Tips: Galaxy note 2 4g

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Robbson, 18 okt 2012.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Fiffel och båg är det ju inte då det framgår ganska klart. Max hastighet på 4G är nog inte det som avgör vilken operatör jag väljer ändå. 20 Mbit/s är gott nog för mig, datamängden är viktigare. Men vi har olika preferenser.

Nu väljer jag Telia mest av gamla meriter så jag ska inte säga att jag undersökt andra operatörer så noga, men just denna aspekten bekymrar mig inte särskilt mycket ändå.

2. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om nu telia går ut med att prel leverans är 20 november alltså v47 då skall dom väl för fan inte skylta med prel leverans v44 på hemsidan

Telias hemsida
    "Förköp din Samsung Galaxy Note II 4G redan idag, preliminär leverans vecka 44."

3. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men använder inte Halebop sig av Telias 4g eller har jag missat något?

4. kincop

kincop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

4G täckning/bandbredd-Halebop vs Telia..mfl.

Undrar samma som rh82.

Jag fick besked av Halebop att dom använder samma master som Telia och
    att således deras täckning/styrka på signaler ska vara jämförbara med
    Telias. Vi flyttade nyss till strax söder om Alingsås tätort och
    tjejen har Telia men jag har Tele2. Hon väntar på iPhone5 med Halebop
    och jag tänkte köpa Note2 4G med Halebop MEN du gjorde mig orolig! Menar
    du att Tele2 är bättre om man vill satsa på 4G täckning? Är även Telia
    bättre än Halebop i småorter+landsort? Hmm

Last edited: 29 okt 2012
  5. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Halebop ÄR (dvs, ägs av) Telia!

6. ConnyM

ConnyM Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halebop ägs av Telia. De köpte upp Halebop 2001 och tog in bolaget i TeliaSonera koncernen. Det drivs dock inte som ett dotterbolag utan som ett eget varumärke och de nyttjar Telias nät. Kort sagt, samma hårdvara men olika tjänsteutbud.

Har Telia bra tryck i bitarna där ni bor har Halebop det också.

Om jag förstått rätt och inte läst helt galet så är Telia de som har bäst 4G täckning i skärgårdar och på mindre orter/landsbygd. I storstäderna kan det säkerligen variera men över lag tror jag gamla hederliga Felia ligger i täten i 4G racet än så länge :)

7. ConnyM

ConnyM Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som lyckats hitta en bra bil hållare till Note 2:an ännu? Har sett något taffligt försök av en kina tillverkare men ingen som känns riktigt bra. Helst ska den ju ha dock kontakt som en riktig HF hållare (typ i stil med TomTom's Car Kit).

8. kincop

kincop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Som jag uppfattar det har denna modell enbart 3 frekvenser (Nätverksband 4G
    LTE 900/1800/2600) enligt Tele2 info. Eller menar dom att Tele2 har 3frekvenser som denna funkar i..?

http://www.tele2.se/mobiltelefoner/samsung-galaxy-note-ii-4g#specifikation

9. ludde1

ludde1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. viwa

viwa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Står på tele2 att den är i lager nu för leverans 1-3 dagar. Dock har inget ändrats på min beställning när jag loggar in. Men kanske att den dyker upp i veckan då om man har tur!

11. SweSonny

SweSonny Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

:) ...Det finns ingen anledning att avstå 4G som vissa individer vill skrämma andra att göra.
    Det är bara en ogenerös attityd, det finns plats åt alla... :)

Försöker nå Tele2 och höra efter med dem när Galaxy Note II 4G/LTE finns tillgänglig i deras fysiska butiker i Göteborg. Men alldeles för stort "tryck" på deras kundtjänst just nu. Om någon vet, posta gärna här.

12. PinnenHoltz

PinnenHoltz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

13. viwa

viwa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Fan man är ju som ett barn som väntar på julafton!
    Jag ringde iallafall tele2 och det såg ut som att det ska komma en leverans på torsdag och ytterligare 1 eller 2 leveranser nästa vecka.

Så deras fysiska butiker kanske börjar få in i nästa vecka?

kincop och SweSonny gillar detta.
  14. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har beställt en Note II 4G genom Tele2, köper den kontant men har ej bestämt vilken operatör som jag kommer ta. Men jag har en fråga om någon vet så får ni gärna svara, En 4G telefon köpt hos tele2 som ej är operatörslåst kan man använda en sådan telefon tex hos telia utan att nätet krånglar. Det står på tele2 sida att den stöder 900/1800/2100 men telia använder väl sig av 800 bandet eller? Kommer den funka felfritt i telias nät?

15. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

:-) haha :-) Hårda paket är det bästa, man gör rätt som tar ut Julafton lite i förskott! :)

Superstort tack för tipset. Det låter fullt rimligt som du säger. Kanske de kommer in i butikerna redan på fredag eller mot helgen. Ska försöka få tag på dem senare å posta deras svar här.

16. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Om jag ska ge ett okvalificerat svar så tänker jag som så att operatörerna har allt att vinna på att enheterna fungerar i allas nät. Annars förlorar de stora pengar.

Tänk dig att Telia t.ex hade haft hand om 4G-nätet i Umeå och Tele2 hade haft nätet i Luleå.
    Så åker en kund från Umeå över till Luleå och kan inte använda sin mobil, utan blir tvungen att åka tillbaka till Umeå för att ringa å be dem förbereda kaffe med dopp. Det funkar ju inte riktigt.

Nej, det är nog lag på att näten (som är viktig infrastruktur i samhället) måste funka oavsett operatör och enheter, sånt har dom redan tänkt på. Allt annat vore en ekonomisk katastrof för telebolagen själva. Men som sagt, det är bara ett okvalifierat svar. Rent logiskt borde det vara som ovan i alla fall.

Jag kommer förlänga mitt avtal genom Tele2, kolla på deras täckningskartor för 3G och 4G på hemsidan. Jämfört med Telia så får man full 4G-hastighet oavsett vilket abonnemang man tecknar. Telia som ju är i ekonomisk kris tror att det är en smart affärsmodell att tvinga kunderna att ta olika tilläggspaket för att komma upp i någorlunda 4G-hastighet. Problemet är bara att kunden tvingas köpa på sig otroligt mycket datasurf, är nästan omöjligt att göra av med de stora mängderna data om man är en normalkonsument.

Jag surfar mycket i min smartphone, uppdaterar ofta, kollar webbklipp ibland osv... Det går ändå inte åt mera än 1 GB per månad. Och där passar Tele2 "Volym Låg" perfekt.
    Bra hastighet (inga klausuler vad jag kan se). Vill man öka i just datamängd efterhand så är det ju bara å meddela dem att man vill uppjustera. Men att välja Telia och teckna sig för ett 24-månaders med 10, 15, 20 GB data per månad... puh... helt galet. 600-700 kronor per månad, bara för lite datatrafik. Telefon på det, kabel-tv och annat skit. Avtal som inte får brytas så snart det är tecknat. Rena lyxfällan.

Så det smartaste för den som vill ha pengarna till annat än osynlig datatrafik är jag övertygad om att Frank och Tele2 "Volym Låg" eller "Volym Medium" är absolut bäst.

Last edited: 30 okt 2012
    kincop och rh82 gillar detta.
  17. T Boone Pickens

T Boone Pickens Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min leveranstid från Telia är fortfarande satt till 2012-11-20.

MEN, nu har jag via snigelpost fått porteringsdatum satt till 2012-11-08 kl 01:00...

18. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tror du att telefonen dimper ner hos dig 8 november?

19. T Boone Pickens

T Boone Pickens Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, osvuret är väl bäst, men det verkar ju märkligt att man från Telias sida lägger porteringsdatum tidigare än vad de tror är leveransdatum?

Men jag är optimist idag så... Ja det tror jag...

20. SweSonny

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

UPDATE Tillgänglighet i fysisk butik, Galaxy Note II 4G/LTE

Chattade just med Tele2 chatt och de svarade: "Tyvärr så har vi ej den informationen via kundservice. Rekommenderar dig istället att du går förbi butiken för ytterligare information."

Som alltid när man frågar chatten något. Så det får bli telefonkö senare istället. Jag är så petig att jag vill handla från butik istället och veta att paketet inte har bumpat runt i posten. Men annars är länk till webbutik här, för den som vill handla och ha den i näven redan på fredag:

4G/LTE version: http://www.tele2.se/mobiltelefoner/samsung-galaxy-note-ii-4g

3G version: http://www.tele2.se/mobiltelefoner/samsung-galaxy-note-ii