Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

1. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Menar du att Amazon inte litar på din reklamation om saknade varor? Har du många tidigare ärenden?

Paketet vägs inte hos ombudet vid mottagningen, så om det är något fuffens där så måste ombudet kontrolleras. Hjälper inte om paketet hade rätt vikt vid senaste terminal.

Jag har råkat ut för skadade paket och saknade varor minst 10 gånger med Bring och kanske 7-8 gånger med PostNord. Helt försvunna paket är det bara PN som lyckats med (Malmö och Sundsvalls-terminalerna) och där är det som jag minns 5-6 försvunna sedan Amazons svenska debut. Amazon har gett pengarna tillbaka eller skickat nya varor vid varje tillfälle, men det genererade ett varningsmail från Amazon, trots att jag är helt oskyldig och fotodokumenterat allt från ombudet eller föraren i lastbilen vid utlämningen, tills jag öppnade paketen. Dock kvittar det eftersom Amazon vägrar ta emot bilder eller annan bevisning som kan rentvå kunden.

Edit: Så sent som förra veckan kom det en leverans från Tyska Amazon via UPS som saknar varor pga att kartongen gått sönder och saker trillat ut. Den anlände ompackad i en annan, svensk kartong med reklam för något helt annat. Huvudskälet till alla problem är att Amazon använder genomusla kartonger och emballeringsmetoder. Det svenska lagret verkar vara ensamt om att ha bättre kartongkvalitet, så de upphandlas nog separat.

Last edited: 27 apr 2023
  2. Nlisa

Nlisa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Nej, jag har inga ärenden där paket gått sönder och varor fattas.
    Är du säker på att det inte vägs på utlämningsstället?

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det vägs då inte på något av de utlämningsställen som finns här på orten! PostNord, Bring, Schenker, DHL. Bara scannas och läggs in hyllan.

MultiMan gillar detta.
  4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Har du reklamerat ordern till Amazon och angett att varor fattas? Det är så man måste göra. De har hittills aldrig nekat att rätta till det för mig.

Företaget som säljer produkten till dig är ansvarig för att den kommer fram. De har avtalet med fraktbolaget, inte du, så därför ska man alltid reklamera till säljaren.

Helt säker på att det inte vägs hos ombudet när de tar emot paket. Använt samma ombud i 25 år och känner och har känt alla ägarna personligen. Haft många och långa diskussioner om vad som händer med paket och olika fraktare. De är ombud för Bring, PostNord, DB Schenker och DHL.

5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har en rabatt på 100 kr som går ut i morgon, om jag handlar i appen.
    Men den gäller bara om det säljs och fraktas av Amazon.

Hur sjutton sorterar och filtrerar jag så att bara saker från Amazon visas?
    Hittar ju bara att visa "Prime" men det är ju inte samma sak.

Jag hittar varken i appen eller på webben.

6. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    302

MINA ENHETER

Skit i appen till att börja med. Använder du Refunder? Då går du via dem först för att få cashback registrerat och det funkar dåligt med appen. Har du inte och vill ha nån hundring i registreringsbonus? Skicka ett PM.

Sen är frågan vad du tänkt köpa? Kika bland erbjudanden kanske? Annars ska det gå att välja säljare i lite olika led när du sökt fram vad du vill ha, utseende varierar mellan app, mobil och pc-webb.

7. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Bifogade filer:

8. totte1015

totte1015 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Någon som har tips på billig och bra DVD läsare man kopplar in till TVn (HDMI)?
    Farsan vägrar övergång till digitala världen med filmer, han vill ha sina DVD skivor ännu :(

9. Trollet23

Trollet23 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Nån som varit med om att de fått paket med YANWEN från Amazon med statusen levererad, fast det inte kommit fram? Två senaste från aftership.com:
    • Delivered to Distribution delivery point.
      May 02 2023 10:13 am
    • Destination Country - Arrival
      Apr 28 2023 12:11 am

Två senaste från Amazons egen tracking:

Tuesday, 2 May
    10:13 AM
    Delivered
    Friday, 28 April
    12:11 AM
    Package arrived at the final delivery station

Det går inte att söka på numret hos Postnord (formatet är UH---------YP)

Kan jag räkna med att det dyker upp om några dagar eller ligger det och skräpar hos nåt ombud?

10. rawbin2K

rawbin2K Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439
    Såg nån som skrivit här på forumet angående kina butik att det mellanlandar i nåt EU Land och får nytt spårningsnummer sen ner i brevlådan efter ett tag. Kanske därför det står som levererat. Brukar på vissa paket stå som levererat på Aliexpress när paketet byter lapp i Ungern.

11. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    302

MINA ENHETER

Sök på nummer genom tex Aftership. Du kan ha fått fel (medvetet eller omedvetet) spårningsnummer och det kan ha levererats till nån annan. Köpt nåt väldigt felprisat?

12. Trollet23

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Nej inte alls felprisat, helt vanligt och tråkigt köp. Gasdämpare till bilen :)

Har sökt via Aftership (se ovan) och där står det:

Delivered to Distribution delivery point.
    May 02 2023 10:13 am

13. fretig

fretig Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Betyder att det ligger på utlämningsställe, skulle jag tro.

jnsson gillar detta.
  14. Trollet23

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Återstår bara att ta reda på vilket - vet ju inte ens vilket fraktbolag de använder i Sverige :)

fretig gillar detta.
  15. fretig

fretig Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Gå ner till ditt vanliga ställe och fråga lite snällt. Dom brukar sortera utifrån initialer, b.la.

Sista fyra siffrorna i sändningsnumret kanske hjälper.

16. Trollet23

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Testar i morgon. Tack för tips!

17. Trollet23

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Uppdatering då:

Paketet kom med Early Bird tidigt i morse.
    Tidsstämpeln "Delivered to Distribution delivery point." betyder tydligen när paketet kommer till deras terminal.

Buzz gillar detta.
  18. nexus^6

nexus^6 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14 403
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    amazon fake 10000 kr pristävling--crop1.jpg lite OT
    fick ett email från www.amazon.se igår där jag blivit utvald och chans att vinna 10000 kr. Det var bara att svara på en 30 sekunders enkät.

Jag brukar aldrig delta i lotterier men det var från amazon med dess logo, som jag gillar, och gjorde ett undantag, kan ju prova min Samsung S7 hade dagen innan gått sönder (har nu bytt batteri) , och det fanns chans att vinna en iPhone 13

Det skulle jag inte gjort för sedan kom det massor av SPAM som ringde samt skickade massor av email för olika produkter.

Min moibil som precis hade nytt tomt batteri fylldes med missade telefonsamtal SPAM medans den laddades.

När den laddats en stund fick jag blockera massor av samtal, Potential Fraud, flaggades de i mobilen.

Idag har jag kontaktat via chat amazon och de sa att de inte hade haft någon tävling och det var troligen Phishing försök.

Mitt Outlook visade att det var från amazon.se och när tittade närmare på det så var det förnamet det valt till www.amazon.se och först när man hovrade över namnet kunde man man se ett långt fake/phingeing email adress.

Jsg brukar som sagt aldrig delta i sådant men mobilen sprack upp med ett svullet batteri dagen innan etc etc.

Ville bara varna för de här bedrägeri försöken.

Last edited: 4 maj 2023
    selko och Holabanarne gillar detta.
  19. Tobitheo

Tobitheo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146
    Vill bara komma med en liten uppmaning. Haft Amazon konto sen lanseringen
    Kan väl flika in och påminna om att ha lite koll på era Amazon konton. Fick meddelande från Amazon appen imorse om inloggning på mitt konto någonstans i skåne. Bor inte ens i närheten utan i Kumla utanför Örebro.

Hade inte ens ett "lätt" lösen heller utan med specialtecken, siffror och bokstäver så

20. nexus^6

nexus^6 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14 403
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag ringde i början av veckan till telia kundtjänst för att de skulle flytta alla mina amazon email på beställningar då mitt huvudkonto var fullt till ett av de andra 4 som ingår i mitt telia abonnemang men det kunde inte hjälpa mig. Försökte senare titta på email kontona men telia siten visade bara ett felmeddelande.

Kontaktade amazon och fick bytt email till ett annat som jag bara använt 5% och har kunnat göra beställningar på amazon igen utan att det blir fullt och det gick bra.

Det är ett lite skumt sammanträffande att den tävlingen kom till den nya amazon emailen.