Hej! Jag har en Xperia Z3 Compact köpt i oktober 2014. Garantitiden är två år. Jag hade nyligen problem med att den bakre kameran helt plötsligt hade slutat fungera och skickade då in telefonen på service via
Halebop/Mobylife. Det svar jag fick tillbaka vara att felet inte täcks av garantin därför att högtalarfiltret har utsatts för "fysisk åverkan" och att vattentätheten därmed inte kan garanteras.
När jag fick tillbaka telefonen (utan åtgärd och efter att ha betalat för undersökningavgift) så upptäckte jag att skärmen (glaset) har börjat släppa i det vänstra övre hörnet. Jag upptäckte sedan också att hörlursuttaget har slutat att fungera. Jag har skrivit till verkstaden och frågat om detta fel täcks av garantin, men ännu inte fått svar. Under tiden skulle jag vilja höra era reflektioner kring detta.
Är garantin helt förbrukad därför att högtalarfiltret är skadat? Om inte, visst borde skärmsläppet rimligen täckas av den? Och om det så gör, är det inte betydligt mer sannolikt att kameran och hörlursuttaget är defekt på grund av detta fel? Exempelvis fuktinträngning från denna öppning snarare än den som är på motsatt sida de felande delarena. Och nog borde då alla fel åtgärdas och inte bara skärmsläppet?
Bortsett från garanti – skärmsläppet orsakas väl av ett uppenbart fabrikationsfel. Vad är då chanserna att reklamera i enlighet med Konsumentköpslagen?
Visa bifogad bild 17398
Click to expand...