Gå från liten till stor telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bickle, 12 jul 2021.

  1. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har idag en Sony Xperia XZ2 Compact, innan det hade jag en Sony Xperia Z5 compact och innan det en Sony Xperia Z.

    Förutom tillverkaren har de även ett litet format gemensamt (även om Xperia Z räknades som stor med den tidens mått).

    Nu är det dags att byta telefon och jag har storleksångest. Allt är ju så stort nu och jag är inte säker på att jag kommer gilla det. Vid användande kommer jag nog vänja mig vid storleken det som oroar mig mest är när den inte används och ska trängas ner i trånga jeansfickor samtidigt som man ska kunna sitta i bilen, bussen, på restaurang osv utan att behöva plocka fram telefonen hela tiden.

    Eftersom jag aldrig haft en stor telefon vet jag inte om och isåfall hur stort problemet är. Hur upplever ni som gått från kompakta telefoner till dagens storlek?

    De tre jag väljer mellan just nu är Xperia 1 iii, Xperia 5 iii och Asus Zenfone 8. Hade de varit lika stora så hade jag rankat intresset i den ordningen då jag generellt gillar Sony och specifikt gillar vissa funktioner som de har jämfört med Asusen (fingeravtrycksläsaren i powerknappen, dedikerad kameraknapp mm). Men ska jag gå efter storleken är rankingen den omvända.

    Allt som kan hjälpa mig i min beslutsvånda uppskattas.
     
  2. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Pixel kanske är nåt för dig. De är rätt kompakta i dagens mått.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag skaffade en iPhone 12 mini, så nöjd :teeth:
     
    alexelrey gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag känner igen det där. Jag kunde inte förstå varför telefonerna bara blev större och större, obekvämt...!
    För några år sedan köpte jag en Motorola G6 Play, mycket större än någon annan jag ägt.
    Jag har för vana att göra om min primärtelefon till extratelefon när jag skaffar en ny. Extraluren används till styrning och konfigurering av Google Home, casting till smarta högtalare, testing av appar etc.etc.
    Efter en stund tycker man dock att den nya stora luren är trevligare och bättre att hålla på med, så "extraverksomheten" blir gradvis flytt över.
    Precis samma sak när jag gick över till en Moto G30, (märkbart sörre än G6:an).
    Btw. Jag har aldrig telefonen i byxfickan.
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    iPhone se är inte stor
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, en Pixel 4a kanske passar dig?
     
    Kristy gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De flesta har i slutändan vant sig och lärt sig uppskatta stora telefoner. Har väldigt många vänner och släktingar som jag hjälpt köpa telefoner. Ofta kunde de inte tänka sig en större telefon tidigare men med tiden har de flestas preferenser skiftat och de föredrar nu telefoner som är normalstora med dagens mått mätt.
     
    bickle gillar detta.
  8. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Storleksmässigt hade en Pixel 4a säkert varit bra. Men då jag brukar ha mina telefoner i typ tre år känns det dumt att köpa nåt som redan är ett år gammalt och som inte var toppspecat ens då. Jag har ett par appar som jag använder mycket (bland annat Storytel) som "ofta" behöver kallstarta om jag gjort nåt annat emellan vilket jag tänker har med minnesbrist att göra och då gör jag gärna ett större hopp än från 4 till 6GB.

    Det var där Zenfone 8 dök upp som gubben i lådan med mycket kraft i ett litet format. Jag skulle säkert bli nöjd med den men Sony-telefonerna lockar mer förutom just storleken som jag är orolig över. @geobjork@geobjork om du aldrig har telefonen i byxfickan hur "transporterar" du den då?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har hellre bättre batteritid. Zenfone 8 hade inte tillräckligt bra för mig. Men det är samtidigt också individuellt så den kanske har tillräckligt för dig
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Om vinteren, har ett par vinterjackor med passande fickor med dragkedja. Om sommaren, har några olika mobilväskor, typ midjeväska och en som går över bröstet, använder det som passar bäst för tillfället.
    Har också en omgjord flugfiskarväst ifall jag skall ha med många olika grejor. Lite bulky dock.
     
    Kristy och bickle gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag har nästan alltid mobilen i byxfickan (utom då jag använder den, laddar den eller då jag chillar) och den är rätt stor, (6,7" plus fodral) det funkar bra för det mesta, lite bökigt när jag ska böja mig ner men då tar jag ut den ur fickan.
     
    bickle gillar detta.
  12. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag läste om det i Asus-tråden och det var anledningen att jag inte slog till på den direkt. Men sen har jag läst flera recensioner där batteritiden listat som ett plus så tänkte att det kanske hade lösts av en uppdatering. Nu får jag ladda telefonen jag har över natten och sen minst en gång till under dagen för att klara hela dagen även vid måttlig användning. Det är den största anledningen till att jag ska byta nu. Så om Asusen fortfarande har de problemen så ska jag nog plocka bort den från listan.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det var redan listat när jag köpte telefonen, dvs de första recensionerna. Men testa. När du köper den i Sverige på nätet så har du 2 veckors ångerrätt. Jag köpte min på Inet och skickade tillbaka den efter ca 5 dagar om jag minns rätt
     
    bickle, bernard och flipp gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    När Apple kom med sina +modeller garva jag åt en bekant som hade en. Tyckte den var stor som en surfplatta o kunde inte fatta hur man kunde använda den/hantera den/förvara den. Har nu endast haft +modeller sen iPhone 8 och upplever den inte alls som stor eller bökig att ha med sig. Har den alltid i byxfickan och det är inga stora fickor på dom byxorna jag har. Visst känner man telefonen i fickan vid vissa tillfällen men inget jag har problem med.

    Har vid några tillfällen testat en mindre telefon (typ iPhone 8) men lagt tillbaka den i lådan för den för liten :). Jag värdesätter en stor skärm väldigt mycket nu för tiden och man vänjer sig vid formatet.
     
    bickle gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig är att det mer att jag vill kunna ha telefonen i fickan när jag sitter ned vilket inte går med telefoner som r större än runt 160mm på längden
     
    (SiC) gillar detta.
  16. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Nu är jag lite klokare och tror att jag kommit på en plan. Jag kör nog på @jnsson@jnsson tips om ångerrätten men gör det på en Xperia 1 iii och utnyttjar ångertiden till att avgöra om storleken funkar för mig.

    Var för övrigt nere vid stranden och fiskade krabbor med barnen förut och tog hand om sonens 6.5"-telefon för att han inte skulle tappa den. Sen glömde jag det och upptäckte den i fickan 3h senare efter att både ha suttit och ätit och åkt bil. Väldigt stretchiga shorts iofs och kanske djupare fickor än på ett par jeans men ändå. Gjorde en storleksjämförelse med xperian som är något högre vilket kan påverka sittbarheten men samtidigt är den smalare och tunnare så kanske lättare att lägga lite på snedden i fickan.
     
    Kristy gillar detta.
  17. safadino

    safadino Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Anledningen är porr.