolonial, ime95mos och 1 annan gillar detta.
  10. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Som dom flesta i tråden har jag såklart haft en hel del försändelser med UPS. INGEN har någonsin returnerats tillbaka till Tyskland.

    Låter som det borde vara handhavandefel från konsumenten om paket skickas till Tyskland. Aldrig varit med om att något skickas tillbaka efter bara 1 leveransförsök (utan att lämnas hos ombud). Antingen att man inte har koll på sina försändelser och spårar dom och kollar vart dom tagit vägen, eller något annat. Paketen har väl en liggtid hos ombudet innan det skickas tillbaka om kunden inte hämtar ut det på en vecka eller två. (Precis som med Postnord, o.s.v.) Ganska självklart skickas det tillbaka då... Är samma med Postnord, Schenker o.s.v..

    För att få SMS och e-mail så fort någon skickar ett paket till ens adress så måste man ha anmält sig till UPS My Choice och valt att få det. Du har i så fall inte ställt in den funktionen att få e-mail, SMS, eller båda, om du inte får e-mail. För man får absolut mail från "[email protected]" med titeln "UPS-uppdatering: Paketet är planerat för leverans i morgon" med datum, tid, spårningsnummer, o.s.v. Det är 100%. Man får också mail när paketet är levererat. Dessutom får du ett mail direkt av Amazon med spårningsnumret när en försändelse är skickad.

    Dyker paketet inte upp den dag det skulle levereras så får man upp, när man söker på spårningsnummer, om det har hamnat hos ombud. Annars får man ju ringa till kundtjänst som en normal människa och fråga vad som har hänt. (Vilket i min erfarenhet alltid är 1 av 4 saker, att chauffören inte hunnit, att paketet markerats som att det inte får lämnas ut, att chauffören aldrig fått portkoden - fast jag gett den till UPS, eller att paketet aldrig kommit till chauffören fast det står så i systemet.) Då får man fixa att det levereras dagen efter.
     
  11. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    UPS system är ganska trasigt. Jag registrerade och verifierade My Choice i höstas men har aldrig fått något meddelade trots att e-postadress är ikryssat för samtliga leveransaviseringar. E-postadressen stämmer och så borde gatuadressen eftersom jag fick brevet som krävdes för verifiering.

    De enda mail jag får är från Amazon när paketet skickas och har levererats. Sedan är det upp till mig att försöka vara hemma de närmsta dagarna eftersom paket kan dyka upp båda förmiddag och eftermiddag beroende på hur deras tur är upplagd. Inget ont om förarna som sköter sig men hela UPS system är skevt.

    Postnord har sin fantastiska app och DHL ringer för att förvarna när de är på ingång.
     
    stelex och Wonky gillar detta.
  12. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jo, datorsystemet hos UPS suger. Dom betalade säkert sjuka pengar för det typ 1995.

    Försökte lägga till min portkod så den finns automatiskt för alla försändelser. Står klart och tydligt på hemsidan att det ska gå att göra så. Ringer deras IT-support som inte verkar veta var exakt man ska lägga in portkoden för att det ska bli rätt... ( Skapade ett ärende och fick ett nummer, skulle ringa tillbaka om några dagar när dom tittat på det. Men har tappat numret. :ehm: )

    Men ditt problem borde definitivt gå att lösa om du ringer deras IT-support. För mig fungerade det direkt utan att krångla. Så även om man inte får spårningsnummer från avsändaren så ska mailen dyka upp. Ser ut såhär:

    Screenshot_20210717-030615_Gmail_400.jpg

    Sen tror jag inte ens telefonnummer följer med från Amazon till UPS? (Så chauffören kan se det.) Jag ringer alltid och anger portkod, och då brukar UPS fråga om man vill lägga till telefonnummer också. Så skrivs det ut på en lapp som klistras på paketet.
     
  13. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Någon som beställde från den skoförsäljaren, tuttorunning, och såg om det fanns i alla storlekar från början?

    Vaknade i morse och såg den butiken hade Adidas, Hoka, Asics, Under Armour och andra märken felprisade. 90% och FBA.

    Så gott som hela butiken va fel. Försvann dock ganska snabbt i morse så vet ej hur länge eller mycket som fanns inne från början.
     
  14. Droid112

    Droid112 Guest

    Ah jag köpte upp en hel del igår, då fanns det mycket fler modeller och i stort sett alla storlekar. Blev massa adidas-dojjor, lite ficklampor etc.
     
    Droid_269, stanger och Pfefe gillar detta.
  15. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Det va så! Fan va härligt. Aldrig fel o ha lite olika modeller till vad för sorts träning man än kör.
     
  16. Droid112

    Droid112 Guest

    Träna är farligt, blev nog lite mer skor än jag hade tänkt mig från början. Svårt att stå emot när msn kan få dojjor löplabbet tar 2300kr för 199kr.
     
  17. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Haha, verkligen. Många säger det är gratis att träna. Ska man köpa bra skor, tröja och shorts, då e man lätt uppe i flera tusen.

    Jaja, helt klart. Asics, Hoka och Adidas är ju både bra och omtyckta märken. Grattis till bra köp!
     
  18. Droid112

    Droid112 Guest

    Hann du knycka några själv?
     
  19. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Hann lägga en beställning i morse. Fanns lite kvar i min storlek. De ändrade dock priserna samtidigt som jag satt och kollade. Behövde nya skor med, så jag e nöjd.
     
  20. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Inget som kom upp i tråden?
     
    Pfefe gillar detta.