galaxy s suger batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av timberking, 3 apr 2011.

1. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Har inte hört nått om en generell bugg för 2.2.1, däremot hade jag och andra jag sett en rätt dålig batteritid innan jag gjorde en factory reset (jag gjorde även formatering av interna sd-kortet). Efter det återställde jag mina ca 40 appar, och hade batteritid som (på stock fw) höll åtminstonde 2 dagar utan att jag behövde ladda. Jag hade neddragen styrka på skärmen, ställde in att wifi skulle stängas av när skärmen var av (spar in en del), och relativt moderat användande med lite facebook, surfande, sms, nått spelande.

Det och att man aldrig ska installera ny firmware utan att ha batteriet fullt är mitt tips. isf måste man hålla på och ladda ur och ladda fullt ett par gånger för att batteristatistiken ska stämma (alt nollställa i cwm).

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ... kör alltid nollställnings procedur i CWM vid flashning av ny fw....

3. Skirner

Skirner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur gör man för att wifi ska stänga av sig när skärmen slocknar?

4. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Du får gå in på inställningar/trådlöst och nätverk/wi-fi-inställningar och sen klickad på den vänstra knappen, du kan då välja avanserat. högst upp finns då en rad som heter wi-fi-viloläge där du kan välja det.

Skirner gillar detta.
  5. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Varför ska du ha på flygläge på natten?

Det är väl bara att ha laddaren i under natten så att det är fullt när du ska ha den på dagen.
    Eller?

6. timberking

timberking Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

galaxy s

Även om batteri/ladd tekniken är modern så sliter
    det att slatt ladda. Livslängden krymper på batteriet.

Det va min wifi som sög batteri så det räcker med att
    stänga av den för att få det räcka längre.

Hur kan man nollställa med cwm ?

Patrik

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har du cwm så vet du det, det ingår i som flesta kernels med root.

Du kan fabriksåterställa på vanligt vis om du inte har root/cwm

8. Patrick117

Patrick117 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har läst om att det är Wifin som är problemet på att batteriet tar slut så snabbt på flera ställen, bl.a. här i Swedroid. Det finns inte 100% bekräftat på något ställe att det är just Wifi som orsakar detta men det är väldigt många som har fått försämrad batteritid efter 2.2.1 och jag själv upplever detta också.
    Förr så drog telefonen max 5% under kvällen men nu drar den nästan 80% på en kväll. Det tricket jag skickade med är ett trick som funnits länge och det brukar fungera för mig, får nu ca 20-30% mer batteritid.

Lite länkar:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=35345&page=31
    http://samsunggalaxysforums.com/showthread.php/3801-Battery-life-following-update-to-Froyo-2.2.1-XXJPY
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1004602

9. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    För att om man går och lägger sig med telefonen på laddning brevid sängen med ljudet påslaget (vilket är bra om man vill använda den som alarmklocka på morgonen) så vaknar man mitt i natten när laddningen når 100% och Samsung i sin fantastiska vishet lagt in att det är smart att spela upp notifieringsljudet (och att detta är omöjligt att stänga av)?

10. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Varför måste man ha ljudet påslaget?
    Jag har min mobil brevid sängen på ljudlös och jag vaknar av alarmet varje morgon.

Det värsta med att ladda på natten är dock notifieringen precis som du säger..
    Det vibrerar som aldrig förr när batteriet är fullt..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

11. Dem00niX

Dem00niX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Upplevde årets batteri sug igår. Hade mitt jabra arrow blue tooth kopplad till både min sgs och min arbetslur samtidigt. Arbetsluren är nån simplare nokia. Efter 3 timmar hade 25% av sgs batteriet gått åt medans nokian visade ingen minskning. Hade inte talat något i telen och båda telefonerna låg lika långt ifrån headsetet.

12. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Läste de där trådarna, och fastnade på följande:

Jag kollade min, och så gör min också, trots att notification stängdes av.

Men jag vet ju inte hur det var förut eftersom jag inte kollade hur den gjorde då. Iofs hade jag då på wifi +wifi notifikation + full synk och hade inte alls så dålig batteritid som nu.

13. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad gör detta?

Vart hittar jag det?

MVH :D

14. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Om man har root så är det ganska enkelt att ändra värdet för wifi scan i build.prop. (/system/build.prop). Man kan göra det smidigt med appen sgs tools, finns ngt som heter prop editor i den.

Alltså raden "wifi.supplicant_scan_interval=15" som ska ändras, 15 betyder 15sek brukar lägga på en nolla så det blir 150 tex.

Notera att root krävs för detta.

Donre, Nummerskivan och Hostis gillar detta.
  15. zetar

zetar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag kör Battery Full Sound Remover, funkar klockrent.

16. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eller som en annan skrev via länken.

"I can simply erase the whole /system/media folder with root access, and then I still can use my own ringtones"

För och läsa hela hans inlägg så finns den på sidan 2 längst ner.

17. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    prova ta bort syncen på picasa och kalender. har kvar kontakter och gmail.
    jag märkte en markant förbättring på batteritiden.

18. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har testat nu att välja för wifi att den ska koppla ned när telefonen är i viloläge. Och det fungerar ju bra, tills man har haft en app öppen (kan vara en viss app också, en som lever för uppkoppling typ facebook).

Jag hade synk och allt på, och det fungerade ju jättebra med nedstängning, drog knappt något batteri. Men plötsligt drog det massor med batteri (och jag såg att wifi var igång när jag tryckte på knappen, och alltså inte hade stängts), och jag fick öppna task manager eller uppgiftshanteraren och kolla. Där var facebook igång (hade kollat facebook snabbt innan) och tydligen gjorde så att wifi inte stängdes ned vid viloläge.

Då uppstår ju frågan om telefonen inte går in i viloläge när en app är igång så.

Tydligen måste man alltid klicka på sitt task manager innan man lägger ifrån sig luren. Tycker att det är ett konstigt system att program inte stängs ned när man vill stänga dem, utan ligger och stör så att viloläge eller "stäng wifi" kan inträffa.

@emilh: Har du inte haft detta "problem" eller vad man ska kalla det? Det är väl inget fel egentligen, men det är en konstig grej med många nya smartphones (och även min gamla p990i) att programmen inte stängs när man stänger ned dem, och att det ofta inte ens finns ett "kryss" eller exitfunktion.

Kanske man borde ställa in task manager på automatiskt dödande.

19. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jag har facebook på med sync/meddelanden på, jag kör med mail som kollar av var 30:e minut och en mängd andra program. Men det stänger av wifi-ändå när jag stänger av skärm, den switchar över till vanlig paketdata (3g) istället under tiden det är av (för notifikationer etc så det är ju inga större mängder). Att program inte stängs av är bara jobbigt på ex skype som ligger kvar och kör hela tiden. I stort sett alla andra program som man klickar ned (ex webläsaren, andra appar etc) ligger kvar i cache-minnet men är inaktiva, dvs de drar inget batteri. Jag kör inte med taskmanager eller liknande, gjorde det förut men det blev inte bättre för det, fick problem med lagg istället då (för de motverkar cache-funktionen). Man kan inte tänka på android och vad som ligger i ram-minnet på samma sätt som man tänker med windows, helt olika system.

Jag har nu haft min telefon ur laddaren sen halv åtta imorse (ca 13,5 timma) och har 76% kvar, har dock använt den sparsamt idag med lite facebook och mail samt ett samtal endast.

Om du upplever det som en faktisk bugg som du pratar om (jag har inte hört att det är en känd bugg, lämna gärna nån källa om du har läst någon annanstans) skulle jag rekommendera att ladda den helt fullt, sen factory reset, formatera interna sd-kortet så den är helt nollad. Sen skulle jag lägga över kontakter, men inte installera nån app. Kör sen telefonen ett par dagar helt stock. Om den då inte drar batteri kan det ju vara nån app som du kör med som drar batteri?

Edit: har kikat mer på det här med att wifi inte kopplar ned när skärmen varit av. Förut har jag tänkt på detta särskilt och då sett hur wifi är av men 3g på, och att den sen kopplar upp till wifi. Nu är dock wifi på från start, iaf symbolen. Jag ska kika på detta särskilt under morgondagen o se hur det ser ut då, återkommer med resultat. Även om wifi är på så drar ju min mindre batteri än en del andras verkar göra, och det är mysko. Det enda jag kan komma på där är att jag kanske har bättre täckning på det trådlösa nätverket. För att jag inte ska låta som en gnällspik (försent antagligen) så tänkte jag bara förtydliga att när jag kallar nått en bugg, handlar det om ett problem som är upprepningsbart för samtliga under samma förutsättningar, annars kallar jag det ett problem helt enkelt.

Last edited: 5 apr 2011
  20. inka

inka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis, mottagning bör ha en relevant inverkan på strömförbrukningen eftersom telefonen kommer att få begära nyförsändelse på IP paketen gång på gång när signalen är dålig.

Bra engagemang av er som gör batteritester, men en liten rekommendation om någon är seriös med detta är att gör det på ett strukturerat vis. Börja med en factory reset utan några extra program, anteckna inställningarna och börja alltid testet på 100% batteri. Ändra sedan endast en inställning i taget, anteckna, ladda till 100% å gör det igen, annars får du ett test som är väldigt opålitligt eftersom du inte med säkerhet kan identifiera vad det är som gör inverkan på resultatet.

Just my thoughts! :teeth: