Problem: Fysiskt tangentbord kopplat till telefon ger fel bokstäver och symboler - lösning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gandalfonzo, 31 maj 2023.

  1. Gandalfonzo

    Gandalfonzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Har ett svenskt Apple Magic Keyboard som jag kopplat till min Google Pixel 7 Pro som kör GrapheneOS. Inga problem att koppla tangentbordet, men det går inte att skriva ordentligt med det då telefonen inte förstår när man använder Å, Ä och Ö samt vissa andra tangenter. Det går inte heller att skriva på engelska då den mappat vissa tangenter felaktigt. Har provat ändra till både engelska och svenska på gboard på telefon ifall det skulle göra någon skillnad och sett till att både svenska och engelska finns med som inmatning.

    Någon som vet ifall detta går att lösa? Är det problem bara för att det råkar vara Apples tangentbord eller hade jag fått samma problem om jag koppla annat trådlöst tangentbord gjort för PC? (har tyvärr inget annat tangentbord att koppla)

    Har gått in i inställningarna, men det finns inget att ställa in där när det kommer till fysiska tangentbord. Finns det någon app man kan ladda ner som mappar om vad respektive tangent gör?

    Mycket tacksam för svar!

    Edit: Hittade lösningen! Av ren slump så kom jag åt skärmen när jag var inne i inställningarna. Råkade klicka på namnet på tangentbordet, och då kom det upp fler inställningar där man nere i högra hörnan kan välja språk. Så fort man ställt in svenska funkade allting perfekt! Har telefon inställd på engelska, men så här gör man:

    Inställningar > System > Languages & input > Physical keyboard > "Namnet på det tangentbord du använder" > Set up keyboard layouts > Svenska (eller vad man nu vill ha)
     
    Last edited: 31 maj 2023
    Buzz gillar detta.
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Köpte ett tangentbordsfodral till dotterns iPad Air. Det funkade inte heller att skriva å, ä, ö först. Sen avinstallerade vi Gboard och använde Apples default. Då funkade det externa tangentbordet korrekt också. Kanske kan vara något liknande här även om det kanske är svårt att avinstallera Gboard från Pixel?
     
    Gandalfonzo gillar detta.
  3. Gandalfonzo

    Gandalfonzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för svar! Ja jag uppmärksammade samma sak, på iPhone funkar det klockrent att skriva med Magic Keyboard. Har aldrig kört Gboard på Apple-enheter, så på iPhone var det bara ansluta så funkade allt korrekt.
     
  4. Gandalfonzo

    Gandalfonzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Hittade lösningen! Av ren slump så kom jag åt skärmen när jag var inne i inställningarna. Råkade klicka på namnet på tangentbordet, och då kom det upp fler inställningar där man nere i högra hörnan kan välja språk. Så fort man ställt in svenska funkade allting perfekt! Har telefon inställd på engelska, men så här gör man:

    Inställningar > System > Languages & input > Physical keyboard > "Namnet på det tangentbord du använder" > Set up keyboard layouts > Svenska (eller vad man nu vill ha)
     
    rickards, Buzz, Heleg och 2 andra gillar detta.