Galaxy S II eller Optimus 2X?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av magnus.ahlberg, 8 mar 2011.

  1. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 278
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Har du väntat sååå länge kan du vänta en månad eller två till hehe
     
  2. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  3. Råttan

    Råttan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken telefon tror ni har bäst kamera? Har samsung ryckt upp sig från förra versionen med bättre kamera nu? Tänker då främst på bilder tagna då det är mörkt. Finns det jämförelser ute man kan kolla på?
     
  4. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  5. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
  6. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag gick igenom 3 stycken Optimus 2X innan jag bestämde mig för att vänta på Galaxy S II istället. :)

    Den första hade ett kluster med två döda pixlar, nästa exemplar två döda och en stuck pixel och mycket backlight bleeding och den sista ett kluster med två stuck pixlar och hemsk backlight bleeding:

    http://phooey.se/temp/blb2.JPG

    Även fast jag var ganska nöjd med telefonen i övrigt så känns ju Galaxy S II som en bättre telefon alla kategorier, om man klarar av att vänta. ;) Jag var iaf inte särskilt sugen på att ge LG en fjärde chans... Var egentligen mer sugen på Galaxy S II från början också, och nu är den förbokad. :)
     
  7. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stämmer det att S2:an kommer att kosta närmare sextusen spänn när den lanseras? http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-Galaxy-S2?

    Då vette tusan om jag som student har lust att vänta.. känns väl blodigt, tycker Ni inte? Jag menar.. är skillnaden verkligen så stor om man jämför med O2X? Kommer jag som "vanlig" användare känna så stor skillnad tror ni?

    Spelar för övrigt inga tunga 3d-spel på min telefon :)
     
  8. phooey

    phooey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

    Lägsta pris 5300 kr, och det är vid förbokning, så man kan anta att det kommer att sjunka vid lansering. Jag tycker priset är rimligt, high-end-modellerna av telefoner har alltid legat kring 5000 kr.

    Optimus 2X kostade ca 5000 kr vid förbokning också. Men har du inte lika otur med skärmen som jag hade så tror jag säkert att du blir nöjd med Optimus 2X, även om Galaxy S II är bättre specifikationsmässigt på en rad punkter.
     
  9. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    I dagsläget kommer du inte märka någon direkt skillnad på O2X och SGS2. Men om 6 månader kanske du gör det.
     
  10. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Sitter själv snart med valet av ny mobil (efter sommaren) och just nu ligger väl valet mellan dessa två dock är jag lite nyfiken på vissa saker:

    1. Har Samsungen något i stil med HDMI out som LGn? är det "special sladd"?

    2. LGs verkar ju redan nu kunna ta in custom kernel, baserat på hur Samsung mött sådant med Galaxy S (ettan) lär de har skyddat den extra eller är den lämnad öppen? (gissningslek jag vet men om någon har ett hum)

    3. Förutom skärmen, CPU designen och RAM, är det några markanta hårdvaru skillnader?


    För närvarande tittar jag mest på LGs, visst att skärmen för SGS2 är lite bättre men HDMI out är värt den förlusten om det är så att SGS2 inte har något liknande, sedan föredrar jag oftast custom ROMs men har ingen direkt erfarenhet av varken LG eller Samsung på den biten dock verkar det ju som att LG iaf kommer att få en del då det finns en fungerande custom kernel redan men som sagt några månader kvar och föredrar att vara helt informerad innan jag gör mitt slutgiltiga val.
     
  11. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 278
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    hdmi ut via usbporten = mindre sladdar å hålla reda på hehe
     
  12. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    okej men det är en special sladd då? men bekräftat?
     
  13. erahk64

    erahk64 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Man behöver en MHL-kompatibel mikroUSB-HDMI-kabel för SGS2, Optimus 2X har mikroHDMI-HDMI-kabel.
    Den kan kopplas till alla TV-apparater med HDMI.

    MHL (Mobile High-Definition Link) är en ny standard.
    Sök på MHL i Youtube så hittar du en video som beskriver det.
     
    Last edited: 28 mar 2011
    echt gillar detta.
  14. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ah man måste ha en converter för allt som inte har MHL för att ladda, dock måste jag erkänna att iden är väldigt intressant med MHL och "future-proof" :) Får man med en converter med mobilen?

    Kollat lite mer på chippen och nVIDIAs är ju lite bättre optimerat, tror ni Samsung kommer kunna optimera sina chip lika väl? iom att de kommer kunna köra 1080p h264 i 30fps är det intressant iofs.
     
    Last edited: 29 mar 2011
  15. erahk64

    erahk64 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har inte sett någon info om vad som ingår när man köper mobilen.
    Man får antagligen vänta på recensioner.

    Det går inte att säga hur bra mjukvaran är optimerat för Exynos förrän
    SGS2 har släppts. Man får vänta på recensioner här på Swedroid
    och Anandtech.com, de verkar ha de bästa recensionerna.
    Men GL benchmarks indikerar att GPU'n i Exynos är mycket snabbare än Tegra2-GPU'n.

    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=506804&postcount=68
     
    Last edited: 29 mar 2011
  16. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Mjo kollat lite och det verkar ju som att SGS2 är bättre dock blev jag lite nyfiken på Optimus 3D även om det mest känns som en gimmick men 3D shootern de visade upp på den verkade riktigt nice ^^

    Allmänt verkar det lite som att O2X har optimerade versioner av gamla hårdvaran medan SGS2 har "nya" generationen på det mesta och det talar ju för att när de väl blir bättre optimerat kommer SGS2 vara en betydligt bättre telefon iom att just nu verkar de ganska lika, min bindningstid går ju inte ut förrän efter sommaren så kommer ju hinna se lite av utvecklingen innan jag väljer men ju mer jag ser så går jag mer och mer från O2X till SGS2.

    Nya SoCen, MHL, SAMOLED+, dubbla RAM med bättre bandbredd m.m. talar ju för att den kommer hålla längre än O2X.
    Hoppas bara att den inte är låst för hårt så det går att "hacka" med custom ROMs, ogillar oftast förinstallerat skit med bloatware och när det inte går att optimera som man vill m.m.
     
  17. pleom

    pleom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Hur är det med SGS2. Är det 100% att man kan koppla den till TV i riktigt bra kvalité och med vad?
     
  18. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är 100% ja, man kopplar den med MHL, det är en ny standard av Sony, Samsung, Nokia och två till minns inte vilka, det är mer eller mindre mini-USB till HDMI med en vanlig sladd, som nämns ovan, sök på youtube MHL så finns det en bra introduktion där som förklarar vad det är om framtidsplanen för det :)
     
  19. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Som nämnts ovan, SGS II kopplas till TVn med HDMI via sin micro-USB. För att den ska kunna ladda samtidigt behöver TVn också ha MHL, något som inte finns på marknaden, men med hjälp av en adapter kan man koppla in sin laddkabel och sladd till TVn, vilket betyder att det i dagsläget blir lika många sladdar som alla andra (exempelvis LG O2X).

    Att man behöver en "speciell" kabel till SGS II innebär alltså bara att det är en microUSB till HDMI, men å andra sidan behövs det ju en "speciell" kabel för O2X också eftersom det är miniHDMI till HDMI, så där ser jag ingen som helst fördel med O2X.

    SGS IIs fördel är att den är mer framtidssäker med MHL (som bland annat innebär att du kommer kunna använda fjärrkontrollen till TVn till att styra telefonens funktioner när de är ihopkopplade) men frågan är hur länge man behöver vänta på dessa TV-apparater och om man har kvar samma telefon när man väl köpt sig en MHL-kompatibel TV. Å andra siden finns inga direkta nackdelar med MHL heller. :)
     
  20. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Enligt Ellos (tror jag) medföljer konverteraren i förpackningen.