Tips: Galaxy note 2 4g

Discussion in 'Galaxy Note 2 LTE' started by Robbson, Oct 18, 2012.

1. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm någon som kan förklara varför det finns 2 versioner av tex galaxy s3 4G (kommer väl vara samma för Note 2 4G) kikade på samsungs hemsida
    2600/1800/900MHz,(GT-I9305N)
    2600/1800/800MHz,(GT-I9305)

Är det för att i det ena 4g nätet skall fungera i telias 4g nät och den andra versionen skall fungera med telenor/tele2 4G nät någon som vet? Vill inte gå på en mina och låsa mig tex med telias 4g och inte kunna byta till tex tele2 i framtiden.

2. T Boone Pickens

T Boone Pickens Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan ej svara på din fråga,men för mej är "framtiden" om 24 månader och då kommer jag inte att vilja ta i min note 2 4g med tång....

Sån är jag...

3. kincop

kincop Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Exakt vad jag också undrar över då jag är säker på att jag nånstans läst att Note2 4G ska ha stöd för 4st frekvenser medans det på Tele2´s hemsida endast står att den stöder 3st frekvenser. (Har ej hittat denna info på Telias sida, kanske de uppger nåt annat?)

4. SweSonny

SweSonny Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bandbredder, MHz, stöd hos olika enheter, 4G hastigheter

Hmm... Nu när jag läser på allt mera kring de olika frekvensbanden så blir faktiskt jag också lite paranoid kring detta.

I marknadsföringen är det just termen ”4G” som används. Att begreppet i själva verket innefattar olika typer av basstationer och olika typer av 4G-produkter är något som sällan nämns. Har man otur kanske 4G-telefonen inte ens kan koppla upp sig trots 4G-täckning enligt tidningen Mobil.

I Telias fall är det basstationer för 4G som använder 2,6 GHz-bandet i områden som är markerade med ”4G+”. Det innebär att man har möjlighet att komma upp i hastigheter på upp emot 80 Mbit per sekund, men att 30-40 Mbit per sekund är mera vanligt förekommande. I områden med ”4G” är det 800 Mhz-bandet som används.

Att man inte använder den snabbare 2,6 GHz-bandet över hela landet är givetvis en kostnadsfråga. Högre frekvens ger lägre räckvidd för radiovågorna, vilket innebär att man måste sätt upp fler basstationer för att kunna täcka in samma område. Det innebär att långt ifrån alla områden som har, eller ska få 4G, kommer att få tillgång till det snabbare 2,6 GHz-bandet.

I Tele2 och Telenors gemensamma 4G-nät är det 2,6 Ghz-bandet som används i städer över en viss storlek och på andra platser där man prioriterar hastighet och kapacitet. Men i mera glest befolkade områden är det 900 Mhz-bandet som gäller för Tele2 och Telenor. Tele2:s 4G-chef Andres Suazo nämner själv Gotland som ett exempel, där har man byggt nätet med 2,6 Ghz i Visby och 900 Mhz på resten av ön. För gotlänningar som t.ex skaffat 4G-telefonen Samsung Galaxy S2 LTE betyder det att telefonens 4G-funktion slutar fungera så snart man lämnar Visby.

Telefonen har nämligen inte stöd för 900 MhZ-bandet. För att koppla upp mobilen med 4G krävs det antingen en bassationen i 2,6 Ghz-bandet, eller en basstation som använder 800 Mhz-bandet. Det medger Andres Suazo utan omsvep. Är man i Visby så kommer den att funka men är man utför Visby så kommer det inte att göra det.

Hur man ska veta vad som gäller är mycket en utbildningsfråga gentemot återförsäljare och gentemot kunderna, säger Suazo.

När det gäller möjligheterna att använda LTE-mobilen även på landsbygden handlar det om betydligt längre väntetid. Det ligger i Tele2s ambition att rulla ut 800 MHz så fort vi bara kan, men det ligger sent i år, säger Andres Suazo till Mobil.

Jag bor ju i Göteborg och alla stora städer har fullt stöd från både Tele2 och Telia. Det är bara om man befinner sig långt ute i vildmarken, på något avlägset och pyttelitet utedass som stöd för 800 MHz saknas. Men det är ju å andra sidan just då man kanske verkligen känner ett tryckande behov av att surfa?

Kan inte operatörerna bara sätta kundernas behov i först hand?! Det är 01 november nu på torsdag, så hoppas att 800 MHz håller på att tryckas upp här och var också. Som man lovat. Den som känner sig manad kan kolla upp det och posta...

Alla borde i princip ha stöd för 4G i dagsläget, oavsett 4G-modell och frekvenser.
    Det är de högre frekvenserna som är viktigast, om jag fattat det rätt. Och 800 MHz är etablerat senast i december.

Allt borde vara lugnt oavsett vad man väljer, hoppas detta var till någon hjälp.

GregerW har postat (här under) en utmärkt länk och karta över hela baletten. Den är till stor nytta, kolla in den!

Last edited: Oct 30, 2012
    Sonaks likes this.
  5. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

SweSonny likes this.
  6. Robbson

Robbson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

7. SweSonny

MINA ENHETER

Man får väl ringa upp dem och reda ut detta ordentligt en gång för alla. Men enligt kartan som GregerW postade så kör Tele2 på 800 MHz också. Lite konstigt bara att specifikationen på Tele2 står 900 MHz. Kanske ska det stå både 800/900 MHz i specifikationen från Tele2 idag. Om man nu ska gå på kartan från GregerW ovanför.

8. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    LTE är tyvärr fragmenterat där olika operatörer kör olika frekvenser, vilket jag tycker är ett misslyckande. Jag minns när 3G kom och de första Sharp-telefonerna som operatören 3 hade var liksom skräp. Framtidssäkrad-snacket går jag inte på längre. Hellre längre batteritid än hög hastighet. Fast det är jag bara :)

9. GregerW

MINA ENHETER

10. improwise

improwise Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är detta något du vet och har en källa på, eller är det ett antagande?

11. improwise

MINA ENHETER

För vad det är värt, i Stockholms city har jag haft minst 80Mbit/s på 4G modem redan för ett år sedan, så nog tusan går det att få fart på 4G alltid :)

12. improwise

MINA ENHETER

Senaste gången jag kollade hos Telia, för några månder sedan, tyckte jag det var solklart vad som skiljde de olika abonnemangen åt. Man får liksom vad man betalar för. Med reservation för om det ändrat sig nyligen så klart.

13. GregerW

MINA ENHETER

14. improwise

MINA ENHETER

Då vet vi att andra telefoner drar med ström med 4G i USA. Tycker det är viktigt att hålla isär antagande från fakta, och vara tydlig med vad som är vad. För vad det är värt, jag tror själv att du har helt rätt, men det är inget jag vet utan något jag antar stämmer.

15. rh82

rh82 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

ni har säkert läst detta men här förklaras det lite kring banden från tele2 hemsida

Näten och täckning
    4G
    Används till: Surfa riktigt snabbt.
    Med 4G kan du vanligtvis surfa i 20-40 Mbit/s. Men du kan komma upp i hela 80 Mbit/s. För att kunna använda nätet måste du både ha en mobil och ett abonnemang som stödjer 4G. När det gäller 4G stödjer mobiltelefoner oftast inte alla frekvensband. Tele2:s 4G-nät använder följande frekvensband:

900 MHz-bandet:
    Ger bra täckning i stora delar av landet, täcker 80% av befolkningen. 900 MHz bandet ger extra bra täckning inomhus. I början av 2013 kommer den siffran vara hela 99%. Titta på vår täckningskarta, de ljusrosa områdena är 900-bandet.

2600 MHz-bandet:
    Ger bra täckning i alla städer och möjliggör de högsta hastigheterna. Täcker 60% av befolkningen. Titta på vår täckningskarta, de mörkrosa områdena 2600-bandet.

800 MHz-bandet:
    Är under planering och utrullning. Kommer att nå samma täckning som 900 MHz-bandet.

SweSonny likes this.
  16. darkshippo

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Om du har läst signalsystem och digitalteknik så är grundtanken att ju högre frekvens desto högre bandbredd, men kortare räckvidd.

17. improwise

MINA ENHETER

Det har jag, och som jag sagt innan så håller jag med om att de är ett rimligt antagande. Men för att besvara den underliggande frågan "drar den så mkt ström att man borde köpa en 3G variant istället?" så vill iaf jag har lite mer fakta kring hur stor skillnaden faktiskt är och gärna då i verkligheten, dvs rent praktiskt.

18. SweSonny

MINA ENHETER

Jättebra info. Kollade på Tele2s hemsida men hittade inget. Men det ser ut att stämma bra. Riktigt bra på alla sätt.

19. SweSonny

MINA ENHETER

Jättebra info. Kollade på Tele2s hemsida men hittade inget. Men det ser ut att stämma bra. Riktigt bra på alla sätt.

20. darkshippo

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    På den frågan måste jag passa. Eftersom jag inte har gjort några realworldtester på note 2 4g och vanliga 3g. Men det återstå att se. Personligen tror jag att 4G behöver en generation telefoner till innan jag hoppar på vågen.