Diskussion: Galaxy Note 5 kommer inte till Sverige / Europa

Diskussion i 'Galaxy Note 5 - Allmänt' startad av bernard, 13 aug 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Av någon underlig anledning har Samsung beslutat att galaxy Note 5 inte skall säljas i Sverige. I stället blir det endast Galaxy S6 Edge+ som gäller.

    [​IMG]

    Vad tror ni att detta beror på? Enligt Samsungs själva handlar det om "marknadsföringsmässiga skäl".

    Funderar någon på att importera?

    https://swedroid.se/samsung-galaxy-note-5-kommer-inte-till-europa/
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Wtf? Jag fattade det som att den inte skulle släppas i Europa nu, men att sen kommer senare.. Men om den inte ska släppas alls verkar det ju rent ut sagt puckat till och med för att vara Samsung?
     
    jeensa gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag funderade på om de kanske inte var så nöjda med försäljningen av Galaxsy S6 edge tillsammans med S6. Att en av de tu telefonerna inte sålt i tillräckligt stor upplaga i just Europa.

    Det är rimligtvis lite billigare att marknadsföra en modell än två stycken som är "rätt lika" varandra.

    Note-serien har ju alltid varit extremt stark i Asien, så där är den mer självklar.

    Ordagrant är det sagt att det just nu inte finns planer på att släppa den i Europa. Det betyder ju inte att den aldrig kommer till Europa, men samtidigt kan det nog dröja ett tag innan så sker, med tanke på hur de formulerar det. Visar det sig att efterfrågan är enorm kanske de ändrar sig, annat vore ju märkligt :)
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Sant, men känns ju samtidigt som att de två modellerna riktar sig mot lite olika demografier.
     
    bernard gillar detta.
  5. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Egentligen är jag inte intresserad av den pga avsaknad av utbytbart batteri och inget minneskort. Min Note 4 får tjänstgöra ett tag till, typ ett år eller två. Därefter blir det nog en LG eller möjligtvis en Sony, så vida de inte fortsätter med glasbaksida.
    Samsung, ni har fått mina pengar för sista gången.
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tycker att det är väldigt konstigt att den inte kommer släppas här, direkt. Galaxy S6 edge+ känns lite som ytterligare en telefon som Samsung släpper "för att".

    Tycker att Note 5 känns mer tilltalande än S6 edge+...
     
    Drag gillar detta.
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tror Samsung tänker fel. Bara för att Edge gått bra i Europa betyder det inte att alla här som vill ha en phablet kommer jubla övet att det finns en med välvda kanter. Såsom undertecknad - jag ser ingen som helst mening med dem förutom att risken att trycka av misstag med handflatan blir större, men det är ju jag. Note vänder sig till en annan publik tror jag, därav blir denna strategi mycket konstigt i mina ögon.
     
  9. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Instämmer. Samtidigt kan jag konstatera efter att ha bott ett år i Asien att phablets och större skärmar är mycket vanligare där än i Sverige (kanske gäller också för Europa?). Var och varannan sprang runt med en jätteskärm där borta, medan det fortfarande är mer begränsade målgrupper i Sverige som verkar uppskatta det. Iphone 6 plus är ju ett tydligt exempel på en annan flopp i Sverige (har jobbat som återförsäljare). Om inte ens Apple lyckas få sina trogna kunder att välja en phablet, ja då har Samsung också en bit kvar. Det handlar väl om att säkra intäkterna. Och nog kommer väl en Note5+ eller nåt senare i år, så att vi slipper känna att vi köper en telefon som är halvåret gammal.

    Hade gärna köpt Note 5 nu. Ogillar välvda kanter. Det lite som kurvade tv-apparater. Det handlar mer om att visa vad man kan göra än vad det är praktiskt. Ge det några år så kommer vi antagligen att få se på riktigt praktiska användningsområden för både telefoner och tv-apparater.
     
    kalleboston gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis, phablets har inte blivit superpopulära här i Sverige. Men Galaxy Note har dock varit populär, i förhållande till andra som försökt att ta sig in på marknaden.

    Därför blir det ju väldigt konstigt att Samsung släpper en s6 edge+ - istället för en Note, som har de funktionerna man kan vilja ha på en större telefon.
     
  11. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Exakt. Jag hade tyckt det nästan hade varit rimligare att i så fall utveckla och marknadsföra en renodlad S6+ utan gimmick-skärm om man inte tänker släppa Note 5 här.
    Men en annan fråga- tror ni att det går få tag på och importera en Note 5 att importera med "rätt" frekvenser för bla 800mhz LTE och svenska out of the box?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  13. itr888

    itr888 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Fick svar från Svenska VD för Samsung:

    Frågan:

    Jag har LG och är sugen på Samsungs note serien, men varför
    Finns den inte och köpa i Sverige? Det är många på Swedroids medlemmar
    Som vill köpa den, kan ni framföra det till Samsung huvudkontor att släppa det i
    Sverige också.


    Svar:

    Hi!


    Thank you for your feedback.


    It is true that Samsung has decided not to release the Note 5 in Europe. We will continue to monitor the customer demand, but at this point there is no plans to make the Note 5 available in Europe.


    In Europe, Samsung is focusing on launching the Galaxy S6 edge+ as our new premium large-screen smartphone.

    We believe that the Galaxy S6 edge+, with its high-performance features and functionality delivers a truly unique design that will appeal to a large number European consumers seeking a 5.7” display smartphone.


    If you have technical enquires you are welcome to contact our technical support.

    http://www.samsung.com/se/info/contactus.html


    I wish you a nice day!


    Med venlig hilsen / Best regardsRie NielsenCEO-Email Team
    Samsung Electronics Nordic AB
    Torshamnsgatan 27, Box 1235, SE - 164 28 Kista, Sweden
    Phone: +46 (0)8 555 05 700, Fax: +46 (0)8 555 05 701http://www.samsung.com Org.nr: 556445-4345
     
    bernard gillar detta.
  14. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Det var som fan ; / Men lite förståelse har man ju med tanke på att den säljer sämre utanför (Asien/USA ) så det blir ju dyrt och marknadsföra en produkt som inte säljer så bra, Men tråkigt för dom som var ute efter 5an..

    Blev själv smått sugen på en Edge +)
     
  15. Cepetomte

    Cepetomte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sorry samsung, här tappade du mig som kund. När min note 3 sätter näsan i vädret får det bli en nexus 6 eller nåt. :ehm:
     
  16. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Skriv på Samsungs Facebook sida och påpeka att vi vill ha hit den. Vem vet, de kanske inser sitt misstag.
     
    Drag och bernard gillar detta.
  17. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Anledningen är: För att enligt undersökningar gjorda i Eu så använder få själva pennan.
    Och i och med försäljningen av S6 är störrre av edge modellen så har dem bestämt att enbart släppa S6+ här.

    Det är så klart dåligt att det gjort det, men samtdigt så är ju N5 ett skämt tyvärr.
     
  18. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag kan på ett vis förstå den logik Samsung ser i det- men säg att jag inte kan vara ensam om att tycka att Edge-skärmen mest känns onödig? Snygg tycker jag inte heller att den är. Att den blivit populär måste ju mest vara för att folk tyckt den verkar lite frän, inte för att de ser det stora användningsområdet? Men det är ju min personliga åsikt.
     
  19. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Kan ju vara att dom börjar med vissa länder först och sen lite senare vidare till andra? Eftersom den presenterades tidigare än beräknat så har dom kanske inte hunnit och marknadsföra den som det var tänkt? Tror trots allt att Note 5 kommer hit så småningom antingen till jul eller nästa år.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har en S6 edge själv, fick den från jobbet. Skulle nog i början valt den själv, men nu efter att jag använt den ett tag hade jag nog valt den vanliga. Varför? Det är jobbigt att hålla i edgen, lätt att komma åt skärmen.

    Ser inte heller något användningsområde för kanten. Att snabbt komma åt program eller genvägar är väl "bra" - men om man inte gör så att det går att komma åt i A L L A program så är det värdelöst. Som det är just nu på vanliga S6 edge är people-edge endast tillgänglig på hemskärmen ju.
     
    pacmeyer gillar detta.