Fyndtips - Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ASR, 26 sept 2013.

  1. cinko

    cinko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  2. cinko

    cinko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad var priset på Note 8:an ni skriver om?

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  3. cinko

    cinko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad var priset på den?


    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    typ 1790 eller något närapå!
     
  5. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
  6. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Om man väljer med abonnemang.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    1795:-
     

    Bifogade filer:

  8. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vad mycket möda du lägger på att förklara bort de högre prismarkeringarna och de lägsta. Istället för att bara konstatera att Note 8 har fallit i pris. Omständigheterna som du beskriver är inte unika för Note 8, utan är samma för andra surfplattor, men utan att de visar samma prisbild. Nexus 7 och ipad är båda surfplattor och därmed betydligt närmare som jämförelseobjekt än PS4 som du jämför med i dina inlägg. Nexus 7 är dessutom en androidplatta och ingen appleprodukt. Man hoppades kräma ut mera ur Note 8, men den blev inte riktigt den framgång som man hoppades på.

    Om du vet alldeles utmärkt hur man söker på Tradera, så ska det inte vara några problem för dig att få fram de önskade uppgifterna. Titta på auktioner avslutade följande datum (och ja det är Note 8 4G-versionen): 26/11 2500 kr, 27/11 2500 kr, 29/11 1 kr, 30/11 1 kr, 11/12 2274 kr. Bara gå in på appen, sök på Note 8, bocka för avslutade auktioner och informationen finns där. Omöjligt att misslyckas.

    Avslutningsvis en länk till en jämförelse av olika plattor. I 8-tumsklassen är Note 8 ett bra köp jämfört med LG G Pad 8.3 som får ännu mera ljummen kritik. Så ska man ha en 8 tumsplatta då är det Note 8 som man ska satsa på, i synnerhet till det facila priset av 1795 kr. Grattis till er som köpt den!

    http://www.theverge.com/products/compare/7294/6888/7223/7409
    .
     
    Last edited: 9 jan 2014
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Du verkar ju fortfarande missa att du inte kan jämföra äpplen och päron. Med äpplen menar jag alla gissningspriser som i princip alla ÅF använder sig av. Päron är det faktiska priset produkten kostar när den går att köpa och inte gissningspriset som oftast sätts högt för att kunden inte ska bli sur. Och javisst, så är det på alla sidor. Men man ska inte använda ett påhittat pris med ett faktiskt pris.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vi kan säga att en produkt pris har tre faser.

    Fas 1: påhittade priser när produkten inte är släppt än men indexerad. Inte något vettigt pris att använda senare.

    Fas 2: produkten finns. Skillnader i pris råder precis som en fri marknad ska vara.

    Fas 3: produkten har utgått från de flesta/största. Den har nått slutstationen med andra ord. Nu brukar det finnas några få små åf kvar indexerade på prisjakt och produkten får ett nytt ofta högre pris som inte heller är vettigt att använda. Det är lite lustigt när man ser produkter på blocket som klart nått fas 3 och säljaren använder det priset som riktpris.

    Ja, detta är en generalisering för att det är för komplicerat att ta med allt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  11. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det du vill säga är alltså att noten har sjunkit mycket i pris sedan lanseringen? Har inte sett någon argumentera emot det det är dina felaktiga priser som har kommenterats och att du verkar fästa så stor vikt vid -lanseringspriset.

    Ditt påstående om att note 8 LTE går för under 2000:- på tradera bevisar du genom att du hittat flera annonser för 2500:- och uppåt?
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hämtade min Note 8 LTE på Posten ikväll. Körde igång den med ett Comviq-SIM utan problem. Så den är olåst! :)

    Fantastisk platta för 1795:-! :)
     
  13. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Du verkar inte veta vad du kommenterar. Mina felaktiga priser? Om du hade orkat läsa inläggen så skulle du veta att jag inte bryr mig ett skvatt om lanseringspris eller kronor eller ören över huvudtaget, utan att det som jag pratat om är det mönster som man kan se i prisbilden. Tack för att du har lyckats förstå så mycket att kärnan är att noten har gått ned i pris. Precis som du skriver så är det självklart, och ifrågasätts av ingen, förutom av den person som jag svarar vill säga (och som också är den som hänger upp sig på lanseringspris och enstaka prisnoteringar på Prisjakt)

    Detsamma gäller för priserna på Tradera. Jag svarade på en direkt fråga från nämnda person. Och hur är det med läskunnigheten, "2500 kr och uppåt"? Priserna är 2500 kr och nedåt med 1 krona som lägsta pris.

    Nu sätter jag punkt, eller så flyttar vi den här diskussionen till urspårningstråden.
     
  14. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Sorry jag menade inte att du skrev "2500:- och uppåt" det var min egen slutsats efter att jag tittat på tradera men när jag kommenterade trodde jag att alla annonser som hade slutpris hade fått ett avslut vilket inte verkar vara fallet. Nu när jag filtrerar på annonser med minst ett bud får jag upp tre annonser på 2690:-, 2500:- och 2274:- Du däremot blandar och ger. Du ignorerar de flertalet annonser med pris över 2500:- men tar 1:- annonser utan bud. Sedan kan man ju fråga sig värdet i att basera någon som helst analys på tre aktioner. Om de nu inte är populära varför är de bara tre. Borde inte fler vilja göra av sig med dem eller är det så få som köpt dem till att börja med? Ska du vara helt ärlig så ligger flertalet av dessa 3 på 2500:- och uppåt, borde man då inte kunna göra analysen att värdet är "2500:- och uppåt"?

    Ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående om:
    Det inte var du som hävdade att Note 8 4G vara jättebillig på Tele2 och hänvisade till en annons för Note 8 wifi och en bredbandsrouter?
    Det inte var du som hävdade att Note 8 LTE såldes för runt 2000:- på tradera trotts att du är en gång antagligen tittade på Note 8 wifi.
    Det inte var du som hävdade att Note 8.0 LTE kostar 2290 kr hos Cyberphoto...?

    Som jag sa jag har inte sett i tråden att någon har ifrågasatt din teori om prisnedgång utan din data (priser) och hur du värderat den när du kommit fram till din analys. Du verkar skaffat din bild av prisnedgången genom att titta på statistiken för Note 8 wifi och sedan känner dig tvingad att gaffla den i din analys för Note 8 4G. Det jag har sett är flera påståenden om att dina hänvisningar till priser är felaktiga (om jag nu inte har fel i påståendena ovan så har du tittat på fel produkt när du gjort din analys från början)

    Förstår inte poängen men att du kommenterade överhuvudtaget om din enda poäng är att den gått ner i pris vilken produkt gör inte det? Om din teori är att den sjunkit exceptionellt i pris så är ju högsta och lägsta pris väldigt relevanta men man kan som det påpekats inte alltid gå på prisjakt om man vill ha verkliga priser och då speciellt lanseringspriset. Med det säger jag inte på något sätt att du inte skulle kommenterat utan bara att jag inte förstår poängen vilket vi båda verkar vara med på även om vi kanske är lite oense om det handlar om min brist på läsförståelse eller brister i din argumentation.

    Kan ju mycket väl vara så att vi är överens bara det att vi inte talar samma språk :)

    Med din analys i beaktande. Tycker du att Note 8 4G är värd att köpa för Telia priset?
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Inte oväntat, börjar det dyka upp Note 8 4G hos Tradera med startpris på 2300. :P

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  16. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vi behöver gå tillbaka till början, diskussionens början. Det började med att jag i ett inlägg påstod att Note 8 sjunkit rejält i pris.
    <a href>https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1460174&postcount=112</a>
    Fel, sade en person här, stämmer inte. Vi kan kalla personen som sade så för NN (den som är intresserad kan gå tillbaka och kolla namnet, jag är inte ute efter att hänga ut någon).

    Ok, det var utgångsläget. Redan här kan vi konstatera att du är fel ute i dina grundantaganden.

    Jag slängde då upp en länk till Prisjakt, prisstatistiken, för att backa upp mitt påstående att Note 8 fallit rejält. Det råkade bli första bästa Note 8 modell som kom upp. Spela roll, då prisbilderna för alla Note 8 modeller är likartade. En länk till prisstatistiken till 4G plattan, som visade på samma typ av prisbild, lades sedan upp. Hur mycket förstår man när man fastnar på vilken länk som läggs upp först, och inte har förmåga att inse att inget förändras i sak då prisbilderna visar på samma trend?

    Personen som jag diskuterade med, NN, gick sedan över till att förklara bort priserna på Prisjakt och ogiltigförklara prisstatistiken för Note 8 4G. Dels ville han förklara bort de högsta priserna, dels de lägsta. Det är detta som sedan blivit kallade "mina felaktiga priser" av några. Mera om detta, och enfalden i detta, längre fram.

    Vidare, när jag i mitt inlägg påstod att Note 8 fallit i pris, så talade jag inte bara om butikspriset utan också om andrahandspriset som jag också menade hade fallit. Påståendet backade jag upp med att Note 8 4G säljs för 2000 kr på Tradera. Du ifrågasätter mitt val av pris, då du tycker att det inte finns tillräckligt många försäljningar av Note 8 4G på den prisnivån, och menar att jag därför har "fel". Priset är snarare 2500 kr och uppåt säger du, för att du har hittat flera exempel på försäljningar på den nivån. Visst. Men på vad sätt menar du att det förändrar sakfrågan om man väljer 2000 kr eller 2500 kr som utgångsläge? Det är ju fullständigt egalt, då det fortfarande är ett rejält prisfall vi pratar om, vilket var mitt påstående som skulle backas upp. Prisfallet är inte bara rejält, utan det är gigantiskt. Från ett nypris på 4700 kr (ja, observera att jag inte tar det högsta priset vid nysläpp utan det lägre pris som Note 8 4G låg länge på efter nysläpp) till 2500 kr på Tradera ett drygt halvår senare. Vad är det, om inte ett rejält fall? Då har jag fortfarande inte använt mig av extremvärdena. Att jämföra med Nexus 7 och ipad där andrahandspriset ett drygt halvår efter nysläpp ligger på några hundralappar under nypriset.

    Vidare säger du att högsta priset och det lägsta priset på Prisjakt "är väldigt relevanta". Fel säger jag, då det inte förändrar påståendet att Note 8 4G fallit rejält i pris. Och där kommer vi in på att vi faktiskt pratar olika språk. Medan du fastnar på enstaka priser på Tradera och Prisjakt, inte ser skogen för träden, så pratar jag om prisbilden. Mitt påstående var att Note 8 har fallit rejält i pris. Jag jämför med surfplattor som Nexus 7 och ipad. Vad jag tittar på och jämför är prisförändringen. Förändring uttrycks matematiskt i form av en graf, typ den som jag länkade till på Prisjakt. Tänk dig att man drar en imaginär linje av typen y=kx+m genom punkterna. Alla elektroniska produkter sjunker i pris , men hur fort det går varierar. För Note 8 har vi en brantare nedåtlutning än för t.ex. Nexus 7 där prisförändringen både tagit längre tid och förändringen inte varit lika stor. För en linje av den här typen, eller för att se ett mönster av den här typen, behöver man inte alls ta med det högsta eller lägsta priset. Vi kan lika gärna starta från 4700 kr, som var lägstapriset för Note 8 4G under lång tid, till det som är lägstapris på Prisjakt idag hos de stora kedjorna 3500 (Electroworld), och fortfarande få en brantare lutningskurva för Note 8 4G än för andra high-endsurfplattor. För att inte tala om om vi skulle ta Telias nuvarande pris på Note 8 4G som lägstapris. Då talar vi om fritt fall.

    <B>Det är detta som är den springande punkten. Vi behöver egentligen inte utgå från några kronor eller ören alls, utan kan utgå från enbart prisutvecklingskurvan för att få en översiktlig uppfattning om lutningen :)den hastighet som priset fallit i) - och jämföra med lutningen för andra enheter. </B>

    Kan det inte tyckas vara ganska enfaldigt att sitta i en diskussionstråd som handlar om att man just nu kan köpa Note 8 4G för 1795 kr och hävda att det inte stämmer att Note 8 fallit rejält i pris? Att fastna på enstaka prisnoteringar på Tradera, eller på enstaka exempel som jag gett och att inte ha förmåga att sätta in dem i ett större sammanhang, visar också på en brist i förmåga att se vad som är väsentligt för diskussionen.

    När det gäller din fråga om min syn på om det är värt att köpa Note 8 4G, så hänvisar jag till mitt första inlägg i denna diskussion, som jag förstår att du inte har läst. Se inlägg: <a href>https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1460174&postcount=112</a>

    <I>Edit: Märker att mina länkar inte fungerar. Det som jag försöker länka till är ett inlägg skrivet av mig i denna tråd 2014-01-06, kl 15:26.</I>
     
    Last edited: 12 jan 2014
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Den där 3g routern från maxi, måste man ha den inkopplad i ström hela tiden?
     
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  19. besj62

    besj62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10 Lite
    Platta:
    Samsung Galaxy A8 Tab
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (många)
    Använd den här istället annan länk för upplåsning
    Jag har låst upp fem stycken Comviqlåsta MF60 med denna guide.. Ger originalrom och fungerar utmärkt!
     
    ASR gillar detta.
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tack. Är det säkert att det är en MF60?