Fråga: Galaxy nexus redan "gammal"?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Herrolsson, 29 feb 2012.

1. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Sedan har GN något som ingen annan telefon på marknaden har ännu. En fruktansvärt grym skärm. Den är ett köpargument i sig som väger mycket tungt.

2. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

På vilket sätt är den skärmen grymmare än min Notes?! :teeth:

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

du skämtar väl antar jag?

4. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Varför skulle Nexus skärmen vara bättre? Kan bara tänka mig en något bättre dpi pga den mindre 4,65" skärmen vs Notes 5,3".

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

något bättre var nog ordet indeed ;)

6. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Nu när jag är van med 5,3" så känns 4,65"... Inte litet direkt, Men klart mycket mindre. Skärmen har trots något sämre dpi riktigt bra skärpa. Båda skärmarna kör ju 720p.

Upplevelsen skiljer från person till person förstås... Men att påstå att nexusen är ensam om att ha en grym skärm fick mig att :teeth:

7. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Själv tycker jag pentile över 250 ppi är så gott som osynligt. Om jag håller en nokia lumia väldigt nära ögonen på ett helt onaturligt sätt ser jag mönstret svagt, men på normalt avstånd går det inte.

På galaxy note kan jag inte se varken pentile eller pixelering. Tycker det där är lite överdrivet. Visst, det har att göra med hur bra dina ögon uppfattar grönt, så det är individuellt. Färgblinda ser det mycket tydligt. Men att sitta hålla en mobil alldeles för nära ögonen när man har normal syn känns krystat.

8. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Förutom upplösningen är svärtan helt fantastisk på GN (har iofs inte jämfört med Note). Ytterst få lurar har så bra svärta om ens någon.

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det påstod jag aldrig iof finns många som har bra skärm såklart.

10. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Ok, nu förstår jag ditt tidigare inlägg. Har man inte testat Note så förstår jag att du tycker att Nexus är outstanding och ensam om att vara det.

Ang pentile så avskyr jag det! Tur att jag vande mig snabbt vid det och nu ser jag det bara om jag stirrar och letar efter det, iallafall i 720p.

Last edited: 13 mar 2012
  11. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Nu tog du åt dig, det svaret var riktat till den som sade det... iamfree. Och jag har svarat honom/henne i inlägget ovan.

Peace

12. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag tycker upplösningen på GN är fullt tillräcklig för en sådan liten skärm. För mig har bra kontrast och svärta alltid varit viktigare när det gäller bildskärmar (eller projektorer). Inget är värre än grådassig svärta som får mörka bilder att ser helt urvattnade ut. Då är det skitsamma om skärmen har grymmaste upplösningen. Även färgåtergivning är viktigt (där kan iofs GN bli lite vassare men klarar sig bra).

Har aldrig förstått mig på personer som t.ex. stirrar sig blind på megapixlar när det gäller kameror. Vad hjälper en hög upplösning när bilderna ändå ser ut som skit? Eller när folk köper en full HD TV för 3000:- och blir besviken när de kommer hem och inser att bilden ändå är skit och får spö av en TV som bara har HD Ready men som har påkostade komponenter.

Last edited: 13 mar 2012
  13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

in my face mao! ;)

14. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag förstår dig och håller till stor del med dig! Men man måste tänka på vad syftet är på prylen man använder. Svärta och färger när jag ser på TV är A och O, därför köper jag bara plasma TV. Upplösning är också viktigt, men där är det inte lika viktigt om den är lika skarp som på en Led.

Telefoni däremot är skärpa viktigt för att uppleva UI tydligt. På mindre skärm än 4,3" vet jag ännu ingen som klår iphones retina skärm. Där är det utan betydelse att skärmen är grådassig i jämförelse med amoled. Däremot film och spel är klart snyggare på amoled. Jag fuskade och köpte större skärm med amoled, där fungerar det helt ok med både film, spel och läsa text.