Galaxy S in på lagning -> Fuktskada = Hjälp!!!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hazzlare, 4 nov 2010.

1. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det kan ju hända att policyn har ändrats. Mitt fall var för flera år sedan och jag vet att de fick mycket klagomål. Min försäljare hade egen verkstad för småreparationer och talade av erfarenhet om att det var meningslöst. Han erbjöd sig naturligtvis att skicka in den ändå men det skulle då alltså med all sannolikhet leda till att jag fick betala 3-400 spänn och få tillbaks telefonen utan åtgärd.

Det är väl i det närmaste helt omöjligt att helt fastställa om ett problem har med en befintlig attenskada att göra eller inte. Det är ju frågan vem som egentligen har bevisbördan. En vattenskada behöver som sagt inte alls betyda att telefonen har utsatts för vatten direkt. Det kan bildas kondens vid helt vanlig användning vid hög luftfuktighet och snabba temperaturväxlingar.

2. Hazzlare

Hazzlare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har aldrig tagit upp telefonen när det regnat (de få dagar som det regnat under sommaren här i Stockholm.) Jag har alltid använt headsetet då jag lyssnar på musik så fort jag går hemifrån. Aldrig tagit med telefonen när jag duschat heller.

Har dock läst att Anovo själv sagt till folk med fuktskador att detta kan bero på värmen som kan uppstå efter ett längre samtal med telefonen mot örat. Låter konstigt, men stämmer detta är det fabrikationsfel då en telefon ska klara av att man ringer med. Detta är en personlig uppfattning iofs.

3. Navve

Navve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej
    hade ett liknande fall på jobbet. Anovo är tjuvar dom ville ha 42tusen för att reparera en mobil så kanske dags att kalla på hemförsäkringen : /

4. Robban71

Robban71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men hallå eller?! :D

5. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

42 000??? Låter ju helt sjukt!

Jag sa till mannen på Mobilbyrån att jag ville ha tillbaka mobilen och betala 350 kronor för det, då mobilen funkar klockrent förutom kameran och sms delen som jag tidigare nämnt. Nu när jag gick in på deras servicesida står det såhär: "KF avböjt efter samtal med kund 4/11-10. RUÅ Kostnadsförslag V44 (Extern) 5596054
    Kommentar: Kostnadsförslag avser retur utan åtgärd."

Detta verkar enligt mig som om dem tror att jag inte vill ha tillbaka telefonen. Skrev ett mail till dem på en gång nu då dem har stängt för dagen. Ska ringa dem imorgon också för att kolla så jag får tillbaka telefonen.

Helt sjukt, upprepade flera gånger i telefon att jag ville ha tillbaka telefonen och han svarade även att jag bör kunna hämta den senast på tisdag nästa vecka!

6. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Men utveckla?

7. Kreftan

Kreftan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

haha det där kan ju inte stämma? nu måste du snurra med 42tusen iaf..

8. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såhär ser min mobil ut nu, enligt bild från Anovo.

Någon som kan detta som ser ifall det stämmer? Och vart finns fuktindikatorerna?

Pratade nyss med en kvinna på Konsumentverket och hon tyckte att jag ska göra en anmälan, åtminstone för att det ska bli ytterligare en anmälan om detta problem så att det förhoppningsvis kommer upp någon gång! Och det tänker jag göra.

Bifogade filer:

9. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Bilden är ganska suddig, men tycker mig se ganska ordentlig oxid i det rödmarkerade området.

Konsumentverket är de facto nötter när det gäller sådant här, det är tyvärr de flesta som inte jobbar specifikt med konsumentelektronik, exempelvis Sverker på Plus som är skrattretande felaktig när han tagit upp liknande fall.

Du har inget otalt med Samsung då du tydligt inte hanterat telefonen på det sätt som beskrivs i Samsungs garantivillkor.

Är telefonen under 6 månader kan du hänvisa till konsumentköplagen och säljarens ansvar för produktens funktion under de första 6 månaderna sedan köpet. Det ligger då på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt, men eftersom du inte anmärkt på kamerafelet direkt ser jag dina chanser som minimala.

Sånt här händer varje dag, och det flera hundra gånger, ditt fall är tyvärr inte det minsta unikt :/

Edit: Fuktindikatorerna sitter "längre" ut i telefonen, de delarna har teknikern redan tagit bort. De sitter oftast innanför batterilucka och på batteriet för att teknikern ska varnas om att det kan vara fukt inne i telefonen och undersöka noggrannare.

Last edited: 5 nov 2010
  10. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har hanterat telefonen på ett extra försiktigt sätt. Dvs jag har aldrig använt telefonen i regn t.ex. då jag alltid använder headset när jag går hemifrån.

Telefonen är köpt 29 juni 2010 så den är under 6 månader. Kamerafelet anmärkte jag direkt på då jag ringde Samsung, men han gav rådet att vänta på Froyo för att se om det kunde lösa problemen.

Tack för svaren iaf!

11. Skaven

Skaven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

kanske ska kolla vad nytt mainbord kostar? och fixsa det själv?, det verkar ju i alla fall mycket enklare en på iphone mobiler

12. Hazzlare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja sånt trixande kan jag inte alls, så där är jag helt körd.

Pratade med Samsung precis bara för att jag ville höra det från dem direkt. Dem sa att det är väldigt tråkigt men att Samsung går helt efter vad Anovo säger och därför är detta mitt fel.

13. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Måste först säga att fy fan va tråkigt. Men om du inte kommer någonstans med anovo så kör via hemförsäkringens allrisk (om du har någon). Jag råkade tvätta min lur i tvättmaskinen på semestern. Det var en fredag så jag kasta mig på luren till mitt försäkringsbolag (folksam). Snubben sa att en fuktskada inte lagas idag. Utan ny lur är ett måste.(skulle vara en "likvärdig" Nokia N86 hade jag. Blev en Samsung Galaxy S. Säljaren sa att de var hyggligt lika. Så fel han hade.) Han sa åt mig att snabbast går det om jag själv köper ny lur och skickar in kvitto numret till han. Köpte min lur på Söndagen och ringde han på måndagen och lämnade kvitto numret. Torsdag samma vecka hade jag pengarna minus självrisken. Den gamla luren. Ja den fick jag behålla. Det hoppade igång nån vecka sen men allt funka inte. Skickades in till mobilåtervinning och jag fick några hundra för den.

Last edited: 8 nov 2010
  14. Silverbullit

Silverbullit Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Högtalare till mobilbyrån?!?

Hade du tänkt skicka in högtalarna till Mobilbyrån?!?

/Silverbullit?!?

15. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

han skulle vara min gud då :)