Diskussion: Galaxy Note II LTE/Telia

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av T Boone Pickens, 14 nov 2012.

  1. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skulle egentligen tycka att moderatorerna kunde lägga upp LTE varianten som en egen telefon, på samma sätt som S III LTE,men...

    Jag har just läst igenom hela tråden om S III LTE och det känns ju väldigt bekymmersamt att många upplever att de inte får 4g eller LTE lurarna att fungera ens hjälpligt? Hur stora är problemen egentligen? Verkar ju vara som störst problem hos Telia/Halebop?

    För mej så var LTE/4 g varianten av Note II "halva grejen". Får inte min Note förrän 20:e, men har redan börjat jobba upp en irritation över att grejerna möjligen inte fungerar när de kommer... o då jävv...lar!

    Tänkte att tråden skulle handla om Note II LTE med Telia/ Halebop:

    För det första, finns det NÅGON med Telia/Halebop som HAR FÅTT Note II titanium grey?

    Fungerar telefonen klockrent i så fall?

    Var bor du i så fall?

    Vilket abonemang har du i så fall?
     
    jukkas gillar detta.
  2. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Detta är även jag intresserad av :-) Var och pillade på en vanlig note 2 igår och habegäret inföll snabbt som attan.. Men lite rapporter angående hur 4g funkar vill man ju ha innan man slår till.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Eller hur?

    Om inte annat så ska jag uppdatera dej om/när jag får igång grejorna :)

    "Bara" 27 dagar sedan beställning nu...:teeth:
     
  4. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Måste vara telia som har problem för jag har inga som helst problem på tele2. Får 4g utan problem. Funkar grymt bra!
     
    T Boone Pickens gillar detta.
  5. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, var bor du?
     
  6. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Samma här! Bor strax utanför Göteborg! Det lustiga är att jag har fasen snabbare uppkoppling hemma än på jobbet inne i stan!
     
    T Boone Pickens gillar detta.
  7. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Kör tele 2 i Karlskrona (som får räknas som landsbygd typ generella täckningssammanhang jämfört med Malmö där jag bott tidigare). Är förvånad över hur bra 4g täckning jag har, tror faktiskt inte jag tappat den en enda gång under min första dag med luren. Bra hastigheter som attan också. Som sagt, tele 2, men telefonen i sig klarar det med stjärnglans.
     
  8. animon

    animon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag köpte min Note 2 LTE (vit) med Halebop för snart en vecka sen. Det först nu som jag har fått till 4G-mottagning. Det har varit ett jäkla massa strulande med inställningar hit och dit. De första dagarna pendlade det mellan G/3G hela tiden. Halebop har uppdaterat mitt sim-kort två gånger och jag har varit inne och donat med en massa inställningar. Jag vet inte vad det var som gjorde susen, men nu fungerar det finfint. :)
    4G mottagningen känns nu stabil och nu på kvällen hade jag 23 ner och 14.5 upp. Jag bor i kanten av Östersund, så det känner jag mig rätt nöjd med ändå. :)

    Vad det gäller batteritiden så är den över förväntan trots LTE'n. För tillfället är batteriet visserligen nästan helt tomt. Det var 17 timmar sen den togs från laddning och med en aktiv skärmtid på ganska precis 7 timmar. Det innefattar någon timmes streaming av serier, musiklyssnande, surf och allmänt telefonpill. Mycket av det är gjord på wifit hemma, men det har surfats en hel del på 4G också.
    Telefonen är mina ögon klockren. Så här långt skulle jag inte kunna bli nöjdare! :)
     
    T Boone Pickens och Blabert gillar detta.
  9. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack

    Jag får också intrycket från olika trådar att det är i inställningarna på telefonen som lösningen ligger.

    Men det verkar ju trots allt vara folk med Telia/Halebop som har störst problem så förhoppningsvis så gör operatören "lessons learned" och uppdaterar på hemsidan hur inställningarna ska se ut för just Note II LTE som ju borde vara samma som för SGS3 LTE?

    Annars uppskattas det nog på sina håll om ni med Telia/Halebop har tid att posta era inställningar i den här tråden. För nu börjar förmodligen Telia att rulla ut lite större batcher i nästa vecka, varpå problemen möjligen tar fart igen...

    Och ni som har kontakt med Telia i ärendet kan ju uppmana dem att skriva in inställningarna på hemsidan.o_O
     
  10. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag bor i stockholm, i en förort.

    Ang batteritid så för mig är det typ så att med 4g så håller den en dag välanvänd. Med 3g håller den 2 dagar om man vill välanvänd. Så riktigt bra !
     
  11. Knappas

    Knappas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Telia APN för 4G och Samsung Galaxy Note 2 LTE

    Hej !

    Jag har en Note II LTE, Telia abonnemang och fungerande 4G (LTE).
    Jag bor i stockholm

    Var också orolig att jag inte skulle få igång 4G speciellt som jag köpt telefonen av Tele2. Det skulle ju vara samma modell som Telia sålde sp vitt man kunde utröna vid internetforskning, men säker kunde man inte vara :-)

    Från början fungerade det inte men jag hade turen att få tag på rätt supportpersoner på både Samsung och Telia så det gick ganska snabbt att få till det.

    Det jag behövde ändra på var följande:

    Under inställningar...
    Gå till Fler inställningar/Mobila nätverk/Åtkomstpunktsnamn/Telia Internet

    Där behövde jag ändra Port till 8080 samt Verifieringstyp till Ingen.
    Efter detta bootade jag om och sedan fungerade 4G perfekt.

    För säkerhetsskull kan jag ju lista alla värden under denna APN så ni kan dubbelkolla allt:

    Namn: Telia Internet
    APN: online.telia.se
    Proxy: Inte Installt
    Port: 8080
    Användanamn: Inte Inställt
    Lösenord: Inte Inställt
    Server: Inte Inställt
    MMSC: Inte Inställt
    MMS-proxy Inte Inställt
    MCC: 240
    MNC: 01
    Verifieringstyp: Ingen
    APN-Typ: default.supl
    APN-Protokoll: IPv4
    Aktivera/Inak.. Ikryssat
    Operatör: Ospecificerad

    Sedan finns det en till APN i nivån ovanför "Telia SE MMS" men den har jag inte behövtoeta i. Kan skriva av den också om behov finns men jag tycket att detta borde räcka !

    Kan ju lägga till att jag har ett företagsabonnemang om det nu skulle spela någon roll men jag har svårt att tro det.

    Mvh Anders
     
    T Boone Pickens gillar detta.
  12. Zeke70

    Zeke70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Satt och surnade till på Telia och skickade en fråga till dom.

    Frågan till Telia 2012-11-15 23:32;

    Jag beställde en Samsung Galaxy Note 2 4G grå 2012-10-22 08:27, ni har skrivit leveransdatum 2012-11-21 samtidigt som ni på hemsidan visar grönt i lagersaldot på dessa telefoner - så min fråga är nu;
    VAR ÄR MIN TELEFON - VAD FAAN HÅLLER NI PÅ MED!?
    Vad är det för jävla lurendrejeri ni håller på med - satans jävla faan vad irriterad jag är!

    Till stackaren som är tvungen att läsa detta ber jag om ursäkt - men jag menar, va faan håller Telia på med???

    Jag vill ha ett svar om min telefon är på väg eller måste jag avbryta mitt abonnemang och gå till Tele2 för att få en telefon?


    Svaret från Telia genom SMS 2012-11-16 08:12;

    Din varuorder xxxxxxxxxxx plockas från lagret och inom kort kommer ett sms till dig med ditt kollinummer.
    Hälsningar Telia



    Slutsats; undrens tid är inte över........
     
  13. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Stort Tack!

    Hoppas att det även börjar klarna för supporten så att det inte handlar om vem man råkar prata med...

    Nu vill jag ha luren...!
     
  14. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    He he he... NU börjar det hända saker...:

    Din varuorder*********** plockas från lagret och inom kort kommer ett sms till dig med ditt kollinummer. Hälsningar Telia

    Får den alltså på måndag... Exakt en månad efter beställning...
     
  15. zn4jp3

    zn4jp3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Undrar om butikerna får den till nästa vecka med då? Har nämligen beställt min i butik, hoppas!
     
  16. animon

    animon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har som sagt Halebop rubbet (den lilla) till min Note LTE och vad jag har förstått så ska surfhastigheten vara begränsad till max 40mb/s. Men just nu befinner jag mig på besök i huvudstaden och igår när jag kollade på speedtest fick jag 79 ner och 54 upp. Jag klagar absolut inte, det är ju jättebra. Men jag undrar om jag har läst det finstilta fel eller om det är Halebops sätt att gottgöra att 4G-linan är väldigt ostabil ibland? Vilka hastigheter har ni kommit upp i?
     
  17. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    JA! Då ligger telefonen här bredvid mej på jobbet på laddning...!

    Den är snygg! Då har jag alltså:

    Telia Mobil Flex Mellan 399 kr
    + Surfa Stor 100 kr
    Samsung Galaxy Note II 4G 150 kr
    Färg Vit Grå Begränsat lager
    Pottavdrag -100 kr

    Engångskostnad 0 kr

    Samsung Galaxy Note II 4G 0 kr

    MEN!

    Telia telia gammle vän... Är det 50% statligt ägande som gör er så sega? Inget sim kort utskickat... Eller rättare sagt jag fick ett sim kort model stor för ca tio dagar sedan för att kunna köra abonemanget på min gamla telefon eftersom portering skedde före leveransen av note II lte.

    I alla kontakter med kundtjänst (6st) påpekade jag att jag absolut ville ha ett micro sim när nya telefonen väl ankomm, och de garanterade att "det var absolut inga problem", "den telefonen ska ju ha micro sim som standard".

    Tror ni att det kom något?
    Nej, vid kontakt med kundtjänst så säger man att " Du har ju fått ett sim kort utskickat"...

    Suck...! Inte heller på mina sidor på hemsidan stämmer uppgifterna med vad jag beställt...! Detta lyckades dock kundtjänst fixa i telefon. Kudos..!

    Nu blir det in till Telia butik i morgon för att utverka ett micro sim och sedan.... I can fly I can fly...! i 4g... Hoppas jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  18. GrandAnse

    GrandAnse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Grå finns nu i teliabutiken på Kungsgatan.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  19. maloj

    maloj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hur är det en gång för alla. Fixar Note 2 42 eller 84 gig max med 4G anslutning? Om det är 42 som hävdas lite varstans så finns det väl ingen vits med 4G då 3G fixar 42 gig och väl inte kommer läggas ner inom säg tio år?

    Var på cyberphoto och något expert derivat. De hade också bara vit och silver av 4G/LTE. Kommer inga fler färger till Sverige?
     
  20. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Över LTE klarar den 100 mbit
    www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/galaxy-note/GT-N7105TADVDS