G3, Z2, Moto X 2014, eller....?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av gosa, 27 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har sett att @Ascii@Ascii har en tråd på g där han efterlyser telefon som delvis motsvarar vad jag vill ha (men bara delvis - jag vill kunna köpa min i Spanien, inte i Sverige :P) men för att inte kapa hans funderingar så lägger jag mina frågor i en egen tråd...

    Efter två och ett halvt år med min Galaxy S3 börjar jag känna att det är dags att se mig om efter en ny telefon. Spanar ständigt efter intressanta val men känner att jag livet som småbarnsfar gör att det inte är helt lätt att hålla sig ajour med vad jag egentligen söker.

    Kravspecifikation för stunden är:

    1. En bra kamera. Även om jag ofta bär med mig min "riktiga" kamera - en EOS M så blir är den gamla sanningen om att de bästa bilderna tar man med den kamera man faktiskt har med sig än tydligare när man dels har en 3-åring som ställer till med nya hyss varje dag och dels har en liten grabb på snart en månad som växer så det knakar och nu i början genomgår en ständig förändring. Vill nog gärna se att kameran kommer kunna skjuta DNG/RAW också.

    2. Lättrootad, och gärna utan att man behöver ta till "grepp" som gör att jag tappar funktionalitet.

    3. Utvecklarvänlig. Det behöver inte nödvändigtvis finnas en uppsjö alternativa ROM-ar till telefonen, men jag vill gärna kunna känna att jag köper en telefon som folk kommer mecka med ett par år framöver. Lollipop är ju "the latest sh**", men man vill ju gärna kunna ha möjlighet att flasha både M, N och kanske till och med P till den.

    4. Tänker aldrig ge mig på at köpa en telefon som behöver skickas över halva jordklotet för service. Telefonen ska gå att köpa lokalt eller via Amazon.

    5. Betalade 600€ för min S3 men så mycket pengar kommer jag nog aldrig punga ut med igen. (min HTC Desire blev min sista telefon jag köpte subventionerad då de stora operatörerna här i Spanien är alldeles för dyra & dryga att bli av med)

    6. Inget med Mediatek eller Exynos.

    De telefoner jag sett på hittills - med kommentarer/frågor:

    1. Xperia Z2 - Verkar på papperet ha bra prestanda, och jag har bara sett bra omdömen vad gäller kameran. Det jag oroar mig för är det jag läst om att man tappar kvalitet (Förlorade DRM-nycklar?) om man vill låsa upp bootloader. Men om jag bara vill roota då? Kan jag lugnt köra på med bibehållen kvalle på bilderna? Finns det indikationer på att Z2 kommer kunna skjuta DNG? att den har RAM som borde räcka ett tag gör ju inte heller läget sämre. Priset sedan går inte av för hackor. strax över 350€ får jag punga ut för den via Amazon.

    2. Xperia Z3 - Se på alla punkter för Z2 förutom priset. Här blir min viktigaste kommentaren: "Är det så stor skillnad mot Z2 att det motiverar en skillnad i pris på 200€? Något snabbare processor, samma mängd RAM, samma (?) kamera?

    3. LG G3 - har tidigare varit lite skeptisk till LG men börjar nu undra om inte denna är ett alternativ. Här ligger mina funderingar mest mot kameran. Håller den måttet? Priset ligger för mig på ungefär detsamma som för Xperia Z2 med med 1GB mindre RAM. Hur är rootbarhet/utvecklarstöd? Framtida DNG?

    4. Moto X (2a gen) - kan vara intressant och har på sistone börjat segla upp som en kandidat i takt med att priset sjunkit en bit. Detta är väl är den telefon som verkar erbjuda den "renaste" Android-upplevelsen, mem håller kameran? Kan jag räkna med utvecklarstöd en tag? Framtida DNG?

    5. HTC M8 - Lite i överkant i pris och jag känner mig inte helt övertygad om att deras idéer om hur en kamera ska funka övertalar mig. Ultrapixlar? Ehhh?

    6. Nexus 6 - går bort diekt för att den är så in i h-vete dyr. Visst - det är en telefon som håller sig i framkant på alla sätt och vis, men det gjorde väl Nexus 5 rätt bra när den kom också utan att kosta så mycket?

    7. One Plus One - går också bort då jag läst för många inlägg om hur drygt det är att få service på den om man får problem.
    Just i denna stund känns det som att det står mellan Z2 och G3 och möjligen också Moto X, men jag känner inte att jag har alla bitar på plats, och ber därför dig som orkat läsa igenom hela den här posten om råd och synpunkter. All input är välkommen.

    Tack på förhand,
    gosa

    Edit - såg precis att LG G3 finns in en version med 3GB RAM och 32GB internt minne för bara ca 50€ mer... spännande!
     
    Last edited: 27 jan 2015
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Spela roll om du kan lämna in den lokalt när Sony loskar kunderna i ansiktet och inte reparerar många trasiga glasbaksidor eller "vattentäta" telefoner som tar in vatten utan skyller på att kunderna har haft sönder mobilerna. Det är ett problem med många Xperia-mobiler sedan Z1C men det erkänner man inte.

    LG G3 har ganska kass skärm och kan bli för varm och dra ner ljusstyrkan. En del säger att det är fixat i nyaste versionen eller att de aldrig har problem men jag är inte övertygad att det är så.

    EDIT: Glömde att Z2 har stora problem med dåligt samtalsljud också.
     
    Last edited: 29 jan 2015
  3. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har beställt en LG G3 32GB som kostar i dagensläge 2995 kr hos Tele2, det ingår en wireless docka och wireless charger. Ville egentligen ha en Z3 men den känns lite obehagligt i handen och glaset är inte min del heller.
     
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Okej, så då vet vi vilka telefoner du inte gillar... fanns det någon faktisk rekommendation i dina tankegångar, eller är resten också skit?
     
  5. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på just 3/32GB versionen av G3. 128GB minneskort känns väl inte helt prisvärt än, men 32+64GB är ju inte fy skam.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.