Tips: Galaxy note 2 4g

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Robbson, 18 okt 2012.

1. Robbson

Robbson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Enligt Samsungs hemsida skall den stöda 800 bandet för lte!

2. ludde1

ludde1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag såg det. Skickade länken till de på Tele2s chatt precis. Fick detta svaret:
    12:26 Modellen Samsung Galaxy note II 4G stödjer 4G-banden: LTE 900/1800/2600. Inte 800. Vi använder endast frekvensbanden 900Mhz och 2600Mhz i vårt 4G-nät. 800Mhz är under utveckling.

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Vart då ifrån?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. viwa

viwa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag vet inget sätt att kontrollera detta. På kartongen till galaxy s3 tex så står det klart och tydligt vilka frekvenser den klarar i 3g. Men står ingenstans något sånt på note 2 lte kartongen eller någon annanstans jag hittat.

Jag har installerat betterbatterystats för att se vad batteritjuven kunde vara, och då stod det fast dormancy nånting under kernel wakelocks. Den var uppe i flera timmar så mobilen har inte gått ner i deep sleep när den ska. Så pga detta har jag precis rootat den och kört triangle away och fast dormancy appen för galaxy s3 som ska funka på note 2 också, antagligen n7105 också. Så får återkomma hur det ter sig efter några dagar.

Tycker det är konstigt om tele2 säljer mobilen med fast dormancy aktiverat utan att dom själva stödjer det. För en vanlig kund så kommer dom aldrig roota och fixa det utan det kommer sluka batteri i onödan för dom. Hoppas det inte gör det för mig något mer nu dock.

5. barricuba

barricuba Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På teliabutiken i Uppsala.

6. mattematte

mattematte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är på gång att inhandla en Note 2 jag med. Vilket operatör och abonnemang för 4G rekommenderas? Har halebop som operatör till min S2a idag.

7. miclar

miclar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Telefon 2:
    Iphone 7 Plus
    Platta:
    Ipad Pro 12,9
    Detta står på Tele2:s hemsida:

Nätverksband 4G LTE 800/900/1800/2600

Ifall du kollar under specifikationerna för telefonen.
    Tyvärr är det väl så att Tele2:s helpdesk inte vet vad de pratar om, får vi hoppas. :)

8. ludde1

ludde1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! kollade där tidigare också men då fanns inte 800 där :)

9. condoriano93

condoriano93 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det verkar som att tele2 har uppdaterat specifikation.

10. SweSonny

SweSonny Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Efterlängtad uppdatering i Android 4.2

I och med Android 4.2 har Google valt att satsa ännu mer på säkerhet.
    Uppdateringen innhåller nämligen en ny funktion som påminner om den bouncer som Google sedan tidigare har implementerat i Google Play-butiken.

När du väl installerar en app manuellt, så skickar Goolge information om just denna app till sin servrar där informationen analyseras och sedan skickas tillbaka. Om Google upptäcker att en app är skadlig avbryts installationen omgående.
    I fall Google inte kan avgöra huruvida appen är skadlig eller ej, får du istället en fråga om du vill fortsätta installationen eller inte.

Android 4.2 kommer även innehålla en funktion som varnar dig ifall en av dina appar försöker skicka SMS som kostar utöver grundkostnaden för textmeddelande, samt en mer överskådlig inställningsskärm för apptillåtelser.

Artikel i sin helhet:
    http://www.mobil.se/sakerheten-skarps-i-android-4-2-1.514260.html

Ursprunglig källa Computerworld (svenska eller u.s version framgick ej)

_

Last edited: 5 nov 2012
  11. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

... *grrr* :) haha

Åh, alltid något som ska skita sig. Jag är ju en relativt vanlig användare och varken rotar för mycket i systemet, eller rootar den. Vet inte ens hur man gör när man rootar.

Påverkas garantin av en rooting? Är det samma som att jailbreaka den? Tänk nu att det inte finns några dumma frågor bröder å systrar här... annars kan man aldrig lära sig om man inte vågar fråga, även om det verkar som en dum fråga.

Blir så irriterad om det skulle vara så att dormancy suger av batteriet på en massa energi i onödan. Kanske har Tele2 någon extra fix eller update de kan sända ut som automatiskt stänger av dormancy-grejen på kundens begäran, utan att man behöver roota och greja för den sakens skull? Eller vad tror du Viwa som är haj på detta?

Självklart vill ju alla kunder att batteriet inte ska dräneras på grund av en helt onödigt aktiverad fil i Android... Men roota den vill jag inte ifall garantin faller ur... suck...

12. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Undrar också detta......

13. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tele2 "Volym Låg" eller "Volym Medium" rekommenderas. Full 4G-hastighet från första början, sms, mms, fria samtal till alla operatörer, inga öppningsavgifter etc.

I dagsläget har Halebop inte Samsung Galaxy Note II LTE/4G i sitt sortiment.
    Halebop har även infört en hastighetsbegränsning, max 40 Mbit/s i sitt abonnemang "Rubbet". Detta trots att 4G/LTE i dagsläget har en hastighet på upp till 80 Mbit/s.

Telia har en tendens att via sina 24-månaders 4G-abonnemang locka in kunden i t.ex Mobil Flex Liten. Så upptäcker kunden ganska snart att det abonnemanget är begränsat till (i verkligheten ännu lägre hastighet) max 10 Mbit/s.

Så vad gör kunden då? Ojdå, jag är ju nästan kidnappad hos Telia i ett abonnemang på 24 månader som inte kan brytas trots den här dåliga 4G-hastigheten. Vad gör stackarn då, jo personen tvingas såklart skaffa extra paket med enorma datavolymer ingen normalanvändare gör slut på, bara för att kunna komma upp i någorlunda schysst 4G-hastighet. Alltså slutar det för många med en kraftigt högre månadskostnad än vad personen faktiskt kanske hade tänkt sig från början. Detta är ju naturligtvis i led med Telias nya prisstrategi, dvs försöka få mer betalt för datatrafiken i 4G-nätet än man lyckades med i 3G.

Tele2 och Frank skippar alla såna trix. Volym Låg, Medium eller ännu större abonnemang, full 4G-hastighet från start.

Man får dessutom byta i sitt 4G-abonnemang hur man vill, månad från månad.
    En månad kanske du vill ha Volym Låg. Nästa kanske du vill ha lite fetare Volym Mellan. Inga problem, bara att byta och anpassa sitt abonnemang och fasta månadskostnader som man själv vill månad till månad.

Här är allt om Tele2:s abonnemang och hur man byter som det passar en själv. Rek också att titta längre bak i tråden för andras erfarenheter och tips!

Allt om Tele2 Volym: http://www.tele2.se/mobilabonnemang/bytvolym.html

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/6Ujd1JMmGxE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

_

14. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

@SweSonny Låter som om du jobbar hos Tele2. :P Det kostar 50 kr per månad för att få full hastighet hos Telia och det handlar inte om något extra datapaket. Jag vet inte hur ni gör, men jag läser på vad som gäller innan jag tecknar ett abonnemang, speciellt om jag binder mig till något. För övrigt så har jag aldrig haft några problem med att byta typ av abonnemang hos Telia heller.

Det kan ju vara en bra idé att läsa på lite innan man baktalar andra bolag.

Nu säger jag inte att Telia är bättre, jag har inte jämfört några priser eller så. Men jag är rätt övertygad om att de olika bolagen har olika fördelar. Det är ju upp till var och en vad man väljer. :)

ENDOSKELLETONT800 och SweSonny gillar detta.
  15. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

:) haha

Ja du Skerved... mmm... får väl erkänna att jag har ett visst (litet, litet) intresse i bolaget. Jobbar dock inte där och tipsar jag om något, så hänvisar jag till bolagens egna prisstrategier och abonnemangsformer.

Det är ju inte att baktala ett bolag bara för att man påpekar att personen är uppbunden till 24 månader i ett abonnemang med begränsad hastighet etc, tycker du verkligen det?
    Tele2 har ju fördelaktigaste villkoren för kunderna, så varför inte dela sina egna positiva upplevelser? :)

Dessutom... Jag tycker verkligen inte om alla de mut- och korruptionsskandaler som rullas upp kring Telia i affär efter affär. De verkar fullständigt skita i mänskliga rättigheter, så länge de kan muta in lite "ny mark". Not fair.

Det är många som inte läser det finstilta i avtalen, mycket att tänka på. Så nej bro... delar inte din uppfattning riktigt till 100% i den här frågan...

16. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Ha ha, du verkar vara en rolig prick. Man behöver inte läsa det finstilta för att se det där med hastigheten, men strunt i det. Ville bara ge en annan vinkel.

Jag har själv funderingar på att byta till Tele2, men jag är osäker pga sämre täckning vad gäller 2G. Man kan ju faktiskt fortfarande ringa med en telefon och ibland är man ju ute i skog och mark...

Edit: Kanske har kommit lite ot nu. Åter till ämnet. :)

17. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

:-) hehe... tack för det, älskar att få andra att garva lite också. :)

Ja, du har faktiskt helt rätt, nu går vi tillbaka till huvudämnet igen! :)

18. Zeke70

Zeke70 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/3FKkK0qNuOw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Mugen Power till Note 1:an. Enligt uppgift håller de på och utvecklar till Note 2:an.

Med lite sunt förnuft och efterforskningar går det även att hitta bra prylar på nätet - allt är inte superduper bara för att det säljs i butik hos Tele2.

Men som alltid, vill man behålla tillverkares garanti, oberoende av årstid, så byter man ej ut orginaldelar - vilket alla redan visste om, men tack för påminnelsen!

Last edited: 6 nov 2012
  19. Angry Nerd

Angry Nerd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

50kr är en ökning med ca 25% för ett "flex liten" abonemang. Det är en höjning med ca 12% för ett "flex mellan". 50 kr i månaden låter inte jättemycket, men det är en ganska rejäl höjning i proportion till den vanliga månadskostnaden, speciellt då den ursprungliga begränsningen i surfhastighet bara är en anledning att sälja "bonuspaket". Dessutom är deras månadsavgifter relativt dyra och deras paket har rätt mycket begränsningar: ett telia flex mellan kostar 399, och då ingår 1000 samtalsminuter och SMS (samt en begränsning på 4G hastigheten). Ett tele2 volym mellan kostar 339 i månaden för "fria" minuter och SMS (de friskriver sig dock med att kunna begränsa det om man talar mer än 12 000 minuter eller skickar över 12 000 SMS). Inga begränsningar i 4G-hastigheten.

Det är inte helt svart och vitt, eftersom telia subventionerar större del av mobilen än tele2 gör, så totalkostnaden kan bli lägre på telia så länge du inte köper till extra hastighet eller liknande. För mig skulle "minsta totalkostnad" bli ca 1 000 kr lägre över två år, med ett telia flex mellan (jämfört med tele2 volym medium). Skulle jag däremot betala extra för full hastighet på 4g blir det betydligt jämnare.

Så på det stora hela så är prisskillnaden inte så stor. Du får ungefär samma tjänst för samma pris. Personligen väljer jag bort telia pga deras tvivelaktiga beteende runt lanseringen av Note II 4G.

20. optimush

optimush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte orkat gå igenom hela tråden, men hur blir batteritiden med 4G?

Beställde från Tele2 Mecenat 3g Note II de hade inte 4g Note II