Om jag ska ge ett okvalificerat svar så tänker jag som så att operatörerna har allt att vinna på att enheterna fungerar i allas nät. Annars förlorar de stora pengar.
Tänk dig att Telia t.ex hade haft hand om 4G-nätet i Umeå och
Tele2 hade haft nätet i Luleå.
Så åker en kund från Umeå över till Luleå och kan inte använda sin mobil, utan blir tvungen att åka tillbaka till Umeå för att ringa å be dem förbereda kaffe med dopp. Det funkar ju inte riktigt.
Nej, det är nog lag på att näten (som är viktig infrastruktur i samhället) måste funka oavsett operatör och enheter, sånt har dom redan tänkt på. Allt annat vore en ekonomisk katastrof för telebolagen själva. Men som sagt, det är bara ett okvalifierat svar. Rent logiskt borde det vara som ovan i alla fall.
Jag kommer förlänga mitt avtal genom
Tele2, kolla på deras täckningskartor för 3G och 4G på hemsidan. Jämfört med Telia så får man full 4G-hastighet oavsett vilket abonnemang man tecknar. Telia som ju är i ekonomisk kris tror att det är en smart affärsmodell att tvinga kunderna att ta olika tilläggspaket för att komma upp i någorlunda 4G-hastighet. Problemet är bara att kunden tvingas köpa på sig otroligt mycket datasurf, är nästan omöjligt att göra av med de stora mängderna data om man är en normalkonsument.
Jag surfar mycket i min smartphone, uppdaterar ofta, kollar webbklipp ibland osv... Det går ändå inte åt mera än 1 GB per månad. Och där passar
Tele2 "Volym Låg" perfekt.
Bra hastighet (inga klausuler vad jag kan se). Vill man öka i just datamängd efterhand så är det ju bara å meddela dem att man vill uppjustera. Men att välja Telia och teckna sig för ett 24-månaders med 10, 15, 20 GB data per månad... puh... helt galet. 600-700 kronor per månad, bara för lite datatrafik. Telefon på det, kabel-tv och annat skit. Avtal som inte får brytas så snart det är tecknat. Rena lyxfällan.
Så det smartaste för den som vill ha pengarna till annat än osynlig datatrafik är jag övertygad om att Frank och Tele2 "Volym Låg" eller "Volym Medium" är absolut bäst.
Click to expand...