50kr är en ökning med ca 25% för ett "flex liten" abonemang. Det är en höjning med ca 12% för ett "flex mellan". 50 kr i månaden låter inte jättemycket, men det är en ganska rejäl höjning i proportion till den vanliga månadskostnaden, speciellt då den ursprungliga begränsningen i surfhastighet bara är en anledning att sälja "bonuspaket". Dessutom är deras månadsavgifter relativt dyra och deras paket har rätt mycket begränsningar: ett telia flex mellan kostar 399, och då ingår 1000 samtalsminuter och SMS (samt en begränsning på 4G hastigheten). Ett
tele2 volym mellan kostar 339 i månaden för "fria" minuter och SMS (de friskriver sig dock med att kunna begränsa det om man talar mer än 12 000 minuter eller skickar över 12 000 SMS). Inga begränsningar i 4G-hastigheten.
Det är inte helt svart och vitt, eftersom telia subventionerar större del av mobilen än
tele2 gör, så totalkostnaden kan bli lägre på telia så länge du inte köper till extra hastighet eller liknande. För mig skulle "minsta totalkostnad" bli ca 1 000 kr lägre över två år, med ett telia flex mellan (jämfört med
tele2 volym medium). Skulle jag däremot betala extra för full hastighet på 4g blir det betydligt jämnare.
Så på det stora hela så är prisskillnaden inte så stor. Du får ungefär samma tjänst för samma pris. Personligen väljer jag bort telia pga deras tvivelaktiga beteende runt lanseringen av Note II 4G.
Click to expand...