Problem: Galaxy Note bootloop / Bricked?

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av treps_92boy, 5 feb 2013.

  1. treps_92boy

    treps_92boy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej alla glada. Hjälp mig och många andra med samma fel. :)

    Nu är det så här att jag får inte igång min Samsung Galaxy Note (N7000). :cry:

    Allt började med att jag körde stock på precis allt. Sen ville jag lägga in CyanogenMod 10.1 Nightly. Men det verkade ju gå åt skogen. Har knappt någon aning själv vad jag har prepparerat telefonen med (i nuläget). Har testat allt för många olika kombinationer via Odin 1.85 utan att ens veta något om det. Vissa på nätet i olika forum säger att den är antingen "Hard brick" eller "Soft brick" och går inte att göra något åt. Andra säger att du kan alltid återställa om du kommer åt antingen "Download Mode" eller "Recovery Mode". Jag kommer åt båda. :cool:

    Har suttit i ett X antal timmar och försökt få tillbaka den till stock eller CyanogenMod 10.1 Nightly utan att lyckats. Har testat flera olika kombinationer via Odin 1.85 men får alltid olika fel:
    - Fastnar i Odin 1.85 på antingen cache.img, boot.img, data.img eller vid factoryfs.rfs
    - Fastnar vid första Samsung-logotypen (första som dyker upp)
    - Fastnar vid andra Samsung-logotypen (står bara och tonar upp och ner hela tiden)
    - Fastnar vid att den inte kan mounta /data och ibland inte /cache

    Har testat dessa guider (samt flera andra som jag inte skrivit upp):
    - http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=26212001&postcount=2203
    - https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74568

    Vad jag har fattat det som så finns det något som heter "EMMc brick" och det verkar som att jag har detta (dock inte säker). Man skulle tydligen inte köra en wipe med stock Ice Cream Sandwich (4.0.4 som jag hade innan) på telefonen, vilket jag gjorde. Men partitionstabellen skall tydligen återställas med en PIT-fil. Har även testat detta, men går inte.

    Har försökt med flera olika ROM:s utan att lyckats. Även försökt återställa allt till stock men går inte heller. Den fastnar vid Samsung-logotypen hela tiden.

    Olika ROM:s jag har testat med:
    - SGN_XX_OXA_KJ1_FACTORYFS.tar (pre-root sägs det)
    - N7000XXLRI_N7000XXLRB_N7000NEELP4_HOME.tar.md5 (nordic stock)
    - N7000XBKK4_N7000OXXKK5_N7000XXKK5_HOME.tar (GB 2.3.5)

    Kan inte skriva ner alla olika kombinationer jag har provat för det kommer bli en lååång lista. Men denna loggade jag tydligen:
    - N7000XXLPY_N7000OXALPY_N7000XXLPT_HOME.tar.md5
    - N7000XXLPYkernel.tar
    - Q1_20110914_16GB.pit

    Fast den fungerade inte heller.. Har haft Samsung Kies installerat med rätt drivrutiner sen jag började leka med detta. Några förslag på vad jag kan göra?

    P.S. Skriv på n00b-nivå. Lika bra det! :P
     
    Last edited: 5 feb 2013
  2. DeTrAx

    DeTrAx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hade liknande problem med min note för ett tag sedan. Jag höll på i flera timmar innan jag lyckades få den fungerande igen.
    Det jag gjorde för att få igång den var att flasha med en patchad PIT-fil samtidigt som originalromen i odin (N7000XXLRG i mitt fall).
    Denna PIT-filen gör så att man hoppar över den "defekta" delen av flash-minnet. Nackdelen är att lagringsutrymmet blir några GB mindre, men det är iaf bättre än en obrukbar telefon.

    Här är PIT-filen som jag använde:
    https://www.dropbox.com/s/yo0m8pudx0v3287/N7000_16GB_Q1_20110914-patched-standard.zip

    Hoppas du får det att fungera :)
     
    treps_92boy gillar detta.
  3. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem med min S2a , så bytte jag usb kabel så funkade det i ODIN sen... kanske ett långskott, men har du inte provat det så gör det.

    vet att byte av USB kabel har hjälpt några stycken som har haft exakt samma problem att den stannar vid cache.img, boot.img, data.img eller vid factoryfs.rfs.

    Och avinstallera KIES före du provar igen. det gjorde jag. vet inte om det hjälpte något. men jag gjorde i alla fall det.
     
    treps_92boy gillar detta.
  4. treps_92boy

    treps_92boy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stort tack!!! :D

    Stort tack till dig DeTrAx! :)
    Testade att använda din version av PIT-filen samt N7000XXLRI_N7000XXLRB_N7000NEELP4_HOME.tar.md5 och det fungerade. Startade upp telefonen varpå den sa "Encryption Failed". Allt man kunde trycka på var [Reset device], så jag gjorde det. Sen startade den upp som vanligt och fungerar efter att ha installerat alla applikationer.

    Säger detsamma! Hellre några GB mindre än en obrukbar telefon.

    Lagringsstatus
    Totalt enhetsminne: 1.97 GB
    Totalt USB-lagringsminne: 8.24 GB

    Ser det rätt ut? Undra om man vågar testa att installera CyanogenMod 10.1 nu, fast läsa på lite extra innan? :P


    Tack för tipset Sleepwalk! :)

    Har provat detta, flera gånger bland de olika kombinationerna jag har testat. Men hade faktiskt precis samma fel när jag hade en Galaxy S2. Då hjälpte det att byta USB-port.
     
    Sleepwalk gillar detta.