Tips: Galaxy note 2 4g

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Robbson, 18 okt 2012.

  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Radiodelen på 4G drar mer än 3G motsvarigheten.
     
  2. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Haha betalar för 16mbit men får 0.5. Du är rolig du...ja du betalar fortfarande för en "upp till hastighet" då det är en mobil. Men i borås storstad fick jag ut 50 mbit/s och i högdalen med en plupp på 4G ca 25mbit/s. Detta med en s3 lte/telia.


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  3. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    3G nätet är på sina ställen rätt överbelastat på sina ställen har jag förstått. Ett test en tidning gjorde för några år sedan gav en medelhastihet på ca 3 mbit (på flertalet ställen i hela sverige).
    4G borde vara mindre belastat då det är relativt nytt, men det är ju knappast stabilare rent signalmässigt, snarare tvärtom.
     
  4. arono

    arono Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    haha.... :neutral: true story. Jag förstår att det står "upp till", men det är aldrig i närheten med 3g, rekordet är väl 1,2 mbit/s vid enstaka tillfälle. Men får du 50 mbit/s på bredbandskollen så är det ju mycket bättre.

    Du menar att det är en stor bluff? Finns ju ingen anledning att skaffa 4g om det vore så
     
  5. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du bör få högre hastighet med 4g jämfört med 3g.
    Anledningen är att 4g är snabbare, plus att det finns inte lika många användare till 4g idag som det tex gör till 3g.
     
    arono gillar detta.
  6. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Du kan ju inte hävda att det var en tidning som gjorde en test av 3G-nätet "för några år sedan" och dessutom utelämna någon form av källhänvisning. Om du hade ställt in en gammal ost i skafferiet för flera år sedan, så är det klart att den är kass idag. Samma sak med gamla undersökningar.

    Till skillnad från den gamla osten så går tekniken framåt. När det gäller teknik är det max en månads gammal undersökning/test som gäller, eftersom tekniken går med rasande fart.

    Det nya datanätet (4G = fjärde generationen) bygger på alla sammanlagda erfarenheter man tidigare gjort, samt ny och förbättrad teknik. Masterna är redan resta, är samma som används för övriga näten, så tätheten är densamma. Dessutom är det i dagsläget betydligt färre användare inom 4G än 3G (och 3G funkar bra, i alla fall i storstäderna) så 4G borde gå som en osthyvel över en ny gräddost, dvs jävligt snabbt. *mums*
     
    arono gillar detta.
  7. Joww

    Joww Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Dom gånger jag har provat 4G har det varit bra fart, som minst 25 m/bit i nerhastighet och ibland betydligt bättre. Det har aldrig varit jämförbart med 3g om det inte har varit för att det inte finns någon 4G-täckning, och då är det dumt att jämföra dom.... :) Jag tror att vissa kör skrämseltaktik för att försöka påverka folk att inte teckna 4g-abonnemang för att försöka hålla ner antalet som går över. Bor man i städer kommer det att blir grymt med 4G tror jag. Kommer man att använda mobilen mycket utanför storstadsområden ska man nog satsa på operatörerna som lovat att bygga ut där och det är ju tyvärr inte Halebop, som använder Telias när.

    Jag skulle vilja se lite nya tester av 4G. För något år sedan när dom testade så fick Tele2 kritik för att deras hastighet svajade, men Telenors gjorde inte det på 4G och det är ju konstigt med tanke på att dom andvänder samma när. Jag undrar om det är så fortfarande eller om Tele2 har fixat detta. För ser man till vad dom påstår och tittar på hur dom byggt ut i skåne där jag bor så har Tele2/Telenor ju en betydligt bättre täckning i dagsläget än Telia.
     
    arono gillar detta.
  8. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har du fått reda på något mer?
    Jag ringde och de sa att leveransen blivit försenad till 2012-11-20...
    Sumprunk också... Vill ju ha den nu!
     
  9. wilner

    wilner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som ännu har fått sin Note 2 4G? Och då tänker jag främst från Telia.

    Jag var i kontakt med Telia supporten gällande de konstant ändrade leveranstiderna. Jag beställde nämligen min Note 2 mindre än två timmar efter att jag fått SMS om att den var lanserad på telia.se. Då stod det att den fanns på lager. Efter det har jag fått fem nya leveransdatum varav det senaste är 20 november. Fick detta svaret från Telia supporten:

    Det jag stör mig på är att en vara kan per definition inte vara "tillfälligt slut" om man aldrig haft den på lager från första början. Med tanke på att, vad jag hört, ingen har fått den ännu så känns det som skitsnack av högsta kvalitet när de påstod att den var "i lager" den 18 oktober.

    Liknande erfarenheter?
     
  10. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER


    På min ordersida står det: 2012-11-21. När jag frågade om detta verkade dom inte veta vad det berodde på. Jag antar att leveransen är uppskjuten helt enkelt. Surt att behöva vänta när man förväntade sig att få den direkt. Dock är det ju inte helt ovanligt med nya produkter tyvärr.
     
  11. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Verkar som om Tele2 har den vita 4g versionen i lager...
     
  12. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Dessutom kan man förbeställa den vita hos Telia numera men det är samma leveransdatum på den...
     
  13. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ...Medan man väntar på en splitter ny och framtidssäkrad Galaxy Note II 4G i Titanium Grey (med snygg silverkant), är det någon som har tips på snygga bordsladdare till den? Så det står stadigt och funkar färgmässigt ihop?

    Nu när jag vet att man snart kommer äga en 4G-version så vore det grymt nice att redan kunna köpa en anpassad, snygg dockningsstation.
    Liten, stilren och gärna med plats för ett extra originalbatteri. Har kollat men inte hittat några lämpliga för Note II?

    Övrigt: snackade med en kille som jobbar med just 3G och 4G-näten, han installerar dem och sa att 3G-nätet är alldeles för överbelastat idag. På bara två år har alla smartphones sugit bort hastigheten i 3G. Till det kommer alla nya Smart-TV, kylskåp, hemlarm, stereos osv som också är uppkopplade. Däremot bygger 4G på en helt annan och överlägsen teknik och det är inbyggt i själva nätet att det ska klara massiva volymer av användare och datatrafik i framtiden. Det är en inbyggd fördröjning i nya användare till det nya 4G-nätet, i och med att 95% av alla användare i 3G-näten har långa avtal på sina mobila bredbandsabonnemang, smartphones med abonnemang osv. Men själva 4G-nätet i sig självt är betydligt mera noga testat än vad 3G någonsin var när det kom, helt enkelt för att de lärt sig av tidigare misstag.

    Dessutom berättade han att 4G snart kommer uppgraderas till surfhastigheter i 150 Mbit/s. Därför tipsade han (och som jag vill tipsa alla) att kolla det finstilta i ditt nya mobila abonnemang, oavsett operatör. Se upp med själva operatörens begränsningar i tillåten hastighet. En del som själva mäter sin nya 4G-hastighet kanske har missat att operatören har begränsat maxhastigheten till t.ex 10 Mbit/s. Andra operatörer kan tillåta max 40 Mbit/s och så vidare. Jag tror att Tele2 inte har någon begränsning alls. I dagsläget en teoretisk hastighet upp till 80 Mbit/s och verklig ungefär hälften av det eller lite mer beroende på närmaste mast och station.

    Så det är värt att kolla upp innan du skaffar nytt abonnemang och tror att du ska komma upp i superhastighet. Har operatören satt 10 Mbit/s så är det vad som gäller. Helt enkelt för att de vill sälja på folk ett dyrare abonnemang. Men som sagt, Tele2 verkar inte ha såna kassa begränsningar.

    Men nu över till dockningsstation, någon som har en riktigt bra för 3G-versionen och som kan tänkas funka (såklart) även för 4G (borde ju inte vara någon skillnad), posta gärna tips!
     
    arono gillar detta.
  14. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Denna funkar till Note 2 men är vit, här har du en grå men är till S3:an och jag vet inte om den funkar till Note 2...

    Abonnemanget jag valt ger mig 20 - 80 Mbit/s i 4G-nätet
     
    Last edited: 29 okt 2012
    SweSonny gillar detta.
  15. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    (se förra inlägget) Japp, nu när jag kollar så stämmer det vad killen sa. Telia har fanimej en klausul i sina nya 4G-avtal. Max 10 Mbit/s för Telia-kunder. Det kan ju bli lägre än max 10 Mbit/s i verkligheten. Varför säljer Telia 4G-versioner av mobiler då?

    Tele2 har inga klausuler och begränsningar för 4G i sina avtal vad jag kan se. Fritt fram att surfa i den hastighet mobilen klarar.

    Tre och Telenor, ska återkomma till dem senare... Trodde inte Telia av alla bolag var så snåla och fisiga. Då kan ju deras kunder lika gärna stanna kvar i sina 3G-abonnemang och slippa bli blåsta på 4G-hastighet. Skämmes Telia!
     
  16. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men beror inte det på typen av abonnemang man har?
     
  17. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Mobilsurf Stor hos telia är upp till 20 Mbit/s. Det finns dessutom ett tillval som heter Maxhastighet vilket gör att man kan komma upp i 80 Mbit/s. Det kostar 50 kr/månad.
     
    SweSonny gillar detta.
  18. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Enligt denna länken står det 20 - 80 Mbit/s
     
    SweSonny gillar detta.
  19. SweSonny

    SweSonny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag vill bara ha ett 4G-abonnemang med 1 GB datatrafik per månad för smartphonen.
    Låg månadskostnad och maximal hastighet redan från början.

    Ska man tvingas lägga till det ena paketet efter det andra så kommer man ju upp i nästan 600 spänn per månad. Men jag ser att Tele2 redan har löst det problemet genom "Volym Låg" abonnemang. Tack och lov.

    Man har ju ändå redan ett bredbands-abonnemang hemma, kan ju inte betala hur mycket som helst per månad för alla olika abonnemang och tilläggspaket. Och hålla på och ansluta pc:n via mobilens uppkoppling orkar man inte i längden.

    4G ska vara 4G och maximal hastighet redan från början, allt annat är fiffel och båg från Telias sida. Hur mycket datamängd man förbrukar är en annan sak men hastigheten ska vara max redan från början.

    Tänk dig att du går in på en restaurang och ska käka deras goda 4G-middag.

    "Hej, jag ska ha en 4G". Okej, här har du tallrik och gaffel plus en sked dressing.
    -Jaha? Men var är resten då? Tallrik å gaffel plus lite dressing. Jag har ju beställt en 4G 80 Mbit/s middag.
    Så kanske servitrisen fortsätter: "Jaha, men det fattar du väl att om du vill ha en RIKTIG 4G så måste du beställa extra också?! Då får du ju betala ännu mer för att vi ska servera 4G förstår du väl! Tror du vi är helt dumma, eller? Att vi ger dig 4G på tallriken bara för att du har beställt det?! Nä nä... Betala mer eller så hämtar jag utkastaren och slänger ut dig med tallrik och hela kalaset!"

    Jag vill ha 1-2 GB datatrafik per månad. Äkta 4G-hastighet inkluderat från början, dvs upp till 80 Mbit/s. Mer än så pallar jag inte att äta/förbruka bara genom smartphonen ändå. Men jag ser som sagt att Tele2 redan har tänkt på det. Men tack för tipsen ändå.
     
  20. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Haha, så bra liknelse!
     
    SweSonny gillar detta.