Fråga: Gå från Android till IOS

Discussion in 'iPhone Allmänt' started by drakelol, Sep 29, 2024.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jodå. Du får nog läsa ikapp lite tidigare i tråden.
    Det handlar om en större fråga än bara det

2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tänkte väl, praise notiscenter! Utan den hade det varit minst sagt rörigt då notiserna ju försvinner från låsskärmen efter att man låst upp mobilen. Notisbrickorna funkade också ganska sporadiskt senast jag hade en iPhone, vissa appar visade inga brickor trots att det var valt inne under inställningar.

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Som sagt, den bedömningen kommer också bli olika från person till person. Allt grundar sig i våra egna behov och preferenser.

Jag fick ett halvt psykbryt när jag försökte återställa en backup på min Pixel 9 Pro XL som jag testade som snabbast. Trots att jag hade en backup gjord på en Pixel 8 Pro några månader tidigare på samma Androidversion så fungerade nästan ingenting. Fick nollställa och börja om igen från scratch och ladda hem appar. Väl med apparna nerladdade var det bökigt och tidskrävande att få igång allt.

För någon som är van Android och föredrar att göra egna backups och konfigurera allt själv så är det nog inget stort problem. Men är man van iCloud och iPhone där 95% fungerar helt smärtfritt vid installation av ny telefon så blir det helt klart frustrerande. Ingen bra out of the box-upplevelse.

Sen ska vi inte tala om upplevelsen när man tittar på hela det tekniska ekosystemet (dator, klocka, platta, mediacenter, spårbara taggar osv). Det är ju Apples prioritet - att erbjuda en sömlös upplevelse på allt vi använder i våra teknikliv. Det fungerar helt enkelt oslagbart mycket bättre än alla alternativ. Det som kommer närmast är nog Samsung men de saknar helt Apples attention to detail.

Det är nog just det som gör att jag inte lockas av något annat än Apple. Attention to detail. Hur allt fungerar tillsammans och faktiskt gör min vardag enklare.

Dock har jag full förståelse för att om man inte gillar "the Apple way" och vill styra allt själv så är Apple inte alls enkelt. Tvärtom, då är det bökigt och ger en sämre upplevelse än t.ex. Android/Windows.

Det här är ju något som har varit ungefär likadant sedan slutet av 90-talet när vi debatterade Windows vs Mac. Jag hatar att generalisera och det finns alltid undantag men jag tror att i stora delar är det samma användargrupp som idag föredrar Android som på den tiden argumenterade för Windows som operativsystem på datorer. Alla nackdelar med ett fragmenterat ekosystem (PC/Android) jämfört med ett mer slutet system där samma tillverkare producerar både hård- och mjukvara (Mac/iPhone) är ju olika relevanta för olika användargrupper. Den klassiska "systemadministratören" eller "datornörden" kommer ju bli uttråkad på nolltid av Apple. Det finns inget stort utbud på hårdvara och mjukvaran har begränsade konfigurationsmöjligheter. De som inte är så roade av "adminsysslor" och som hellre vill använda sina enheter för kreativa sysslor har alltid dragits åt Apple och bryr sig inte om att möjligheterna är begränsade. Observera att denna generalisering inte stämmer till 100% men det är ändå något som jag ser hela tiden och tror är fullt relevant även idag även om Google desperat försöker närma sig Apple då de insett att det är i den kundgruppen de stora pengarna finns.

Apple har också börjat släppa lite på principen att produkterna i princip inte ska kunna anpassas alls. På det sättet kan de locka över användare i gråzonen som bara vill ha lite mer möjligheter till anpassning men som tvingats till Android/Windows eftersom Apple-produkterna varit hopplöst nerlåsta.

Men är man i någon av ytterligheterna, dvs nörd som vill ha så mycket kontroll som det bara går eller den som inte bryr sig ett smack utan anpassar sig till hur det funkar out of the box så är det väl ganska tydligt vilket alternativ man ska välja.

Kristy, Becs9310, psp123 and 2 others like this.
  4. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag har insett att jag inte kommer vara nöjd med enbart Android eller enbart iPhone. Apple gör väldigt mycket rätt med sina fantastiska tillbehör och poleringen och privacyn iOS erbjuder går inte att bortse från.
    Samtidigt är Android väldigt roligt och allting går alltid att lösa på ett eller annat sätt. Jag älskar att ha kontroll, även om jag knappt ändrar någonting på min Pixel så har jag möjligheten.

Önskar ibland att jag kunde se den ena plattformen som överlägsen den andra och hålla mig till den. Det hade varit väldigt smidigt.

@drakelol@drakelol Du har ju möjlighet att lämna tillbaka telefonen inom två veckor om du inte gillar den så det kan vara värt att testa.
    Om man accepterar Apples regler och begränsningar kommer man få en väldigt trygg och behaglig upplevelse.

Kristy likes this.
  5. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har du testat? Jag såg det som en total omöjlighet tidigare och gick alltid runt med två telefoner. Sen testade jag att köra solo och det var en riktig ögonöppnare. Faktum är att den plattformen man väljer att köra solo på blir bättre när man lär sig att använda den fullt ut. Så skönt att slippa välja vilken telefon man ska använda.

Eftersom du skriver att du skulle tycka att det var väldigt smidigt så tycker jag att du ska testa. Hade du skrivit att det roligaste du visste var att växla mellan olika plattformar och testa annat så hade jag inte föreslagit det.

6. psp123

MINA ENHETER

Jag har provat i perioder (3 månader+) att enbart hålla mig till en men känner alltid att jag missar något efter ett tag. Dessutom slutar jag uppskatta de bra egenskaperna om jag inte har något att jämföra med.
    När jag sist hade enbart iPhone tyckte jag den kändes trist tills jag skaffade en Pixel och påmindes om hur otroligt bra FaceID är, hur bra allting flyter och att appar generellt är mycket snyggare på iOS.

Jag bär aldrig med mig två samtidigt. Till vardags har jag oftast min Pixel och Apple Watch med e-sim och när jag är hemma använder jag min iPhone. Tycker det funkar rätt bra men jag är nog nördigare än de flesta :)

Ramboline likes this.
  7. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag tycker att det låter som att du har hittat en bra balans ändå. Och i grund och botten håller jag med dig - det finns inget system som är bäst på allt och för den tekniknördige så kompletterar iOS och Android varandra bra. Men för min egen del är nyfikenheten inte längre stark nog att motivera besväret och kostnaderna.

Om jag hade kunnat nöja mig med Androiden till vardags och en Apple Watch med eSIM som du gör hade det nog funkat. Men jag gillar iPhonen för mycket. Apparna (som du själv skriver är de ju en liga över motsvarande på Android överlag), notiserna, ekosystemet (internetdelning till macbook, HomeKit för lås/larm) och framförallt kameran gör att iPhonen måste vara med. Så i mitt fall skulle Androidtelefonen bli oanvänd om jag inte alltid hade den med mig.

Jag tror att för min egen del tappade jag intresset när iPhone fick ett bra teleobjektiv. Innan dess så behövde jag en Android för mitt fotograferande.

8. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är svårt att byta om man kört samma länge. På jobbet har vi iPhones och dom som har Android telefoner avskyr sina iPhones.

För mig personligen, dom appar jag använder flyter bättre och är bättre designade än på Android. Men Android har bättre notifikationer och är mer ”logiskt” för nån som växt upp med Windows datorer.. Apples ekosystem är fantastiskt men dyrt och när man väl köpt in sig blir det ännu svårare att lämna

Jag har dock svårt lägga samma peng för en Android. Främst för att andrahandsvärdet dalar fort och generellt finns det ett större sug efter iPhones på andrahandsmarknaden

Android köper jag oftast prisvärda telefoner typ S23 med Benify priser eller Pixel 8 på rabatt

9. psp123

MINA ENHETER

Jag är väldigt förtjust i Pixel UI och Pixeln känns snabbare än iPhonen fast att den inte är det. Uppskattar också tangentbordet, bakåtpilen och att appar får arbeta i bakgrunden. Det är sådant som gör skillnad för mig tillvardags.
    Om Apple fortsätter öppna upp och tillåter tredjeparts-tangentbord fullt ut, möjlighet att byta ut fler standardappar samt mer customization så kan jag tänka mig att köra enbart iPhone.
    Hade jag jag tvingats välja en enda idag hade det blivit iPhone.

10. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Apple skulle behöva ge möjligheten att snabba upp animationer. Det är nog det som gör att Pixeln känns snabbare (antar att du har justerat animation scale).

Jag är så himla nöjd med tangentbordet nu när det går att köra engelska+svenska med swipe och autocorrect och svensk QWERTY-layout. Men under de perioder jag kört mycket Android så tycker jag att iOS-tangentbordet beter sig konstigt och autokorrigerar fel. Det problemet försvinner nästan helt när jag kör enbart iPhone så det är nog en fråga om att lära sig att använda det.

Får appar arbeta i bakgrunden på Android nuförtiden? Jag trodde att de hade låst ner på liknande sätt som Apple för att förbättra batteritiden.

11. psp123

MINA ENHETER

Jag kör animation scale 1x men upplever ändå animationerna som snabbare. Det är någonting med hur responsiv Pixeln känns också. Behöver knappt vidröra skärmen för att det ska hända saker. Upplever iPhonen som mer "trög" och det gäller att trycka bestämt och exakt.

Det är säkert en vanesak med tangentbordet men det blir ständigt fel när jag sveper på iPhonen.

Google har börjat begränsa bakgrundsaktivitet men jag upplever inte samma problem när det gäller att ladda ner musik, ladda upp bilder osv. i bakgrunden.

Kristy and Tiopental like this.
  12. Droid_309

Droid_309 Guest

Från att ha använt android sedan dag 1 och förmodligen betat av runt minst 80 talet om ej fler mobiler inom android så valde jag att testa apple som jag alltid avskytt men typ aldrig provat direkt heller.
    Dette skedde då iPhone 12 pro max kom. Avskydde det första dagarna då allt kändes så sjukt komplicerat.
    Dock nu betat av säkert 15 till iPhones sedan dess så älskar jag iPhone.
    Tycker tvärtom nu då jag testat android som s24u samt fold5 fold6 mm så blir jag less varje ggr. så sjukt jobbigt att ställa in allt då man hoppat mellan 2 olika OPn.
    Jag älskar bara enkelheten i apple. faceid är magiskt bra, älskar iMessage med samt FaceTime. Samt givetvis hur allt funkar oftast klockrent på min AWU 2, MacBook , AirPods pro osv.
    SÅ det är mestadels varför jag älskar apple. gillar deras kameror bäst av alla men finns givetvis saker som stör en men absolut inte så pass att jag vill byta, som tex speglar min mobil mot klockan men när jag sätter mobilen på ljudlös så måste jag fortfarande manuellt sätta klockan på ljudlös.
    Små saker men ändå. Dock så tycker jag att apple notiser är kanon, bättre än android men vi gillar alla olika.
    Men prova ett par veckor och se vad du gillar det. köp luren på Netonnet så är det inga problem att lämna den åter inom 30 dagar eller 90 som medlem. sätt på skärmskydd och ett skal så håller den nyskick.
    Android har flera bra saker men för min användning så är det ej tillräckligt för att släppa apple.
    Så använd vad du vill och ge äpplet en chans.

13. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    För mig var upplevelsen av Pixel 9 Pro XL raka motsatsen. Den kändes seg och många appar hade ingen trevlig scrollupplevelse. Tror vi alla upplever sånt här olika.

Det mest uppenbara var dock hur dåligt den hanterade tunga appar som t.ex. Lightroom. Minst dubbelt, ibland tredubbelt så lång bearbetningstid för olika operationer som min dåvarande 15 Pro Max och 16 Pro Max är ännu snabbare. Samt värmeutveckling och enorm batteridrain vid långa fotosessioner.

14. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Får du samtal och sms via Appel watchen när du låter din iPhone ligger hemma? Jag får inget sms eller samtal. Va är felet. Har du några förslag? Har oxå e-sim

15. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag får samtal och notiser (från alla appar) även utan telefonen.

16. Ramboline

MINA ENHETER

Har du gjort någon annan inställning?

17. Tiopental

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Nej, det ska vara automatiskt. Är du säker på att eSIM fungerar korrekt? Kolla att du faktiskt har kontakt med mobilnätet.

Kristy likes this.
  18. Ramboline

MINA ENHETER

Skall kolla om det gör det, tack

19. Droid_309

Droid_309 Guest

Inställningar, om sedan scrolla ner se så du har en operatör där. På klockan alltså

20. Ramboline

MINA ENHETER

Funkar nu,bara jag fick klicka på mobilnätet