Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Se det som en automatiserad varning och dra ner på dina returer.

    Amazon har ingen personlig support, varken för konsumenter eller företag, så du kommer inte få något vettigt svar. De upplevs som bra eftersom de "löser" problem men i praktiken så gör de inte mer än att boka en retur och ge plåster på såren (Prime, rabattkod, återbetalning). Automatiseringen innebär en kostnadsbesparing som gör att de har råd att vara "givmilda" men när du väl blir en problemkund så ryker du. När det väl skett så finns ingen att prata med och att registrera nytt konto är mot deras regler.

    Handlar det om struntsummor på någon hundralapp så dra prylen till loppis och ät förlusten. Fraktbolagen slarvar bort tillräckligt med paket för att man redan ska ligga på gränsen.
     
    Pfefe gillar detta.
  2. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    De har visst personlig support. Jag har talat med dem flera gånger.
     
    nuco gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Amazon har både chatt och telefonsupport. Jag själv har använt chatt för svenska Amazon.
     
  4. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Ni missförstår mig. Amazon har en människa som slaviskt följer en trestegsplan.
    1. Be om ursäkt
    2. Boka retur
    3. Ge ersättning (Prime, rabattkod, återbetalning, ny lev om SBA)
    I praktiken så hade en chattbot kunnat sköta det. När riktiga problem uppstår såsom att du blir varnad för antalet returer, tillfälligt avstängd, eller rent av bannad så kommer du mötas av en vägg. Det finns inga självgående fritänkande människor att prata med. Det finns en trestegsplan.
     
  5. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Det där är inget som jag upplevt, jag har aldrig sökt personlig kontakt vid en retur. Det är aldrig några problem med returer.
    Däremot har jag fått bra personlig hjälp gällande Kindle, Amazon music, primekonto i andra länder och annat.
    Deras trestegsplan fungerar väldigt bra.

    "Dra ner på returerna"
    Min senaste retur var i juli och jag har beställt 50+ efter det och nu blev jag bannad!
     
    muSPK gillar detta.
  6. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Verkar ju ändå bättre än vissa andra säljare på nätet.
    Så långe man inte hamnar på punkt avstängd.
    Ni som kommer till punkt tre vad skriver ni för att få dessa plåster på såren?
     
  7. Rint

    Rint Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    187
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10, Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 10, Xperia 1 II
    Telefon 2:
    Diavox
    Jag ringde upp om det mejlet när jag fick det, de ville - som jag fattade det - i mitt fall, vara på det klara med att jag fortfarande gillar Amazon och höra om jag hade input på att förbättra något. Undrar om jag är lite sist på bollen ;) Jag recenserar ofta och bra och är rätt trevlig som det verkar uppfattas.
     
  8. muSPK

    muSPK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Känner flera som blivit avstängda PGA Amazon själva har avbrutit ordern. Det är något som Amazon har satt i system.
     
  9. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Beställde Macbook Pro - fick ballonger: "Inte perfekta" - Ehandel.se

    Jag öppnade lådan för att hitta kondomer. Jag ringde Amazon för att klaga och de skickade mig ett e-postmeddelande där de sa att jag hade gjort ett stort antal återbetalningsförfrågningar och att de skulle undersökte mitt konto. Det kändes som om de stämplade mig som en brottsling och en lögnare, säger Annabell Kesby till BBC.

    Härligt uselt beteende av Amazon. Samma typ av hot de ägnat sig åt mot mig när paketen kommer fram tomma.
     
    mortuus, DanielÖ och Dune1 gillar detta.
  10. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag beställde en smart termostat för ett par veckor sedan men öppnade paketet och möttes av ett paket nattblöjor för 7-15åringar. Mot mig var de däremot medgörliga och trevliga, men skapligt irriterande ändå med en sån brutal felpackning.
     
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Kundtjänsten är alltid medgörlig i det enskilda ärendet, men när deras statistik trillar in vandrar man obönhörligt mot Amazons ättestupa i form av avstängning. En procent för mycket och du får knuffen i ryggen. Helt automatiserat.
     
  12. simmelu

    simmelu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Hur hittar ni alla 90% fynd som tipsas i fyndtipstråden? Tänkte om det finns något filter eller liknande. Så kan jag också hjälpa till att hitta tips till alla.
     
  13. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

  14. SzymTech

    SzymTech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    200
    För att det fraktas inte av amazon.
    Försök hålla diskussioner och frågor borta från fyndtråden
     
    DroidJunkie gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    1. Posta inte frågor i "inga diskussioner-tråden!
    2. Svårt att svara på när man inte vet vad du syftar på. Men antagligen är det ett köpalternativ som inte är FBA. Eller så är du inte inloggad. Eller...
     
    DroidJunkie och MultiMan gillar detta.
  16. Nlisa

    Nlisa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad gör man när paketet kommer fram trasigt och varor fattas men Bring säger att det är rätt vikt?
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Bring kan ha rätt i att vikten stämmer med vad som lämnades till dem så det är svårt att argumentera om. Men fotografera, väg själv och klaga hos Amazon. Det är inte du som har avtal med Bring.
     
  18. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    388
    Reklamera så fort som möjligt. Sen vägs väl paketet bara i början kanske när dem tar emot det? Vet inte hur det fungerar men för att få ersättning så måste man reklamera direkt tydligen verkar det som? Varor saknades vid leverans - PostNord lade ner anmälan - Ehandel.se
     
  19. Nlisa

    Nlisa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Har kontaktat Amazon som säger att det var rätt vikt vid leverans. Fattar inte.
     
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Nej. Bring skriver "Om du behöver göra en reklamation - kontakta i första hand företaget du beställt försändelsen från. Detta för att vi endast kan ta emot en reklamation och betala ut eventuell ersättning till våra betalande kunder." Väntar du på ett paket? I Vanliga frågor för dig som är privatperson