Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

1. gammgubbe

gammgubbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    698
    Är det nån som har problem med UPS? De är otroligt dåliga där jag bor i en större stad. Istället för hemleverans dumpas paketet hos ett ombud som är långt ifrån där jag bor och som jag måste betala parkeringsavgift när jag hämtar paketet. Nu var det några pennor för 200kr (jag betalade 20) som hamnade där och som jag inte hämtade. Jag var i kontakt med Amazon och framförde klagomål och sa jag inte kommer hämta paketet. Några dagar senare får jag besked att varan är levererad och att jag har kvitterat ut den vilket alltså är bull. Jag registrerade reklamation hos UPS men med tanke på det jag sett hittills förväntar jag mig ingenting.

2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    UPS har varit en total katastrof där jag bor i runt 20 år, utan förbättring, främst därför att UPS valt att samarbeta med lokala åkerier som inte bryr sig om att köra ut godset på bokade tider. Andra påhitt de brukar köra är "- Kan jag lämna paketet på kiosken XYZ? Det är bara 3-4 mil för dig att köra. - Jaså är det hemleveverans? Jaha, det är inte mitt problem men jag kan kanske leverera hem till dig i slutet på nästa vecka om det är tvunget."

Detta är UPS i glesbygd.

Jag har köpstopp på Amazon (både Sverige och internationellt där UPS är ett ännu vanligare val) sedan några månader pga dessa problem. Jag kommer inte återkomma så länge jag inte kan välja bort UPS.

muSPK, Dune1, Avicularia69 och 1 annan gillar detta.
  3. Kennykula

Kennykula Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tjenare. Tänkte fråga om någon här har en färdig länk till senast tillagda produkter för fynd jakt? Min länk tycks inte fungera längre av någon anledning.

skicka ett dm om länken inte får postas här.
    Tack ☺️

4. Chub

Chub Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Angående Airmee; Vet att några andra haft problem med dem tidigare. Mina har börjat bli en normalitet, även när de återkommer dagen efter med samma paket så är det samma problem. På exempelvis mina tre senaste hemleveranser har de ringt och påstått att de inte kunnat leverera för att de inte hittar ingången (notera; som endast är flyttat några få meter närmre vägen pga ombyggnad). Förarna pratar ej svenska, och knappt någon engelska.. De åker direkt därifrån utan att ens kolla omkring. Försökt kontakta Airmee, men de skickar endast korta standardsvar. Är det Amazon man ska trycka på? Vad har ni gjort?

Dessutom verkar har de infört en ny regler då de ej levererar fler än ett visst antal paket samtidigt vilket är väldigt märkligt (särskilt när jag hade 8 st småpaket.. Så storleken verkar ej spela någon roll).

muSPK gillar detta.
  5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    983
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Hej hur kan man välja annan valuta på Amazon SE? Är det bara SEK som gäller? Skulle PayPal funka.

6. buvall

buvall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

7. Intedennitror

Intedennitror Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89

MINA ENHETER

Varför tipsa om det i en fyndtipstråd då? Eller missförstod jag nu…?

ASR, Karate och Pfefe gillar detta.
  8. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med. De börjar bli katastrofalt dåliga. Precis det som du beskriver har jag råkat ut för. Jag har legat på Amazon, men det verkar inte vara mycket kundtjänsten kan göra. Jag får inga vettiga svar annat än ursäkter och små kompensationer.

muSPK och Chub gillar detta.
  9. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    983
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
  10. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Jag fullständigt HATAR Airmee och har till och med slutat beställa från tyska Amazon eftersom Amazon själva styr om leveranserna till Airmee även om jag har valt leverans till en pickup point. (Amazons kundtjänst hävdar att de inte kan påverka detta ...)

Svenska Amazon har inte börjat styra om leveranser till Airmee än och den dag de gör detta tappar de mig nog som kund.
    Jag har varken tid, ork eller lust att vara hemma hela kvällar för att vänta på leveranser som skjuts fram i omgångar för att sedan skjutas fram till nästa dag (och ibland till en tredje dag)!

muSPK, mattihp, frpl och 2 andra gillar detta.
  11. joker1976

joker1976 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

MINA ENHETER

Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Om jag hade haft en toastol som var kompatibel, med plats för en sån så had jag köpt direkt!

ASR gillar detta.
  12. Clearminded

Clearminded Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424

MINA ENHETER

Möjligtvis tvetydigt tips men det var väl en snackis om att där inte följer med något spel?

ASR gillar detta.
  13. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Beställde tio varor från svenska Amazon för att få 15 % rabatt. Tre av dem kunde inte levereras till en pickup point, men det har hittills ändå blivit så. Men nu skulle jag helt plötsligt få tre separata delleveranser via Airmee!
    Chattade med Amazons kundtjänst och fick standardsvaret enligt deras samtalsmanus att ”systemet väljer speditör och vi inte har möjlighet att påverka detta".
    Hur kan Amazon förvänta sig att jag på kort tid ska vara hemma under tre kvällar någon del av året för att ta emot paket? Och hur funkar det för alla som jobbar kvällar och nätter och inte alls är hemma? Det går, av många olika orsaker, inte alltid att bara lämna paketen utanför dörren.
    När de flesta företag ger mig hur många leveransalternativ som helst ger Amazon, som själva kallar sig "Earth's Most Customer-Centric Company", mig inga alternativ alls.

Jag avbeställde allt och kommer inte att förnya mitt Prime-medlemskap hos "Earth's Least Customer-Centric Company".
    Jag betalar hellre lite mer någon annanstans och får fungerande leveranser.

muSPK och Buzz gillar detta.
  14. Intedennitror

Intedennitror Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89

MINA ENHETER

Måste säga att jag aldrig varit med om att inte kunna välja pickup point. Är det något nytt?

Pickup point känns alltid som det säkraste valet. Även om hemleverans oftast är snabbare (enligt Amazon) så kan Airmee ju strula på 13 olika sätt och har du otur så får du inte alls din beställning.

muSPK, jnsson och Naki gillar detta.
  15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 387
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du menar att du inte kunde välja till ombud i kassan hos Amazon? Aldrig sett det i så fall.
    Samma här. Väljer alltid till ombud. Gillar inte hemleveranser

16. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 234

MINA ENHETER

Det är ganska vanligt i första steget när man väljer adress att ombud är spärrat. Men det brukar gå att välja ombud i andra steget när man väljer fraktsätt.

17. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Jag vet inte vad steget heter, men när du går från kundvagnen mot kassan visas en översiktssida med samtliga produkter och deras antal i kundvagnen. Här visades att tre av tio produkter inte kunde levereras till en pickup point. Om jag inte ändrade leveransvalet verkade dessa produkter inte tas med i beställningen, vilket syntes på priset (saknad rabatt) i kassan. Jag fick därför gå tillbaka till översiktssidan och göra ett annat val för dessa produkter.

[Jag har varit med om detta tidigare när jag har beställt varor ”på plats” under Englandsbesök, men då handlade det om att postkontoren i Storbritannien inte tar emot batterier – hur små de än är. I dessa fall har man i stället kunnat styra om leveransen till en pickup point hos en närbutik.]

Så jag valde hemleverans för dessa varor eftersom de normalt ändå har hamnat hos mitt ombud. Men det verkar vara slut med det nu …

Supporten hävdade att det kanske berodde på batterier eller brandrisk, men det var inget som kunde gälla dessa produkter. När jag påpekade att jag beställt två snarlika kökstillbehör från samma märke (båda tillverkade av plast och silikon) och bara den ena kunde levereras till en pickup point fick jag svaret att det troligen berodde på vilket lager varje produkt skickades från …

När jag chattade med supporten fick jag höra att många klagar på Airmee eftersom de bara levererar på kvällar.
    Jag kan förstå att många som bor på mindre orter gillar Airmee eftersom de då kan lämna paket vid dörren, men det funkar inget vidare för dem som av olika anledningar vill/behöver/måste vara hemma när leveransen kommer. Om jag till exempel är bortrest några dagar vill jag absolut inte ha paket lämnade utanför min lägenhetsdörr.
    Själv har jag pickup points för samtliga större fraktföretag och paketskåp inom bara några hundra meters avstånd och tycker det är smidigt att kunna hämta mina paket när det passar mig. Att behöva vara hemma och vänta på leveranser av enstaka småpaket är inte intressant med tanke på Airmees opålitlighet – det absolut värsta var den gång jag fick vänta hemma i tre dagar eftersom Airmee hela tiden sköt upp leveransen.

Men, som jag skrev tidigare, när de flesta företag ger mig hur många leveransalternativ som helst ger Amazon, som själva kallar sig "Earth's Most Customer-Centric Company", mig inga alternativ alls. Det är verkligen sämsta tänkbara kundservice!

muSPK och MultiMan gillar detta.
  18. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Fast om du får leveranser med airmee så kan du välja att skjuta på leverans tills du är hemma och tills alla paket kommit till dom så att det bara blir en leverans när det passar dig.

19. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Grejen är ju att jag inte vill ha hemleveranser alls utan hämta mina saker på en eller flera närliggande pickup points när det passar mig. Och hur funkar det över huvud taget för alla som jobbar på kvällstid?

20. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Förstår, men du jobbar väl inte alla dagar i veckan?