Fråga: Galaxy Note 2 wifi problem?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av ASR, 21 jun 2013.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Gjorde precis som många andra här och beställde en note 2 för 2990:- från cyberphoto. I sedvanlig ordning så surfar jag in på XDA för att läsa om den nya mobil jag snart ska få. Till min förvåning ser jag en tråd på 28 sidor som lyder "galaxy note 2 wifi issues". Facepalm. Inte nog att min razr har en urkass wifi så ser det ut som att Noten har samma problem. Är det någon som upplever samma problem som det diskuteras om i tråden? Vad är lösning? Finns det någon lösning? Ska jag avbeställa skiten?

    Tacksam för all input.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1956155

    PS. Jag la tråden i vanliga note 2 forumet och inte LTE eftersom de samma mobil med samma hårdvara men en med LTE och en utan.

    Medans ni ändå tittar in så passar jag på att fråga om LTE versionen får samma uppdateringar som 3g versionen, eller dröjer dem pga att det är just LTE...?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag har inte problemet och det verkar vara rätt sporadiskt vem det drabbar... I 4.1.1 finns inte problemet och det ska vara fixat i den 4.1.2 som kom för ett par dagar sedan

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
    ASR gillar detta.
  3. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft några problem med wifi på min icke Lte GT-N7100. Jag hade 4.1.1 i början och ingen problem och har haft 4.1.2 sedan i febuari. Det kom en uppdatering till iförrgår men vad det fixade vet jag inte. För 3000 spänn ha du fått en fantastiskt bra mobil. Den kommer dessutom troligtvis få 4.2 innan September.
    Om du använder Google+ få du kolla in Samsung Galaxy Note II gruppen.
    Ha det.
     
    ASR gillar detta.
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för era svar. Verkar som att det är USA modellerna som har problemet mest med wifi om jag förstått tråden rätt och en enstaka EU modeller. Har du länk till G+ gruppen davidW?
     
  5. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Hade du sökt lite noggrannare på XDA, hade du hittat betydligt fler trådar som tar upp wifiproblemen. Allt började med 4.1.2-uppdateringen, som i mitt fall erhölls i slutet av Januari. Omgående efter uppdateringen, upplevde väldigt många att det ej gick att ansluta till wifi öht. De som trots allt lyckades ansluta, upplevde en annan typ av anslutningsproblem. Nämligen att wifihastigheten gick ned till en tiondel (eller mindre), efter att telefonen varit i "vila" under en kort tidsrymd (svart skärm). Det räcker dock att slå av & på wifi i telefonen, så har du normal hastighet igen. Men så snart telefonen varit i vila, är du åter nere på 1-2Mbit/s.
    Det första (& måhända allvarligare) problemet, åtgärdades via en uppdatering i Mars (eller möjligen April). Det andra har FORTFARANDE inte åtgärdats, trots ett flertal mindre updates/buggfixar! Den allmänna uppfattningen i dagsläget, tycks vara att de drabbade nu lämnas i sticket av Samsung, tills 4.2.2-uppdateringen släpps i höst. Eftersom denna bugg enligt uppgift sitter i ROM:ens kernel, hjälper inga "småfixar" i världen mot eländet. Totalt har nu problemen alltså varat i snart ett halvår, utan att Samsung tagit sina kunder på något som helst allvar. Men det är klart, de har ju fullt upp med att pumpa ut fler & fler modeller på marknaden....
    Utöver de här problemen med wifianslutning, har en mängd andra fel & buggar rapporterats, på XDA & andra webforum. Direkt efter 4.1.2-updaten, upplevde exempelvis en massa användare att batteritiden nära nog halverats. Systemet hade blivit laggigare, youtube var buggigt, kameran konstrade & ett gäng buggar jag inte ens kommer ihåg/orkar återge. Vissa fel har åtgärdats ganska snabbt, medan flera fortfarande är kvar, till användarnas (milt uttryckt) stora förtret.
    Nu låter det kanske på min kritik som att jag ångrar köpet av GT-N7100, vilket jag trots allt inte gör. För vad skulle man valt i stället? När jag köpte den, fanns på andra telefonmärken endast dvärgskärmar. Dessutom var den "top notch" beträffande processor & ramminne. Även om somliga medtävlare i dag ligger jämsides, skulle jag utan tvekan göra om valet i dag. När den fungerar som den skall, fungerar den bättre än allt annat jag testat på marknaden. Och efter 5,5 tum känns mindre skärm otänkbart, för mig.
    Slutligen; huruvida alla dessa buggar & elände faktiskt drabbat både 3G & 4G-versionerna av våra telefoner, låter jag i viss mån vara osagt. Du får själv kolla av trådarna på XDA, så får du snart en bra uppfattning om buggläget på just din modell. Kontentan av allt detta, blir trots allt att jag aldrig skulle avbryta beställningen. Du har ju dessutom fått din Note 2:a till ett riktigt rövarpris. Du kan definitivt vara helt nöjd med ditt köp.
     
    ASR gillar detta.
  6. retro123

    retro123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Personligen upplever jag inga av dessa problem..nu upplevde jag ju dock inte 4.1.2 uppdateringen då 4.1.2 var installerat stock då jag köpte den.