Galaxo - samlade erfarenheter av 1.6.3.x

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av mixxno, 25 maj 2010.

  1. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Tänkte det kunde vara lämpligt att samla ihop skillnader och fördelar med Drakaz alla moddar. Själv skulle jag vilja ha den som fungerar bäst, även om den inte har alla super-finesser som inte används.

    Jag har kört 1.6.3.2 i två dar nu. Det är diverse små varningar som dyker upp. Batteritiden är sämre, i alla fall med 614 Mhz.

    Vad har ni andra för erfarenheter?
     
  2. willd

    willd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har kört 1.6.3.1 i en vecka nu och jag är faktiskt sjukt nöjd. Dock har jag en no-sleep bugg som jag inte kunnat fixa än..

    Men 1.6.3.x har gjort telefonen så sjukt mycket bättre, så det kan jag ta :)
     
  3. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag hade 1.6.3.1 ett ett dygn innan 2:an kom. Den fick jag inga varningar på. Kanske skulle byta tillbaka. Det står något om "processen svarar inte", något om sms eller mms. Vilken processorhastighet kör du?

    EDIT 1: jag också sjukt nöjd, trots allt. no - sleep skulle väl vara fixat i 2:an eller? Nån som kan berätta om vad som har upplevts bättre med 2:an.

    EDIT 2: (med 2:an menar jag 1.6.3.2)
     
    Last edited: 25 maj 2010
  4. Simon G

    Simon G Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har kört Galaxo 1.6.3.2 sen den kom ut, och jag är helnöjd. Jag gick från en omoddad JC6 som var allmänt seg. Jag passade också på att byta Baseband till IH8 för att se om jag märker någon skillnad i 3G mot JC6, men där märker jag ingen skillnad. Oförändrat bra med andra ord, för mig iaf! :)

    Vad gäller Galaxon märker jag en avsevärd snabbhet jämfört med JC6 :cool:, fler fördelar verkar vara bättre batteritid (framförallt är motsvarar batteriikonen procenten, vilket inte JC6an gjorde) och mindre hängningar.
    De problem jag har stött på är att vissa appar som kräver root hänger sig, har läst lite att nya Superuser Whitelist buggar lite... Men detta är inget som har stört mig särskilt ännu...

    En annan sak som jag inte har hört om innan är att han verkar ha lagt in tämligen långa ljudsignaler som diverse notifikationer, vilket medför att telefonen spelar konstant om man ex får ett mail... Vill han retas tro?? :-*

    För övrigt undrar jag vad Drakaz menar med de olika applikationerna som ska vara implementerade? Ser inga apps som jag inte känner igen... :ehm:

    EDIT: På Mixxnos uppmaning (nedan) ;): Jag kör med O/C 710Mhz....
     
    Last edited: 25 maj 2010
  5. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Skriv gärna vilken klockningsfrekvens ni använder.

    Själv är jag nere på original (528 Mhz) nu för att se om batteritiden blir bättre.

    EDIT: Den flyter på bra! Riktigt bra faktiskt. Web-sidor har aldrig laddat så här snabbt förut. Tycker inte man märker jättestor skillnad mot 614 Mhz mer än att allt tar något lite längre tid. Inga felmeddelanden ännu heller :-)
     
    Last edited: 25 maj 2010
  6. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag var tvungen att börja om igen. Blev lite trött på att få en del varningar. Installerade om 1.6.3.2 igår. Nu verkar det vara löst. Tror det berodde på att jag gjorde nåt klantigt när jag ändrade klockningsfrekvensen.

    Nu ska jag låta den vara utan pill ett tag :-). Hoppas på bra flyt nu!
     
  7. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    OK, jag har kört Galaxo 1.6.3.2 nästan en vecka. Erfarenheter:

    Snabbt, flyter bra. Nån enstaka slowdown ibland på samma ställen som tidigare, men hastigheten har förbättrats med en faktor 10.
    Där jag förr fick vänta 20-30 sek på att widgets skulle dyka upp på homescreen, nu är det max 2-3 sekunder.

    Telefon samtal helt OK, ljudet som innan.
    Fick ett inkommande samtal som bröts innan jag hann svara, vet ej varför, kanske polaren la på i förtid? Men annars alla andra samtal OK.

    Batteritiden är tillbaks på samma nivå som när jag först fick min Galaxy, får ibland underhållsladda den på sen eftermiddagen, den klarar sig inte en hel dag. Noteras att jag använder min Galaxy mycket just nu (nyförälskad igen <3), och att jag kör utan JuiceDefender nu i början för att få känn på batteritiden i vanilla utförande. Tror säkert jag får bättre livslängd med APN avstängd...

    Två apps har betett sig konstigt:
    AppLock - den tvingar mig mata in PIN koden ibland för mina förvalda apps TROTS att jag valt Disable AppLock i dess settings!? Skumt, nån som haft samma problem i andra ROMs?

    LockBot - tog över min Home knapp, trots att jag disablat den i settings. Jag blev tvungen att döda processen för att den skulle lägga av. Problemet kommer o går, inte märkt av det på några dagar.
    Fortsätter problemet, så är det Appsen som får stryka för foten, för den här ROMen är lysande - jag har inte tweakat Galaxo ett dugg o får grymt bra prestanda "out of the box" - inget behov att överklocka för tillfället.

    KameraApp - första/andra bilden är ibland "blank", men resterande bilder blir OK. Känns också som blixt tajmingen är lite ur sync. Flashen överexponerar bilderna när motivet är för nära.


    Slutbetyg: Jag är skitnöjd! Som Galaxyn funkar idag, så kan jag nog tänka mig behålla den tills nästa år. Visst finns det en tröskel för hur länge man kan köra 1.6, men i nuläget har jag en kompetent smartphone med bra kamera, trots avsaknad av Eclair, FroYo, osv.

    Jag har donerat 100kr till drakaz <3:money: - jag tycker ni ska göra detsamma, för den här ROMen har gjort det som Samsung misslyckades med - att ge oss en bra Android experience på Galaxyn! :)
     
  8. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag ska också bidra med en hundring till Drakaz för att jag uppskattar hans arbete. I ovrigt så instämmer jag med asimov.

    Jag fick tyvärr avinstallera Screebl Lite som jag har använt länge. Den fungerar inte för mig med den här romen. Screebl Lite blev seg och dessutom gjorde den tillsammans med Handcent att jag fick popups angående diverse processer som inte svarade. Nu fungerar Handcent igen när jag inte kör SL. Handcent vill jag inte vara utan.

    Sedan igår har musikspelaren (jag har bara originalet) börjat starta av sig självt ibland. tex om jag ska ställa in larmet så hoppar den igång osv.
     
  9. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Har båda dessa problem jag med. Sjukt nöjd ändå men skulle såklart vilja få bukt med dem.

    Igår kom 1.6.3.3 med stöd för tethering btw!

    Edit: Verkar som man kan fixa musikbuggen genom att ta bort Music.apk och Music.odex från /system/app och använda en annan musikspelare.
     
    Last edited: 30 maj 2010
  10. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testade 1.6.3.3 med tethering och det fungerade inte för mig :S
     
  11. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11

    Händer det inte en massa skumt då då? Har du testat? Har inte hittat någon än som jag tycker är bättre än originalet. Vill inte ha en massa funktioner, bara en snygg och enkel. Vad kör du med?
     
  12. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Nä, inget skumt än så länge. Jag kör med Spotify som jag tycker funkar utmärkt även med lokala filer sedan senaste patchen.. Har tidigare kört med cube/³. MortPlayer ska tydligen vara rätt bra också.

    Tethering strulade för mig om jag körde med access control utan lösenord. Helt oskyddat funkade fint.
     
  13. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag äntligen fått in galaxo! :)
    Flyter på hur bra som helst med 614 klockningen. När jag körde 710 så fick jag en massa FC så jag hoppade ner ett steg.
    Det som jag ändå tycker vara det skönaste är ju att man kan ha homescreen liggandes vilket jag inte haft förut.

    Vad är alla inställningar i GalaxoConf förnågot, CPUsampling, Renice och Provisionned har jag ingen aning om vad de gör. de andra är kanske inte så kluriga...
     
  14. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Verkar ju onekligen rätt trevligt, men kanske ska man vänta först för att se vad Samsung har för erbjudande till besvikna i7500-ägare... tänk om de vill ha in telefonen som en del i erbjudandet mot Galaxy S?

    Well, hur mycket snabbare upplever ni telefonen i browser osv, scrollningen där känns ju otroligt seg på telefonen som den är nu.
     
  15. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Allt, precis allt är minst 10 ggr snabbare. Jag tvekade också innan jag gav mig på det, främst för att jag tyckte det verkade svårt. Men med ett suveränt forum som detta löser det sig. Jag är så nöjd nu så jag kanske inte ens behöver byta just nu!
     
  16. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Hmm, haha... du överdriver inte lite nu då? :)

    Låter ju iaf riktigt bra, men ni menar att man kan gå in på tex aftonbladet.se i browsern nu och skrolla runt utan några större problem? :teeth:
     
  17. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Det blir väl ingen Galaxy S förstås, men allt flyter som man förväntar sig. Jag är iaf mycket positivt överraskad av Drakaz arbeten. Läs gärna andras erfarenheter så ser du att många är nöjda :-).

    Kan inte uttala mig om browser-surfing, använder inte helskärmssidor om jag inte är tvungen. Kör hellre Supernytt osv, men skulle tro att det funkar.
     
  18. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Webbläsaren tycker jag fortfarande är sjukt seg. Bara att man måste vänta 30 sek efter att man startat den för att startsidan ska laddas är väldigt irriterande. Polarna med Desire och Liquid får upp google.com och kan börja surfa på någon sekund.
     
  19. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    xScope är iaf snabbare än originalbrowsern. Dock seg fortfarande (men inga problem att scrolla på aftonbladet när den laddat klart, men det tror jag aldrig jag haft).
     
  20. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag kör med originalbrowsern som flyter på som aldrig förr nu när jag kör o/c 614.

    @ Frojd
    Om man ska testa ett nytt "tema", är det bara att köra in från "Recovery Mode" från cd-kortet? Har du nån länk till några schyssta teman?

    Vad lustigt det är med batteritiden. Ibland kör jag helt slut på batteriet på åtta timmar och idag har jag varit igång 12 timmar nu med 48 % kvar ... och då har jag ändå gått upp på o/c 614. Jag rensade iofs ut en massa appar som jag hade laddat hem, men inte använder. Det är dåliga appar som är den största batteritjuven.