Galaxy Nexus eller Galaxy S2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ionizer, 25 okt 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ionizer

ionizer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är det dags för mig att byta ut min Optimus 2x som faktiskt fungerat riktigt bra men jag har tröttnat på att aldrig få Gingerbread, har ju bara gått runt 8 månader nu...

Och nu över till den verkliga frågan:
    Jag skall nu skaffa ny telefon och det står i dagsläget mellan Galaxy Nexus eller en Galaxy S2 ett sista alternativ kan vara HTC sensation XE.
    Vad skulle ni satsa på, Nexusen känns ju nice med upplösning och ICS men den är ju sådär i specs i övrigt.

FIRE AWAY! :)

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag skulle satsa på Nexus utan tvekan. Möjligheten att få ICS och alltid var först med uppdateringarna är ett riktigt bra argument. Sedan den stora högupplösta skärmen. Övriga tekniska spec. räcker mer än väl. Ser inte problemet där.

3. Zcorc

Zcorc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller också på att välja ny mobil och det står väl mellan gn och g2 här med:)

Så vitt jag förstår är gn:s gpu äldre än g2 men är väldigt mycket högre klockad som gör att den enligt rykten ska prestera bättre, dessutom verkar gn:s kamera väldigt imponerande trots sina 5 mpix. skärmen och direkt access till ICS är ju grädden på moset.

Personligen lutar det mot gn, men har och börjat snegla på motorolas nya "razr". Får se om någon annan kan övertyga mig om vad jag ska köpa:)

4. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

personligen väljer jag Nexusen. Har kört med custom vanilla rom på min desire i snart 1½ år och tycker det är grymt skönt utan tillverkargränssnitt som tex TouchWiz eller Sense.
    Man kan ju alltid roota och slänga in en custom rom på SGS2:an som har grym hårdvara, men själv tycker jag det ska bli skönt att inte behöva göra det.
    Sen kommer jag nog roota den ändå, för det finns vissa grejjer jag inte kommer klara mig utan, som tex Tasker.

5. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Nexusen om du gillar vanilla Android. Körde en stock launcher med gingerbread förut men den buggade ganska mycket och man fick inte hela vanilla gingerbread känslan. Så jag ser fram emot att få ett rent OS utan sense och liknade. Om du gillar sense och touchwiz skulle jag nog ta nån annan av telefonerna.

6. ionizer

ionizer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är ju lite allergisk mot sense som jag har på jobbtelefonen måste jag säga.
    Nördfaktorn är ju hög på GN och det är ju positivt helt klart.
    GPU spelar ingen roll för min del, skall jag spela nåt så kör jag PS3 Wii eller PC.
    Det viktigaste är att gränssnittet flyter bra och att batteritid är ok.
    Kameran verkar ju rätt bra måste jag säga.

Ser dessutom fram emot att få uppdateringar snabbt. Var på väg att skaffa en Nexus S innan jag köpte LG:n men LG:n lanserades så tätt inpå och verkade så mycket bättre, vilket den säkert varit med gingerbread.

Tack för alla synpunkter.

7. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Jag hade lätt valt Nexusen ;)

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Jag tar och flyttar tråden till Köpråd istället.

9. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

För mig är det upplösningen som avgör, läser mkt forum, g+, mejl, surf, pdf, tittar mycket på bilder, har en spica nu så flytet i nexus kommer jag nog uppleva som en dröm. För min del är det väntan som är värst.

Edit: köpte en nexus s istället... så länge, orkade inte vänta den är ju en dröm mot spican.

Last edited: 4 dec 2011
  10. csidroid

csidroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag tycker galaxy s2. ska skälv köpa en galaxy s2 istället för en galaxy nexus. ics kommer med cm9 och officiellt. jag gillar inte ics "inbyggda" touch knappar.

11. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

För mig, SGS2 hands down.

Bättre prestanda(enyxos)
    Bättre kamera
    Bättre batteritid(samt man kan köpa ännu bättre 2000mah som originaltillbehör utan att telefonen blir så mkt större)
    Mindre format
    Stort utbud av ROMs och aktiv community(iofs så är det ju inga problem med nexusen heller)
    Externt minne
    Billigare

Enda fördelen jag ser med Nexusen är bättre och större skärm och att den får uppdateringarna snabbt(men det går rätt fort till SGS2an med). Batteritiden och bristen på minne(16gb räcker inte för mig) är dealbreakers för mig.

Men behoven är ju som sagt olika.

12. Dercie

Dercie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag står faktiskt i valet mellan de här båda och är riktigt osäker. Vad kommer skillnaden på Android 4.0 och 2.3 vara? Jag förstår ingenting.

13. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    S2 kommer ju att få 4.0 också...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

14. Dercie

Dercie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Aha! Så varför skulle man då vilja ha Google Nexus? Lite snabbare och lite bättre upplösning, men inte så mycket bättre annars? ^^ Hur kan det skilja 1.4k mellan mobilerna? :o

15. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

För Nexus har ren android, inte Samsungs fula, färgglada lullull.

Räkna inte med ICS på S2 på ett tag för Samsung ska ju in och pilla och räkna inte med några uppdateringar efter ICS. Då har Samsung släppt en ny värsting som dom vill sälja. Det ligger inga pengar i att hålla äldre modeller uppdaterade.

Men bryr man sig inte om sådant så är S2 nog ett bättre val. Rent hårdvarumässigt är det nog bara på skärmen som Nexusen är bättre.

S2: Förmodligen mer för pengarna just nu.
    GN: Mer framtidsäker.

Sen en fråga till OP. Om du byter telefon pga att du har tröttnat på en tillverkare som inte uppdaterar den, borde inte Nexus vara ett självklart val? Just asking :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Last edited: 12 dec 2011
  16. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Öh? Du har hört talas om custom roms? Min Nook Color som aldrig ens haft officiellt stöd för android(BN kör en egen version där market etc inte är tillåtet) var bland de första plattorna som hade honeycomb. Min Blade hade Gingerbread(cyanogen) typ ett år innan det kom ut en officiell gingerbread. Det är inte länge man behöver vänta på custom roms efter koden släppts. Och SGS2an ska väl få ICS i Januari? Känns ej som speciellt lång väntetid. Så länge luren man valt har ett aktivt moddar community så brukar det ej vara några problem.

17. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ja det har jag. Min Desire är rootad sem ett år tillbaka. Har dock mer och mer blivit av den åsikten att man inte ska behöva tänka på sådant för än efter ens garantitid har gått ur endast för att hålla den uppdaterad till senaste versionen, något man kan glömma om man köper en icke Nexus tyvärr.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

18. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Sant, men är oftast inget problem att återställa sin telefon till originalskick innan den skickas in på garanti så det argumentet faller. Tycker ej att man kan köra vanilla android out of the box är ett särdeles starkt argument. Men smaken är som baken.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.