Fråga: "Fysisk åverkan", skärmsläpp och garanti

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av medborgare, 22 jun 2016.

  1. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har en Xperia Z3 Compact köpt i oktober 2014. Garantitiden är två år. Jag hade nyligen problem med att den bakre kameran helt plötsligt hade slutat fungera och skickade då in telefonen på service via Halebop/Mobylife. Det svar jag fick tillbaka vara att felet inte täcks av garantin därför att högtalarfiltret har utsatts för "fysisk åverkan" och att vattentätheten därmed inte kan garanteras.


    När jag fick tillbaka telefonen (utan åtgärd och efter att ha betalat för undersökningavgift) så upptäckte jag att skärmen (glaset) har börjat släppa i det vänstra övre hörnet. Jag upptäckte sedan också att hörlursuttaget har slutat att fungera. Jag har skrivit till verkstaden och frågat om detta fel täcks av garantin, men ännu inte fått svar. Under tiden skulle jag vilja höra era reflektioner kring detta.

    Är garantin helt förbrukad därför att högtalarfiltret är skadat? Om inte, visst borde skärmsläppet rimligen täckas av den? Och om det så gör, är det inte betydligt mer sannolikt att kameran och hörlursuttaget är defekt på grund av detta fel? Exempelvis fuktinträngning från denna öppning snarare än den som är på motsatt sida de felande delarena. Och nog borde då alla fel åtgärdas och inte bara skärmsläppet?

    Bortsett från garanti – skärmsläppet orsakas väl av ett uppenbart fabrikationsfel. Vad är då chanserna att reklamera i enlighet med Konsumentköpslagen?

    image.jpg
     
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Du kan alltid reklamera telefonen då du har tre års reklamationsrätt.
     
  3. Kixx

    Kixx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER





    Hallå kompis.

    Min xperia z3 compact hade precis samma sjukdom som din. Glapp i hörlursuttaget, sprucken baksida utan åverkan utav mig och skärmen/displayen/glaset hade släppt nästan på hela vänstra sidan.

    Jag körde en xperia care och var tydlig med allt detta. Allt som allt tog det mig 4 dagar för att få den lagad på sonys bekostnad och de hade även den goda smaken att skicka med två stycken glasskydd till både fram och baksida. Stå på dig!
     
  4. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fint att höra att du fick det åtgärdat, Kixx. Jag fick svar från verkstaden förut att det kan gå på garantin om det inte har skett någon "fysisk åverkan", så jag har skickat in telefonen på nytt. Återstår då att se vilken bedömning de gör den här gången. Att de ska fästa glaset på nytt tycker jag är självklart, men jag undrar hur de ställer sig till de andra delarna som är defekta.
     
  5. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det går snabbt detta! Skickade telefonen i går – framme hos verkstaden i morse och genomgången och färdigreparerad alldeles nyligen. Moderkort och "komponenter" har bytts, så jag gissar och hoppas att de åtgärdat alla fel. Skönt!
     
    Vipan gillar detta.