Galaxy S billigt - gråimporterad?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av mate, 30 maj 2011.

1. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    jo så må fallet kanske vara just nu men som sagt det har varit/är dessa priser på dom flesta elektronik kedjor lite då och då . Nu senast är det som Brother_B skrev dvs att siba säljer sgs för 2990kr, kollade upp det senast idag i sthlm området.

Last edited: 4 jun 2011
  2. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Bara att handla, är ju en kanonlur för de pengarna. Enligt Samsung når inte SGS EOL förrän till jul.

3. Brother_B

Brother_B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Med ordet gamla lurar så menar jag förstås äldre telefoner som har legat på hyllan ett bra tag och blivit gamla. Inte våra egna privata, det antog jag att alla förstod.
    Det går ganska fort i återförsäljar värden att produkter blir gamla.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

För min del blev det att jag köpte en "begagnad" i plomberad orginalförpackning för 2750 kr. Gubben som sålde hade lyckats komma över den på Elgiganten för 2222 kr(!!!), så det var väl win-win på den affären.

5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

I dag har jag varit uppe i butiken i GBG angående min spärrade telefon. Jag förklarade att IMEI var spärrat och han erbjöd sej direkt att lösa detta. Han kunde erbjuda att "fixa" luren på en halvtimme men jag sa att jag inte var intresserad eftersom telefonen är "het". Hur fan går det till i så fall?

Sedan frågade han om jag ville ha en ny telefon men jag avböjde och tog pengarna i stället. Inga protester öht men så var det oxå mycket folk i butiken så han tyckte väl inte att man skulle bli för högludd p.g.a. detta "delikata" dilemma som han hamnat i. Folk hörde ju faktiskt vad diskussionen handlade om och att jag sa att Telia har bekräftat att telefonen är spärrad.

Nåja, jag kunde inte göra så mycket mer och allt gick vädigt snabbt men jag hoppas att det han pratade om att "fixa" luren bara var för att han inte fattade vad jag menade. Då hamnar ju luren på gatan igen. Jag hade ingen större lust att stå i butiken och börja bråka som fanken heller utan jag hoppas bara att han inte får igång den igen.

6. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det går - i alla fall i teorin - att byta IMEI på en telefon.
    Det är dock olagligt i Sverige och de flesta(?) andra länder.

Borde du inte nu låta polisen få veta var denna spärrade telefon befinner sig...? De kanske har en stöldanmälan med IMEI?
    Har butiken rent mjöl i påsen borde de ju samarbeta med polisen i fallet.

7. Gling

Gling Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag köpte en SGS i den aktuella butiken.
    Såg annons på blocket om splitter ny SGS för 2699kr så drog dit.

Telefonen var inte svensksåld, han visste inte vart den kom ifrån så det vart lite lotteri över det hela. Han sade även att det inte skulle gå att uppdatera den, men jag bestämde mig efter en stunds tvekan att köpa telefonen.

Han hade flera begagnade också som han försökte pracka på mig men det var jag inte intresserad av.

Den visade sig vara slovensk, fick hjälp i min tråd här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=42612

Jag är nöjd iaf då jag fick en finfin telefon för ett så bra pris. Tror och hoppas inte att min är stöldgods :)

8. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Jo, att det är olagligt förstår jag men det är ju lite skumt att den funkade när det låg en rysk (SER) image på den. Det var inte förrän jag flashade till svensk som det slutade funka.

Att jag skulle gå till polisen är ju en samvetsfråga. Egentligen skulle jag gjort det men jag har inte IMEI-numret kvar. Saken är den att det är min dotters kompis som skulle ha telefonen och hon har haft kvittot och telefonen hos sej.

Sedan vet man inte om butiken är skyldig eller inte. Folk kan ju få för sej att stöldanmäla för att utnyttja försäkringar när man sålt telefonen. Nu vet jag inte hur det ligger till men eftersom han sa att han kunde "fixa" problemet blir man ju lite misstänksam.

Om det nu är en "oseriös" butik så är jag ganska säker på att polisen redan har ögonen öppna. Ofta kommer det ju fram saker och ting "bakvägen" och det annonseras ju friskt också på bl.a. Blocket. Ofta går det ett tag men för eller senare så kommer sanningen i kapp.

9. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

skulle chansa på att (SER) inte är rysk utan Serbisk, dom skriver oxå med kyrilliska tecken,

10. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Att köpa en telefon billigt, som man kan misstänka är stulen eller liknande, är olagligt det med och kan resultera i rättsliga konsekvenser. OM IMEI är spärrat så ska man kontakta polisen, gör man inte det och det kommer fram att man hade den kunskapen, har man åsidosatt sin skyldighet. Man kan då inte skylla på att man "inte visste" det var stöldgods.

Tycker definitivt man ska ringa polisen om en sån här sak, kanske inte så mycket för sin egen skull, men för andra mindre tekniskt kunniga personer som kanske råkar ut för samma problem.

11. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Kollar man samfirmware.com så står SER för ryska. När jag startade telefonen så var dock språket på svenska och det gick inte att se att den var rysk förrän man kopplade den mot Kies.

12. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ahh, ok. Tänkte mest på hur det lät.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

13. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nja, nu är du ju ute på hal is lite grann. För det första fanns det ingen anledning att tro att den var stulen när jag köpte den. För det andra var inte priset "oroväckande" lågt jämfört med andra mobiler på blocket. För det tredje märkte jag inget konstigt förrän jag upptäckte den ryska programvaran och uppgraderade till svensk mjukvara ett par dagar senare.

Jag har faktiskt pratat med polisen i ärendet och det enda råd jag fick var att avvakta ett svar från säljaren innan jag vidtog några åtgärder. Man menade att det kan röra sej om försäkringsbedrägeri från den tidigare ägaren och då måste butiken få reda på detta.

Nu är det inte så enkelt att ställa sej i en klaustrofobisk affär och börja ifrågasätta med massor av folk som står och väntar och bokstavligen och flåsar dej i nacken. Kan tyckas jag är feg men det bjuder jag på och samtidigt kunde ju butiksägaren bara hävdat att han inte visste något. Vad skulle jag sagt då? Jag kommer ändå att polisanmäla detta...o.s.v.? Kanske det.

Nu har jag tyvärr inte IMEI-numret kvar och det finns skyldigheter i allt men jag är säkert inte den ende som fått en telefon som är spärrad och jag tror, som jag nämnde innan att om folk fått "felaktiga" telefoner från denna butik så vet redan polisen det.

14. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    För er som inte visste så har ju ONOFF gått i konkurs och säljer nu ut sina varor . Där bla Samsung galaxy S för 2806kr vilket är riktigt billigt för en så pass bra telefon som håller måttet. Samsung Galaxy S - ONOFF slå till ;)

Last edited: 17 jul 2011
  15. Agaujo

Agaujo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Köp på teknikmagasinet istället, 2999 med 2 års garanti. Där köpte jag min.

16. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    man har ändå 2 års fabriksgaranti som man kan få ut från samsung ..men visst det är ju en nackdel att köpa vara från ett bolag som är försatt i konkurs