Galaxy s med eller utan garanti?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av TookieDroid, 15 feb 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Samsung har 24mån garanti på sina lurar, man ska ha orginalkvitto eller annat likvärdigt dokument.

http://www.samsung.com/se/support/warrantyinformation/warrantyInformation.do?page=POLICY.WARRANTY
    --------------------------------------------------

Mobiltelefoner
    Garantiperiod
    24 månader på produkten och medföljande tillbehör (6 månader för batteri.
    12 månader på tillbehör som köpts separat (6 månader för batteri).
    Typ av garanti
    Mobiltelefoner ¹
    Tillbehör (medföljande) ¹
    Tillbehör (köpta separat) ²
    Garantiregler
    SAMSUNG Electronics Nordic AB säljer sina produkter via distributörer och återförsäljare och där regleras reparationsåtagandet via avtal. Konsumentköplagen reglerar sedan förhållandet mellan dig (som konsument) och återförsäljaren. Besök gärna Konsumentverkets hemsida (www.ko.se) för att se vad du som konsument enligt konsumentköplagen har för rättigheter och skyldigheter.

För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument.

SAMSUNGs garantiomfattar endast s.k. ursprungsfel. Detta inkluderar inte förbrukningsartiklar som batterier, glödlampor, bläckpatroner etc. Garantin omfattar heller inte följande:
    Tapp-, fuktskador eller annan yttre åverkan
    Reparationer av produkter som installerats felaktigt
    Reparation av produkt som saknar serienummer eller inköpshandling
    Serviceverkstäder
    Deltaservice/CR Service Kalmar 040-43 00 30
    MB Mobilbyrån Teleservice Stockholm 08-429 33 30
    Så gör du för att åberopa garanti
    ¹ Kontakta Samsung Support 0771-SAMSUNG (726 78 64), din återförsäljare eller serviceverkstaden direkt.
    ² Kontakta din återförsäljare.
    --------------------------------------------------------

2. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är exakt det dom gör. Tror knappast dom samlar på sig så många reklamationer som möjligt. Nyligen på elgiganten fråga dom mig om uppgifter vid köp av PS3, när jag frågade varför, sa dom att det är för garantin.
    Dessutom kan du slänga kvittot direkt. Går du till elgiganten och säger att du inte har kvittot när du lämnar in telefonen så har dom alla uppgifter redan med hjälp av ditt personnr. De kan skriva ut ett nytt kvitto till dig igen. Inte så lätt när man är andra-hands köpare.

3. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Där har du en poäng faktiskt! :D men vet inte om jag ska köpa en SGS eller en O2X, blir bara så förvirrad, för att jag vill ha optimusen men bara för att den är frestande, men annars så vill jag ha en SGS för att den har allt man behöver i en telefon... Har sparat pengar till nån telefon men nu vet jag inte vilken jag ska ta -.-

4. scrappy

scrappy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Har du sparat pengar till ett mobilköp så köp den telefonen du vill ha tycker jag.

5. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Aa jag vill göra det men blir bara förvirrad för att först så vill jag inte lägga 5000 kr på en mobil ifall jag köper o2x men ändå så tänker jag att den kommer hålla längre då. Så jag kommer inte behöva en ny mobil på länge

6. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag köpte en sgs för 2900kr i måndags, butiken som sålde den begagnad gav mig 1månads garanti, igår brickade jag den...nu har jag lämnat in den och går det bra får jag pengarna tillbaka eller en fungerande mobil, tack för garantin!!

7. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Hur fan kan den tappat så mycket i Pris? Iphone 3gs kostar fan mer

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

8. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

iPhone fantaster förstår inte bättre utan är villiga att betala mycket för skräp? ;-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

9. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Tyvärr så gäller det inte bara iPhone fantaster :/ Det har spridit sig till alla apple fantaster, till folk som inte vet vad de pratar om och folk som inte klarar av andra mobiler och datorer. Tyvärr, det är hemskt! :P

10. kropoktin

kropoktin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite info:

Den garanti som butikerna lämnar gäller i princip inte för den som köpt telefonen av den förste köparen. Garantin är ett avtal mellan den förste köparen och återförsäljaren alltså. Självklart kan avtalen skilja sig åt från återförsäljare till återförsäljare. Har du möjlighet så kolla helt enkelt med den butik telefonerna är köpta i.

Vad gäller konsumentköplagen så gäller den endast i förhållandet mellan den förste köparen och butiken. Du som köper av en privatperson kan aldrig vända dig till butiken med krav. Du har köpt telefonen av en privatperson och måste vända dig till honom/henne och köplagens regler är tillämpliga mellan er (så länge ni inte avtalat annat).

11. Attackapan

Attackapan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oftast när det gäller garantiärenden så brukar inte återförsäljare kolla upp så att det är rätt person som lämnar in telefonen så länge bara originalkvitto finns med. Varierar naturligtvis från butik till butik.

Går däremot telefonen sönder utanför garantitiden som verkar vara 24 månader så kan du inte få den reparerad utan kostnad med hjälp av reklamation då den är personlig och kan inte överlåtas. Ni kan inte heller kräva pengarna tillbaka eller annan form av hävning av köpt oavsett om ni har kvitto och all tidigare servicehistorik utan köparen i sig måste isåfall göra det åt dig.

Så gör vi i alla fall på Nokia's reklamationsavdelning, vet inte hur det är med Samsungs men tvivlar att dom har andra rutiner då man utgår från Svenska Konsumentköpslagen.

12. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

För samsungs garanti så gäller följande:

"För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument."

Last edited: 16 feb 2011
  13. havretigern

havretigern Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag köpte min på Mediamarkt och jag har uppgett namn och address.