Galaxy Buds pro eksem i öronen

Diskussion i 'Hörlurar' startad av humble, 11 aug 2021.

  1. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Egentligen ingen fråga utan mer upplysning då jag själv sökt runt om detta problem.

    Jag har aldrig haft problem med in-ears och samsung. Men nu när jag bytte från buds plus till buds pro fick jag utslag i öronen. Vätskar sig och svårt att bli av med. Fick nån kräm av läkare och lät bli lurarna helt i somras.

    Började med de förra igen buds+ utan problem och nu när semestern är slut så tänkte jag prova buds pro igen. Tog en kvart av användning så kom det tillbaka igen.

    Tydligen har samsung använt annat material. Flera som har nickel allergi som drabbats. Själv så trodde inte jag att jag var allergiskt mot nickel.

    Så jag vet inte exakt vad som är skillnaden i dessa om det är nickel som inte fanns i tidigare.

    Det fanns ett tips om att byta muddarna och länk till något märke men det gjorde ingen skilland för mig.

    Kan tillägga att flera månader innan jag drabbades av detta sa min dotter samma sak, att hon drabbades av det.

    Buds pro funkade utan problem i ett halvår och var superbra tills detta drabbade mig. Funkar mycket bättre med ljudet när jag är ute och går jämfört med buds + där ingen hör mig.

    Som sagt gamla modeller funkar. Denna inte. Jag hoppas att de nya som släpps i dagarna har annat material. Samsung verkar vara medvetna om detta. Och nog hyfsat omfattande problem med många drabbade.
     
    Marjan, Kristy och bernard gillar detta.
  2. crapmind

    crapmind Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23plus
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 44mm
    Telefon 3:
    LG Tone Free ftp9w in-ears
    Platta:
    Acer Spin 513 (MT1380)
    Platta 2:
    Trådlös laddare Duo ep 527533
    Ja hade precis samma problem så ja fick sälja mina. Köpte Galaxy buds live istället å det funkar utan eksem i öronen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. västeråssnubben

    västeråssnubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    597
    Mottagna gillanden:
    192
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Har samma erfarenhet jag med tyvärr
     
    crapmind och Kristy gillar detta.
  4. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Samma här, fick det av airpods pro och nu får jag utslag av alla in ear tyvärr. Finns galet många trådar på internet om det här. Apple misstänkte att det hade en koppling mellan mjälleksem (man ser det om man har lite eksem i ögonbrynen samt näsvingen oftast) vilket kickar igång av något material i hörlurarna - silikon eller plast ¯\_(ツ)_/¯

    Jag sökte läkarvård - se till att såren läker dvs INGA in ear. När det är klart kan du köra försiktigt med en tops och kortisonsalva i ytterörat för att lindra och få bukt med utslagen.
     
    humble, Heleg, crapmind och 1 annan gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Tillverkar man skiten i Kina så kan man räkna med att det blir sådana problem, Kineserna bryr sig inte ett dugg om produktsäkerhet (ja, jag är väldigt negativ gentemot Kina och det beror inte på den så kallade kommunismen utan på att de stjäl alla patent de kan komma över utan att bry sig samt att de inte bryr sig ett skit om miljön och de produkter som de tillverkar).
     
    humble gillar detta.
  6. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    En update på det här problemet! Hittade en tråd på redit där de misstänkte att eksemen kommer från limm-rester som inte härdat klart och tipsade om att användare som behandlat hörlurarna under uv/starkt ljus/värme under en period för att sedan torka de noga med duk och mild lösning blivit av med problemet.

    Sagt och gjort tog jag ett par AirPods pro som jag vet att jag får sjuka problem av och la ut i solen under några timmar. Vände på dem ibland för att riktigt belysa alla delar.

    Efter det torkade jag av dem med klorhexadin. Döm av min förvåning när jag kunde använda dem i timmar utan problem!

    Slog mig då att jag alltid tagit alltid nya lurar direkt ur kartongen och börjat använda dem - vilket förklarar att vissa limmrester kan finnas I guess.


    Värt att testa!
     
    frpl, jogge, Puttesson och 2 andra gillar detta.
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

  8. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Kan tillägga att mina nya pixel buds pro har samma problem.

    Ska prova tipset som står här.
    Får använda Galaxy buds+ ett tag tills det är fixat. Dem har jag aldrig haft problem med